Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Health promotion in the family and society

General data

Course ID: WSR-NR-2-PZR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Health promotion in the family and society
Name in Polish: Promocja zdrowia w rodzinie i społeczeństwie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób (ideą, pojęciami, celami, kierunkami i metodami działania, podstawowymi dokumentami, instytucjami funkcjonującymi w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki).

2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej.

3. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób (ideą, pojęciami, celami, kierunkami i metodami działania, podstawowymi dokumentami, instytucjami funkcjonującymi w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki).

2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej.

3. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.

1.Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia. Podejście teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych.

2. Wpływ środowiska na zdrowie człowieka. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych.

3. Promocja zdrowia w miejscu pracy. Przykłady programów profilaktycznych: antynikotynowy, antyalkoholowy, aktywności fizycznej, rozwiązywania stresów.

4. Działania promocyjne w przypadku urazów i wypadków. Zapobieganie wypadkom przy pracy, w szkołach, wypadkom drogowym, samobójstwom.

5. Promocja zdrowia psychicznego: dzieci i młodzieży, osób w wieku produkcyjnym, ludzi starszych.

6. Zagrożenia zdrowotne w chorobach przewlekłych. Profilaktyka nowotworów złośliwych, chorób układu krążenia, cukrzycy itp.

7. Promocja zdrowia osób niepełnosprawnych.

. Zdrowie seksualne. Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową.

9. Programy profilaktyczne w patologii społecznej. Profilaktyka uzależnień, AIDS, przemocy.

10. Promocja racjonalnego odżywiania się. Otyłość i jej związki ze zdrowiem. Profilaktyka zaburzeń odżywiania się

11. Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka.

Bibliography: (in Polish)

1. Kaczmarek-Dylewska M.: Promocja zdrowia psychicznego. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012

2. Woynarowska E.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007

3. Dolińska-Zygmunt G.: Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001

4. Andruszkiewicz A. (red) Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Tom I. Czelej, Lublin 2008

5. Karski J. B. (red.) Praktyka i teoria promocji zdrowia, CeDeWu, Warszawa 2009

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia

EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia

Umiejętności:

EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia

EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia

EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać

Kompetencje:

EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia

EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach

Opis ECTS

Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Kompetencje:

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)