Family in European civilization
General data
Course ID: | WSR-NR-2-RCE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family in European civilization |
Name in Polish: | Rodzina w cywilizacji europejskiej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie roli rodziny w kształtowaniu cywilizacji chrześcijańskiej; Przedstawienie rodziny w uwarunkowaniach cywilizacyjnych określenie stosunku do zdrowia, choroby, prokreacji.; Zaprezentowanie czym jest współczesna cywilizacja i jaki ma wpływ na przemiany dokonujące się w kręgu rodziny; Wskazanie zagrożeń i szans, które niosą ze sobą zdobycze cywilizacyjne współczesnego świata.; uporządkowana wiedza na temat roli małżeństwa i rodziny w upowszechnianiu wartości charakterystycznych dla współczesnej cywilizacji miłości. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji 2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej 3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II 4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny 5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny 6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach. 7. Postawy prokreacyjne w rodzinie. 8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych 9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców). 10. Opieka paliatywna w rodzinie 11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna 12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, markomania) 13. Rodzina wobec dóbr kultury 14. Rodzina w polityce społecznej państwa 15. Rodzina jako centrum formacji duchowe |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285. K. Glombik, Współczesny kontekst społeczno-kulturowy wychowania seksualnego. Próba diagnozy, „Family Forum” 1 (2011), s. 155–177. W. Kawecki W., Potrzeba edukacji kulturowej, „Studia Redemptorystowskie” 7 (2009), s. 128–140. M. Kluz, Chrześcijańska formacja moralna wzorcem etycznym dla współczesnego człowieka, "Teologia i człowiek" 37(2017) nr 1, s. 53-76. F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002. F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004. B. Lulek, Wolność i odpowiedzialność w procesie wychowania. Szanse i zagrożenia, w: Wolność i wychowanie, red. M. Urbańska, Tarnow 2011, s. 89–106. W. Pasierbek, Duchowa formacja człowieka wyzwaniem dla humanizmu XXI wieku, w: Człowiek w jednoczącej się Europie, red. A. Krolikowska, Krakow 2004, s. 65–75. J. K. Przybyłowski, Wychowanie chrześcijańskie i formacja moralna w rodzinie, "Warszawskie Studia Teologiczne" 27(2015), nr 3, s. 20-35. A. Skreczko, Wychowanie do przeżywania cierpienia, „Paedagogia Christiana” 17 (2006) 1, s. 181–193. N. Wolański, Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa PWN 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: student zna podstawową terminologię używaną w odniesieniu do współczesnej cywilizacji; - ma podstawową wiedzę o potrzebie opieki paliatywnej i sposobach jej realizacji w życiu małżeńskim i rodzinnym - posiada niezbędną wiedzę o problemach uzależnień - student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich roli w korzystaniu z dobrodziejstw cywilizacyjnych oraz zagrożeń, które niesie współczesna cywilizacja poprawnemu funkcjonowaniu małżeństwa i rodziny. UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; - posiada umiejętność w sposób precyzyjny i spójny wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych dotyczących cywilizacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. OPIS ECTS: Aktywność studenta Ilość godzin udział w wykładzie Ilość godzin 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu Ilość godzin 30 konsultacje Ilość godzin 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy Ilość godzin 25 przygotowanie do egzaminu Ilość godzin 20 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS: 110 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest cywilizacja, ani jakie są jej wytwory, nie wie jakie zagrożenia i możliwości prezentuje cywilizacja dla rodziny ani nie potrafi zdefiniować opiekę paliatywną. - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest cywilizacja i jakie są jej wytwory, ale nie wie jakie zagrożenia i możliwości dla rodziny prezentuje współczesna cywilizacja, ani nie potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej. - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym cywilizacja i jakie są szanse i zagrożenia dla rodziny, które niesie ze sobą współczesna cywilizacja, potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym cywilizacja, lecz także potrafi obszernie i wyczerpująco ukazać jakie są szanse i zagrożenia dla rodziny, które niesie ze sobą współczesna cywilizacja, potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej. Umiejętności: - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty dotyczące kultury popularnej. na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu historii kultury, zna argumenty filozoficzne i społeczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji. Kompetencje: Jest otwarty na dyskusję w kwestii charakterystyki, zagrożeń i możliwości prezentowanych przez kulturę popularną i roli i zadań rodziny w kulturze popularnej. efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów o zjawiskach społecznych, wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach cywilizacji chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.