Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theological Anthropology

General data

Course ID: WSR-NR-D-AT1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Theological Anthropology
Name in Polish: Antropologia teologiczna
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course level: intermediate

Objectives: The aim of the course is to acquaint students with human problems in philosophical and theological terms.

Full description:

Course contents:

1. Place of theological anthropology in theology

2. Concept and properties of creation

3. Man in the theology of creation

4. Man as the image of God

5. Christology and anthropology

6. Corporeal-spiritual nature of man

7. Original sin

8. Elements of angelology

Assessment: Test

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Rzym 1986

L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997

J. Warzeszak, Człowiek w obliczu Boga i pośród stworzenia, Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca:

Dokumenty Soboru Watykańskiego II

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1992.

C. Naumowicz, Problematyka ciała we współczesnej antropologii teologicznej, w: Stworzeni do miłości. Wokół Jana Pawła II teologii ciała, red. A.J. Najda, Warszawa 2011, s. 29-45.

C. Naumowicz, Antropologia teologiczna soborowej Konstytucji „Gaudium et Spes”, w: Veritas cum caritate – intellegentia cum amore, red. Cz. Rychlicki, I. Werbiński, Toruń 2011, s. 347-362.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - student zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny,

EK_2 - student zna podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego,

EK_3 - student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.

Umiejętności:

EK_4 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych,

EK_5 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii,

EK_6 - student formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczące antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii,

EK_7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Kompetencje:

EK_8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną,

EK_9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy,

EK_10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

zapoznanie się z lekturami i przygotowanie do kolokwium: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; nie zna podstaw teoretycznych antropologii teologicznej oraz nie posiada wiedzy szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db) – student w stopniu poprawnym zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.

Umiejętności (EK 4-7):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; nie formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; nie potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Kompetencje społeczne (EK 8-10):

Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; nie ma świadomości odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł prawne, teologicznych i kulturowych związanych z tematem antropologii.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.

Ocena 4 (db) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.

Do zaliczenia wymagana jest:

obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium ustne

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, praca z tekstem

weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)