Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis of Social Environment

General data

Course ID: WSR-NR-D-DSS
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Diagnosis of Social Environment
Name in Polish: Diagnostyka środowiska społecznego
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

The aim of the course is to gain knowledge of the essence and significance of diagnosing in practice; get acquainted with the regularities of diagnostic procedure, methods, techniques and selected research tools; acquire the skill of carrying out diagnostic tests (giving a diagnosis) for specified areas of environment.

Full description:

The aim of the course is to gain knowledge of the essence and significance of diagnosing in practice; get acquainted with the regularities of diagnostic procedure, methods, techniques and selected research tools; acquire the skill of carrying out diagnostic tests (giving a diagnosis) for specified areas of environment.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

A. Podgórecki, Tok postępowania celowościowego, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski [red.], Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

K. Ajdukiewicz, Logika Pragmatyczna, Warszawa 1965.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2005.

C. G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.

W.J. Paluchowski, Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Winiarski M,. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne, Warszawa 2000.

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia – wiedza:

EK_1 student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza,

EK_2 student rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji,

EK_3 student rozumie różnicę pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej,

EK_4 student rozumie różnicę pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez

Efekty kształcenia – umiejętności:

EK_5 student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia,

EK_6 student konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego,

EK_7 student poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy

Efekty kształcenia – kompetencje:

EK_8 student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz,

EK_9 student zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych

EK_10 potrafi pracować w grupie

Opis punktów ECTS:

15 godzin wykładowych

15 godzin pracy w grupach (wykonywania ćwiczeń z zajęć)

30 godzin pracy przygotowania do kolejnych zajęć przez zapoznanie się z lekturami

Łącznie: 30 godzin Razem 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-4):

Brak zaliczenia – student nie zna etapów stawiania dobrej diagnozy ani warunków, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; nie rozróżnia kategorii nazw oraz podstawowych typów definicji; nie rozumie różnic pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapów budowania definicji operacyjnej; nie rozumie różnic pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, nie zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.

Zaliczenie – student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji; rozumie różnice pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej; rozumie różnice pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.

Umiejętności (EK 5-7):

Brak zaliczenia – student nie potrafi poprawnie przeanalizować znaczenia pojęć ani precyzyjnie zdefiniować pojęć; nie konceptualizuje i nie operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich nieadekwatne wskaźniki; nie umie przygotować pomiaru wybranego pojęcia i zjawiska społecznego; niepoprawnie stawia pytania badawcze, błędnie konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.

Zaliczenie – student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia, konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich adekwatne wskaźniki, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego, poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.

Kompetencje społeczne (EK 8-10):

Brak zaliczenia – student jest bezkrytyczny wobec uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; nie zachowuje interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych; nie potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.

Zaliczenie – student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych; potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.

Wymogi zaliczenia:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna musi być uzupełniona poprzez analizę i streszczenie lektury odpowiadającej zakresowi materiału omówionego na opuszczonych zajęciach

2. Realizacja zadanych prac grupowych podczas zajęć.

3. Do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie przynajmniej 60% punktów.

Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty wiedzy:

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej.

Efekty umiejętności:

metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, metody problemowe, analiza przypadku, praca w grupach

weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej.

Efekty kompetencji społecznych:

metoda dydaktyczna – praca w grupach, analiza tekstu, dyskusja problemowa

weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, argumentacja poglądów i postaw podczas zajęć, ocena pracy grupowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)