Diagnosis of Social Environment
General data
Course ID: | WSR-NR-D-DSS |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Diagnosis of Social Environment |
Name in Polish: | Diagnostyka środowiska społecznego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
The aim of the course is to gain knowledge of the essence and significance of diagnosing in practice; get acquainted with the regularities of diagnostic procedure, methods, techniques and selected research tools; acquire the skill of carrying out diagnostic tests (giving a diagnosis) for specified areas of environment. |
Full description: |
The aim of the course is to gain knowledge of the essence and significance of diagnosing in practice; get acquainted with the regularities of diagnostic procedure, methods, techniques and selected research tools; acquire the skill of carrying out diagnostic tests (giving a diagnosis) for specified areas of environment. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: A. Podgórecki, Tok postępowania celowościowego, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski [red.], Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. K. Ajdukiewicz, Logika Pragmatyczna, Warszawa 1965. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2005. C. G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001. W.J. Paluchowski, Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Winiarski M,. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne, Warszawa 2000. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia – wiedza: EK_1 student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza, EK_2 student rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji, EK_3 student rozumie różnicę pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej, EK_4 student rozumie różnicę pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez Efekty kształcenia – umiejętności: EK_5 student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia, EK_6 student konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego, EK_7 student poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy Efekty kształcenia – kompetencje: EK_8 student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz, EK_9 student zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych EK_10 potrafi pracować w grupie Opis punktów ECTS: 15 godzin wykładowych 15 godzin pracy w grupach (wykonywania ćwiczeń z zajęć) 30 godzin pracy przygotowania do kolejnych zajęć przez zapoznanie się z lekturami Łącznie: 30 godzin Razem 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-4): Brak zaliczenia – student nie zna etapów stawiania dobrej diagnozy ani warunków, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; nie rozróżnia kategorii nazw oraz podstawowych typów definicji; nie rozumie różnic pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapów budowania definicji operacyjnej; nie rozumie różnic pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, nie zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów. Zaliczenie – student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji; rozumie różnice pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej; rozumie różnice pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej. Umiejętności (EK 5-7): Brak zaliczenia – student nie potrafi poprawnie przeanalizować znaczenia pojęć ani precyzyjnie zdefiniować pojęć; nie konceptualizuje i nie operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich nieadekwatne wskaźniki; nie umie przygotować pomiaru wybranego pojęcia i zjawiska społecznego; niepoprawnie stawia pytania badawcze, błędnie konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów. Zaliczenie – student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia, konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich adekwatne wskaźniki, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego, poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej. Kompetencje społeczne (EK 8-10): Brak zaliczenia – student jest bezkrytyczny wobec uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; nie zachowuje interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych; nie potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów. Zaliczenie – student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych; potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej. Wymogi zaliczenia: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna musi być uzupełniona poprzez analizę i streszczenie lektury odpowiadającej zakresowi materiału omówionego na opuszczonych zajęciach 2. Realizacja zadanych prac grupowych podczas zajęć. 3. Do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie przynajmniej 60% punktów. Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej. Efekty umiejętności: metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, metody problemowe, analiza przypadku, praca w grupach weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej. Efekty kompetencji społecznych: metoda dydaktyczna – praca w grupach, analiza tekstu, dyskusja problemowa weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, argumentacja poglądów i postaw podczas zajęć, ocena pracy grupowej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.