Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sources of Conflict and Ways of Reconciliation - Recognition of Theological

General data

Course ID: WSR-NR-D-DU2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Sources of Conflict and Ways of Reconciliation - Recognition of Theological
Name in Polish: Źródła konfliktu i drogi pojednania – ujęcie teologiczne
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest ukazanie w zarysie tajemnicy pojednania Boga z człowiekiem przede wszystkim w świetle nauczania bł. Jana Pawła II.

Jezus Chrystus przyszedł na świat, jako Bóg-człowiek, aby nas pojednać z Bogiem. Pojednanie z Bogiem powoduje duchowe zmartwychwstanie: przywrócone zostają godność i dary życia dzieci Bożych, wśród których najcenniejszym jest przyjaźń z Bogiem. Z pojednania z Bogiem wyrastają dalsze pojednania: pojednanie z sobą, pojednanie z najbliższymi itd. (por. RP 31).

Full description: (in Polish)

Treści programowe

1. Pierwotna harmonia - przyjąć siebie jako dar i zaakceptować jego ograniczoność

2. Upadek - cofnięcie akceptacji własnego początku

3. Misterium iniquitatis (Świat kłamstwa; Negacja zależności; Odrzucenie Daru; Cierpienie Boga; Kto zwycięży?)

4. Tajemnica pojednania się z Bogiem («Nowy początek» - dzieło Chrystusa; «Nowy początek» - „nowe narodziny” człowieka)

5. Osobiste przyjęcie daru pojednania - „pojednanie z sobą”

6. Pojednanie w rodzinie.

Bibliography: (in Polish)

Katechizm Kościoła Katolickiego, Watykan 1992, n. 1846-1876.

Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska "Reconciliatio et paenitentia"(1984).

Jan Paweł II, Wybór podstawowy i konkretne postępowanie, w: Veritatis splendor (1993) n. 65-70.

H. Langkammer, Grzech, w: Słownik biblijny, Katowice 1989, s. 65

A. Marcol, Pokuta i sakrament Pokuty, Opole 1992, s. 53.

Olejnik S., Odrzucenie daru i zobowiązującego wezwania Bożego - grzech, w: Teologia moralna, t. 3, Warszawa 1988, s. 186-262.

Pastuszko M. , Sakrament pokuty i pojednania, Kielce 1999.

Witek S., „Tajemnica nieprawości” i nawrócenie człowieka, w: Sakrament Pojednania, Poznań-Warszawa 1979, s. 21-53.

Wolski K., Jana Pawła II wyjaśnienie „misterium iniquitatis”, w: Kościół. Rodzina. Życie. red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Warszawa 2011, s. 193-200.

Wolski K., Pojednanie się z Bogiem "początku" FC 3 (Zmierenie s Bohom „pociatku” FC 3), [w:] Medzinárodná vedecká konferencia „Familiaris consortio – nádej pre súčasnú rodinu”, Bratislava 2012, s.106-114.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny.

EK_2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań

EK_3 - posiada rozszerzoną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

Umiejętności:

EK_4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny

EK_5 - posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje:

EK_6 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny;

EK_7 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

OPIS ECTS

udział w zajęciach - 15 godzin

przygotowanie do zajęć - 5 godzin

wykonywanie zadań na e-learningu -10 godzin

SUMA GODZIN 30 (30 : 30 = 1)

LICZBA ECTS - 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie, nie zna podstawowej terminologii używanej w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

na ocenę 3 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

na ocenę 4 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

na ocenę 5 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, posiada rozszerzoną wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

Umiejętności:

ocena 2 - nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz nie rozumie sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.

ocena 3 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.

ocena 4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, nie umie proponować rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.

ocena 5 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, umie proponować rozwiązania konfliktów w procesie mediacji.

Kompetencje:

ocena 2 - nie posiada pogłębionego przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.

ocena 3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.

ocena 4 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.

ocena 5 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Do zaliczenia wykładu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;

2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu.

3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy).

Metody realizacji i weryfikacji:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu;

weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi);

Efekty umiejętności (EK 3):

metody dydaktyczne – praca z tekstem,

weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 4):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)