Sources of Conflict and Ways of Reconciliation - Recognition of Theological
General data
Course ID: | WSR-NR-D-DU2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Sources of Conflict and Ways of Reconciliation - Recognition of Theological |
Name in Polish: | Źródła konfliktu i drogi pojednania – ujęcie teologiczne |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie w zarysie tajemnicy pojednania Boga z człowiekiem przede wszystkim w świetle nauczania bł. Jana Pawła II. Jezus Chrystus przyszedł na świat, jako Bóg-człowiek, aby nas pojednać z Bogiem. Pojednanie z Bogiem powoduje duchowe zmartwychwstanie: przywrócone zostają godność i dary życia dzieci Bożych, wśród których najcenniejszym jest przyjaźń z Bogiem. Z pojednania z Bogiem wyrastają dalsze pojednania: pojednanie z sobą, pojednanie z najbliższymi itd. (por. RP 31). |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe 1. Pierwotna harmonia - przyjąć siebie jako dar i zaakceptować jego ograniczoność 2. Upadek - cofnięcie akceptacji własnego początku 3. Misterium iniquitatis (Świat kłamstwa; Negacja zależności; Odrzucenie Daru; Cierpienie Boga; Kto zwycięży?) 4. Tajemnica pojednania się z Bogiem («Nowy początek» - dzieło Chrystusa; «Nowy początek» - „nowe narodziny” człowieka) 5. Osobiste przyjęcie daru pojednania - „pojednanie z sobą” 6. Pojednanie w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) Katechizm Kościoła Katolickiego, Watykan 1992, n. 1846-1876. Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska "Reconciliatio et paenitentia"(1984). Jan Paweł II, Wybór podstawowy i konkretne postępowanie, w: Veritatis splendor (1993) n. 65-70. H. Langkammer, Grzech, w: Słownik biblijny, Katowice 1989, s. 65 A. Marcol, Pokuta i sakrament Pokuty, Opole 1992, s. 53. Olejnik S., Odrzucenie daru i zobowiązującego wezwania Bożego - grzech, w: Teologia moralna, t. 3, Warszawa 1988, s. 186-262. Pastuszko M. , Sakrament pokuty i pojednania, Kielce 1999. Witek S., „Tajemnica nieprawości” i nawrócenie człowieka, w: Sakrament Pojednania, Poznań-Warszawa 1979, s. 21-53. Wolski K., Jana Pawła II wyjaśnienie „misterium iniquitatis”, w: Kościół. Rodzina. Życie. red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Warszawa 2011, s. 193-200. Wolski K., Pojednanie się z Bogiem "początku" FC 3 (Zmierenie s Bohom „pociatku” FC 3), [w:] Medzinárodná vedecká konferencia „Familiaris consortio – nádej pre súčasnú rodinu”, Bratislava 2012, s.106-114. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny. EK_2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań EK_3 - posiada rozszerzoną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny Umiejętności: EK_4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny EK_5 - posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje: EK_6 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; EK_7 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki OPIS ECTS udział w zajęciach - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 5 godzin wykonywanie zadań na e-learningu -10 godzin SUMA GODZIN 30 (30 : 30 = 1) LICZBA ECTS - 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie, nie zna podstawowej terminologii używanej w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. na ocenę 3 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. na ocenę 4 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. na ocenę 5 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, posiada rozszerzoną wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. Umiejętności: ocena 2 - nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz nie rozumie sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji. ocena 3 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji. ocena 4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, nie umie proponować rozwiązań konfliktów w procesie mediacji. ocena 5 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, umie proponować rozwiązania konfliktów w procesie mediacji. Kompetencje: ocena 2 - nie posiada pogłębionego przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. ocena 3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. ocena 4 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. ocena 5 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem; 2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu. 3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy). Metody realizacji i weryfikacji: Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu; weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi); Efekty umiejętności (EK 3): metody dydaktyczne – praca z tekstem, weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 4): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.