Wychowanie do wartości według Jana Pawła II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-ED1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie do wartości według Jana Pawła II |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia Przedmioty monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W12; NRL_U05; NRL_K01; NRL_K04 |
Skrócony opis: |
W wychowaniu do wartości nie jest możliwe życie bez wzorców i punktów odniesienia. W wychowaniu uznawana hierarchia wartości nie jest wrodzona, dlatego, aby wychowanek ją zaakceptował, musi ją najpierw poznać. Praktycznie można ją nazywać w sposób werbalny (rozmowy w domu, lekcje wychowawcze w szkole); mówiąc, że człowiek nie może mieć wszystkiego, dlatego powinien rezygnować z wartości niższych na rzecz wartości wyższych i najwyższych. Również należy ukazywać hierarchię wartości pozawerbalnie, rezygnując samemu z wyborów wartości niższych na rzecz wartości wyższych. W wychowaniu do wartości ważną rzeczą jest umiejętność obrony swoich wartości. W dobie pluralizmu i demokracji jest to trudniejsze ze względu na wielość propozycji etycznych. Dawniej w rodzinach system wartości odwoływał się wprost do tradycji i był przez długi czas nie zmienny. |
Pełny opis: |
1.Definicje aksjologii - przegląd filozoficzny. 2.Definicja wychowania – konieczność tworzenia programów wychowawczych 3.Poszukiwanie podstaw godności i wolności człowieka. 4.Personalistyczne ujęcie osoby w nauce Jana Pawła II i wynikające stąd konsekwencje wychowawcze. 5.Wychowanie w kontekście spojrzenia na człowieka, jako istoty społecznej i sprawcy działań. 6.Kwalifikacja wartości według Jana Pawła II. 7.Pięć podstawowych wartości w nauczaniu Jana Pawła II: prawda, wolność, sprawiedliwość, miłość, piękno. 8.Wartości materialne. 9.Etyka wartości. Doświadczenie. Naśladowanie. Wzór. 10.Cele wychowania według Jana Pawła II (ogólne, szczegółowe, wychowawcze). 11.Normy moralne i zasady postępowania w aksjologii Jana Pawła II. 12.Konieczność wychowywania w kontekście osiągnięć i efektów. 13.Relacje wychowawcze: ja-społeczność, ja-ty, ja-ja. 14.Odpowiedzialność za wychowanie i wpływ środowiska wychowującego: rodzice, szkoła, grupy młodzieżowe, koła zainteresowań, środowiska parafialne, środowiska sportowe, środowiska subkulturowe. 15.Edukacja aksjologiczna ogniwem jednoczącym Europę. |
Literatura: |
- lektury obowiązkowe: Struzik Z. ks., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Warszawa 2009. Siemianowski A. ks., Szkice z etyki wartości. Academica, Gniezno 2006. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003. Chałas K., Wprowadzenie uczniów w świat wartości, w: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 9 (1995), s. 19-21. - lektury uzupełniające Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001. Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995. Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. Kazimierz Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999. Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK_1 definiuje i opisuje zakres materii przedmiotu, EK_2 zna podstawowe źródła na temat wartości, EK_3 potrafi tłumaczyć podstawowe zjawiska dotyczące podstawowych wartości interpretowanych przez Magisterium Kościoła. UMIEJĘTNOŚCI: EK_4 potrafi analizować rzeczywiste sytuacje, które można traktować jako wartości, EK_5 rozumie różnice pomiędzy wartościami, a sprawnościami i cnotami teologicznymi, EK_6 potrafi poszerzać znajomość literatury przedmiotu, EK_7 ocenia zachowania społeczności ludzkiej wobec wartości. KOMPETENCJE: EK_8 potrafi bronić podstawowych informacji o wartościach, EK_9 potrafi dyskutować na temat wartości rodziny, na temat wartości występujących w społecznościach narodowych i międzynarodowych, EK_10 okazuje odpowiedzialność za procesy społeczne, i religijne w swoim środowisku, EK_11 chętnie pomaga w działaniach wychowawczych i organizacyjnych w celu utrwalania wartości, EK_12 chętnie przebywa i poświęca czas na bycie w środowiskach społecznych, EK_13 jest zapoznany z najnowszą literaturą odnosząca się do wychowania, którego podstawą są wartości. ECTS: Udział w wykładach, ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: Efekt kształcenia nr 1: nie zna podstawowych pojęć z pedagogiki, filozofii, historii Efekt kształcenia nr 2: potrafi odnaleźć odpowiednią litterature przedmiotu Efekt kształcenia nr 3: potrafi porównywać poszczególne, zjawiska społeczne i historyczne, potrafi wyrózniać i interpretować hierarchię wartości Efekt kształecenia nr 4: zna podstawowe dokumenty, potrafi je analizować, zna literaturę podstawową Efekt kształcenia nr 5: potrafi prezentować, dyskutować na temat materii przedmiotu, zna literaturę podstawową i uzupełniającą Ocena podsumuwująca: kolokwium z opanowania matyriału nauczania oraz pracy własnej w formie krótkiej pracy pisemnej Warunki zaliczenia przedmiotu: znajomość zadanej lektury, materiał z wykładów uzupełniony o podaną literaturę Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.