Home Education
General data
Course ID: | WSR-NR-D-ED2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Home Education |
Name in Polish: | Edukacja domowa |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem, który mi przyświeca jest wskazać na fakt prawnych ograniczeń (wykluczenia społecznego) uniemożliwiających w wielu przypadkach spełniania tzw. „obowiązku szkolnego” w domu. Wynika to z faktu, że współczesne państwo w wielu dziedzinach w dość zachłanny sposób wkracza w sfery zarezerwowane dla jednostki, lokalnej społeczności czy rodziny. Co więcej, państwo uważa się za źródło wszelkiej władzy (łaskawie „ustanawiając” władzę rodzicielską w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym). Państwo decyduje o tym, ile obywatel ma „odkładać” pieniędzy na emeryturę, edukację cudzych dzieci, kiedy dziecko ma pójść do szkoły i czego się tam uczyć. |
Full description: |
(in Polish) Rodzina jest wobec Państwa „instytucją” bardziej pierwotną i w tym kontekście jego roszczenia do uzurpowania sobie prawa do ustalania „zakresu władzy rodzicielskiej” brzmią buńczucznie i niepoważnie. Rodzina jest instytucją najgłębiej ingerującą w osobiste życie człowieka. Wkraczanie Państwa w sferę wolności człowieka (również edukacyjnej) prowadzi do powstawania „państwa nadmiernie opiekuńczego”. Treści programowe: 1. Edukacja domowa a prawa międzynarodowe. 2. Legalność edukacji domowej w innych krajach. 3. Edukacja domowa w Polsce. Historia i teraźniejszość. 4. Prawo edukacyjnego wyboru a polskie prawo. 5. Zadanie szkoły. 6. Uchwały prawne. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, 1948 r. 2. Konwencja o Prawach Dziecka, 1989 r., ratyfikowana przez Polskę w 1991 r. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych EK_2 - zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym EK_3 - zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach EK_4 - zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych EK_6 - potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia Kompetencje: EK_7 - rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy EK_8 - rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), ECTS: Udział w wykładach i ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym; zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia Kompetencje: student rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna, przygotowanie eseju, referatu, |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.