Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Home Education

General data

Course ID: WSR-NR-D-ED2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Home Education
Name in Polish: Edukacja domowa
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem, który mi przyświeca jest wskazać na fakt prawnych ograniczeń (wykluczenia społecznego) uniemożliwiających w wielu przypadkach spełniania tzw. „obowiązku szkolnego” w domu. Wynika to z faktu, że współczesne państwo w wielu dziedzinach w dość zachłanny sposób wkracza w sfery zarezerwowane dla jednostki, lokalnej społeczności czy rodziny. Co więcej, państwo uważa się za źródło wszelkiej władzy (łaskawie „ustanawiając” władzę rodzicielską w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym). Państwo decyduje o tym, ile obywatel ma „odkładać” pieniędzy na emeryturę, edukację cudzych dzieci, kiedy dziecko ma pójść do szkoły i czego się tam uczyć.

Full description: (in Polish)

Rodzina jest wobec Państwa „instytucją” bardziej pierwotną i w tym kontekście jego roszczenia do uzurpowania sobie prawa do ustalania „zakresu władzy rodzicielskiej” brzmią buńczucznie i niepoważnie. Rodzina jest instytucją najgłębiej ingerującą w osobiste życie człowieka. Wkraczanie Państwa w sferę wolności człowieka (również edukacyjnej) prowadzi do powstawania „państwa nadmiernie opiekuńczego”.

Treści programowe:

1. Edukacja domowa a prawa międzynarodowe.

2. Legalność edukacji domowej w innych krajach.

3. Edukacja domowa w Polsce. Historia i teraźniejszość.

4. Prawo edukacyjnego wyboru a polskie prawo.

5. Zadanie szkoły.

6. Uchwały prawne.

Bibliography: (in Polish)

1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, 1948 r.

2. Konwencja o Prawach Dziecka, 1989 r., ratyfikowana przez Polskę w 1991 r.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

EK_2 - zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym

EK_3 - zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach

EK_4 - zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

Umiejętności:

EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych

EK_6 - potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Kompetencje:

EK_7 - rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

EK_8 - rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego),

ECTS:

Udział w wykładach i ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS

Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS

Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym; zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

Umiejętności:

student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Kompetencje:

student rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna, przygotowanie eseju, referatu,

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)