Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Physiology of Fertility

General data

Course ID: WSR-NR-D-FP1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Physiology of Fertility
Name in Polish: Fizjologia płodności
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_U03; NRL_U05; NRL_U09; NRL_K02; NRL_K04

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy fizjologicznych uwarunkowań ludzkiej płodności oraz umiejętności ekologicznego gospodarowania płodnością.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Charakterystyka płodności kobiety i mężczyzny

2. Anatomiczne i endokrynologiczne uwarunkowania płodności kobiety i mężczyzny

3. Podstawy diagnostyki cyklu miesiączkowego

4. Główne i dodatkowe objawy płodności

4. Zakłócenia samoobserwacji oraz zaburzenia cykli miesiączkowych

5. Zapłodnienie, implantacja i wczesny rozwój zarodka

6. Nienaturalne sposoby ingerencji w prokreację człowieka

a) antykoncepcja (rodzaje, sposób działania, skutki)

b) aborcja

c) prokreacja sztucznie wspomagana

Bibliography: (in Polish)

1.Płodność i planowanie rodziny, red. Z. Szymański, Szczecin 2004

2.P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 1998

3.R. Colombo, Embrion to już człowiek, Warszawa 2001

4.R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

5.L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

6.Aborcja. Przyczyny następstwa terapia, red. B. Chazan, W. Simon, Warszawa 2009

7. A. Katolo, Contra in vitro, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student zna podstawy anatomiczne i fizjologiczne ludzkiej płodności

EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia prokreacyjnego i jego uwarunkowań oraz zna podstawowe zasady jego promocji i ochrony

EK 3 – student ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne główne procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny

EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia.

EK 6 – student posiada umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego

Kompetencje społeczne:

EK 7 – student jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego.

EK 8 – student jest przekonany o konieczności podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia.

ECTS:

udział w wykładach: 15 godz.

przygotowanie do testu: 10 godz.

lektura literatury przedmiotu: 5 godz.

Suma godzin: 30 [60/30(25) godz. = 1 ECTS]

Liczba ECTS: 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomośćpodstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomośćuwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznychwarunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniupotrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawiapodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Do zaliczenia zajęć wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje poszerzeniem testu o dwa pytania

2. zaliczenie testu.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)