Physiology of Fertility
General data
Course ID: | WSR-NR-D-FP1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Physiology of Fertility |
Name in Polish: | Fizjologia płodności |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_U03; NRL_U05; NRL_U09; NRL_K02; NRL_K04 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy fizjologicznych uwarunkowań ludzkiej płodności oraz umiejętności ekologicznego gospodarowania płodnością. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Charakterystyka płodności kobiety i mężczyzny 2. Anatomiczne i endokrynologiczne uwarunkowania płodności kobiety i mężczyzny 3. Podstawy diagnostyki cyklu miesiączkowego 4. Główne i dodatkowe objawy płodności 4. Zakłócenia samoobserwacji oraz zaburzenia cykli miesiączkowych 5. Zapłodnienie, implantacja i wczesny rozwój zarodka 6. Nienaturalne sposoby ingerencji w prokreację człowieka a) antykoncepcja (rodzaje, sposób działania, skutki) b) aborcja c) prokreacja sztucznie wspomagana |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Płodność i planowanie rodziny, red. Z. Szymański, Szczecin 2004 2.P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 1998 3.R. Colombo, Embrion to już człowiek, Warszawa 2001 4.R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994 5.L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007 6.Aborcja. Przyczyny następstwa terapia, red. B. Chazan, W. Simon, Warszawa 2009 7. A. Katolo, Contra in vitro, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student zna podstawy anatomiczne i fizjologiczne ludzkiej płodności EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia prokreacyjnego i jego uwarunkowań oraz zna podstawowe zasady jego promocji i ochrony EK 3 – student ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego Umiejętności: EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne główne procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia. EK 6 – student posiada umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego Kompetencje społeczne: EK 7 – student jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego. EK 8 – student jest przekonany o konieczności podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia. ECTS: udział w wykładach: 15 godz. przygotowanie do testu: 10 godz. lektura literatury przedmiotu: 5 godz. Suma godzin: 30 [60/30(25) godz. = 1 ECTS] Liczba ECTS: 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomośćpodstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomośćuwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznychwarunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniupotrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawiapodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Kompetencje społeczne (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje poszerzeniem testu o dwa pytania 2. zaliczenie testu. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.