Conciliatory Mediations and Interpersonal Communication in Mediations
General data
Course ID: | WSR-NR-D-IK2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Conciliatory Mediations and Interpersonal Communication in Mediations |
Name in Polish: | Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody. Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Psychologia konfliktu. 2. Istota dobrej komunikacji. 3. Zakłócenia , blokady i style komunikacji. 4. Radzenie sobie z przeszkodami w komunikacji. 5. Techniki dobrej komunikacji przydatne w sytuacjach konfliktowych. 6. Rola komunikacji niewerbalnej. 7. Procedury postępowania w sytuacjach konfliktowych. 8. Zasady i reguły w mediacji. 9. Przebieg procesu mediacyjnego. 10. Korzyści z mediacji. 11. Rola, funkcje i etyka mediatora. 12. Rodzina w mediacji – rodzaje spraw. 13. Relacje małżeńskie i rodzinne – psychologia miłości. 14. Mediator adwokatem dziecka. |
Bibliography: |
(in Polish) Ch. W. Moor – Mediacje : praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. J.Gut, W.Haman – Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. R.Fisher,W.Ury – Dochodząc do TAK. Negocjacje bez poddawania się. E. Gmurzyńska, R. Morek – Mediacje. Teorie i praktyka. A. Kalisz, A.Zienkiewicz – Mediacja sądowa i pozasądowa. A.Gójska,V Huryn –Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. G. Chapman – Przewodnik po relacjach małżeńskich. L. Larsson – Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie G.Chapman – 5 języków miłości Marshall B. Rosenberg– Porozumienie bez przemocy. O języku serca A. i B.Pease – Mowa ciała. J. Mellibruda – Pułapka niewybaczonej krzywdy. Polskie Centrum Mediacji - Kodeks etyki mediatora |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - uczestnik zajęć ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań konfliktów; EK_2 - zna podstawy konstruktywnego porozumiewania i komunikacji i podstawowe zasady i różnic w procedurach rozwiązywania konfliktów; EK_3 - zna skuteczne negocjacje nastawione na współpracę a nie rywalizację, podstawy mediacji i techniki mediacyjne oraz zasady mediacji ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rodzinnych. Umiejętności EK_4 - ma umiejętność diagnozowania konfliktów; budowania poprawnego kontaktu i konstruktywnego porozumiewania się oraz twórczego i efektywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych z uwzględnieniem potrzeb stron; EK_5 - ma umiejętność rozwiązywania konfliktów rodzinnych, prowadzenia analizy i oceny konfliktu pod kątem mediacji i prowadzenia mediacji z wykorzystaniem technik mediacyjnych; EK_6 - ma umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk, które pojawiają się w konfliktach małżeńskich i rodzinnych; świadomość swojego potencjału i ograniczeń w roli mediatora; Kompetencje EK_7 - jest komunikatywny wie na czym polega posługiwanie się technikami słuchania, mówienia i budowania relacji, jest opanowany, kontroluje swoje emocje, ma ostrożność w diagnozowaniu konfliktu i wyrażaniu zbyt pochopnie swoich opinii, wia jak budować kontakty i porozumienia z innymi. ECTS: Udział w wykładach, ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zaliczenia, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane poprzez zastosowanie następujących metod: wykład konwersatoryjny, praca w parach, wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów, dyskusja; natomiast weryfikowane przez egzamin pisemny i projekt przebiegu mediacji. Efekty w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane poprzez zastosowanie: metody sytuacyjnej, analizy tekstów, dyskusji, aplikacji wiedzy w praktyce poprzez projekt przebiegu mediacji. Efekty w obszarze kompetencji weryfikowane przez obserwację aktywności studentów i ocenę projektu przebiegu mediacji. Wiedza student ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań konfliktów, zna podstawy konstruktywnego porozumiewania i komunikacji i podstawowe zasady i różnic w procedurach rozwiązywania konfliktów, zna skuteczne negocjacje nastawione na współpracę a nie rywalizację, podstawy mediacji i techniki mediacyjne oraz zasady mediacji ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rodzinnych. Umiejętności student ma umiejętność diagnozowania konfliktów; budowania poprawnego kontaktu i konstruktywnego porozumiewania się oraz twórczego i efektywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych z uwzględnieniem potrzeb stron, ma umiejętność rozwiązywania konfliktów rodzinnych, prowadzenia analizy i oceny konfliktu pod kątem mediacji i prowadzenia mediacji z wykorzystaniem technik mediacyjnych, ma umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk, które pojawiają się w konfliktach małżeńskich i rodzinnych; świadomość swojego potencjału i ograniczeń w roli mediatora. Kompetencje student jest komunikatywny, wie na czym polega posługiwanie się technikami słuchania, mówienia i budowania relacji, jest opanowany, kontroluje swoje emocje, ma ostrożność w diagnozowaniu konfliktu i wyrażaniu zbyt pochopnie swoich opinii, wia jak budować kontakty i porozumienia z innymi. Do zaliczenia wymagana jest: obecność i aktywny udział w zajęciach, oddana praca zaliczeniowa |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.