Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Pedagogical Research

General data

Course ID: WSR-NR-D-MBPE
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Methodology of Pedagogical Research
Name in Polish: Metody badań pedagogicznych
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRL_W13; NRL_W14; NRL_U04; NRL_K01

Short description:

To acquire knowledge of the meanings of basic terms pertaining to scientific research such as methodology of research and method; to appreciate the need for the pluralistic approach to pedagogical research and the need for competent use of specified criteria while formulating research problems, for defining the variables and indices, also, knowledge of sequence of research stages. Further, the need for assimilating the classification and features of methods and research techniques as well as detailed knowledge of particular research methods.

Full description:

Course contents:

1. Concepts of science, methodology of research, methodics and method

2. Pluralistic approach ti pedagogical research

3. Problems and hypotheses in pedagogical research, criteria of correctness, variables and indexes

4. Classification and features of methods and research techniques (quantitive and qualitative studies in pedagogy)

5. Selection of the sample in pedagogical studies

6. Stages of pedagogical research

7. Observation

8. Assessment method (grading scheme)

9. Pedagogical experiment

10.School performance tests

11.Sociometric method

12.Documentary analysis

13.Diagnostic questioning method

14.Dialogue method (interview)

16.Biographical method

Bibliography: (in Polish)

Lektura:

M. Łobocki. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2006.

Literatura:

A. Góralski. Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994.

Z. Hajduk. Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000.

S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998.

H. Krüger. Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk. 2005.

M. Łobocki. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków. 2006.

Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Red. D. Kubinowski. M. Nowak. Kraków 2006.

S. Palka. Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006.

S. Palka. Pedagogik w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków 2003.

S. Palka. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.

T. Pilch. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 – student charakteryzuje znaczenie podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych;

EK_2 – student wymienia i opisuje rodzaje badań i etapy postępowania badawczego.

Umiejętności:

EK_3 - posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań.

EK_4 – student potrafi analizować i prezentować własne poglądy i pomysły oraz popierać je argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów.

Kompetencje społeczne:

EK_5 – student jest przekonany o wartości i potrzebie ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność rozwoju osobistego i potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji;

EK_6 – student posiada świadomość konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w badaniach naukowych.

ECTS:

udział w ćwiczeniach: 15 godz.

napisanie pracy semestralnej: 15 godz.

lektura literatury przedmiotu: 10 godz.

przygotowanie do testu: 20 godz.

Suma: 60 godz.

Liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: zaliczenie pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem

weryfikacja - zaliczenie pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. prezentacja pracy semestralnej.

3. zaliczenie pisemne treści programowych.

Zaliczenie przedmiotu bez oceny.

Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych:

Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.

Wiedza (EK 1-2):

– student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.

Umiejętności (EK 3-4):

– student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)