Methodology of Pedagogical Research
General data
Course ID: | WSR-NR-D-MBPE |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Methodology of Pedagogical Research |
Name in Polish: | Metody badań pedagogicznych |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRL_W13; NRL_W14; NRL_U04; NRL_K01 |
Short description: |
To acquire knowledge of the meanings of basic terms pertaining to scientific research such as methodology of research and method; to appreciate the need for the pluralistic approach to pedagogical research and the need for competent use of specified criteria while formulating research problems, for defining the variables and indices, also, knowledge of sequence of research stages. Further, the need for assimilating the classification and features of methods and research techniques as well as detailed knowledge of particular research methods. |
Full description: |
Course contents: 1. Concepts of science, methodology of research, methodics and method 2. Pluralistic approach ti pedagogical research 3. Problems and hypotheses in pedagogical research, criteria of correctness, variables and indexes 4. Classification and features of methods and research techniques (quantitive and qualitative studies in pedagogy) 5. Selection of the sample in pedagogical studies 6. Stages of pedagogical research 7. Observation 8. Assessment method (grading scheme) 9. Pedagogical experiment 10.School performance tests 11.Sociometric method 12.Documentary analysis 13.Diagnostic questioning method 14.Dialogue method (interview) 16.Biographical method |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura: M. Łobocki. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2006. Literatura: A. Góralski. Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Z. Hajduk. Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. H. Krüger. Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk. 2005. M. Łobocki. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków. 2006. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Red. D. Kubinowski. M. Nowak. Kraków 2006. S. Palka. Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. S. Palka. Pedagogik w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków 2003. S. Palka. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. T. Pilch. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 – student charakteryzuje znaczenie podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych; EK_2 – student wymienia i opisuje rodzaje badań i etapy postępowania badawczego. Umiejętności: EK_3 - posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. EK_4 – student potrafi analizować i prezentować własne poglądy i pomysły oraz popierać je argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. Kompetencje społeczne: EK_5 – student jest przekonany o wartości i potrzebie ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność rozwoju osobistego i potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji; EK_6 – student posiada świadomość konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w badaniach naukowych. ECTS: udział w ćwiczeniach: 15 godz. napisanie pracy semestralnej: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. przygotowanie do testu: 20 godz. Suma: 60 godz. Liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: zaliczenie pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - zaliczenie pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. prezentacja pracy semestralnej. 3. zaliczenie pisemne treści programowych. Zaliczenie przedmiotu bez oceny. Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych: Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Wiedza (EK 1-2): – student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego. Umiejętności (EK 3-4): – student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.