Methodology of Social Research
General data
Course ID: | WSR-NR-D-MBS |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Methodology of Social Research |
Name in Polish: | Metody badań społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W10; NRL_W14; NRL_U04; NRL_U14; NRL_K01 |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami metodologii badań społecznych, procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Specyfika metodologii badań społecznych w kontekście nauk o rodzinie. 2. Przygotowanie planu badań. 3. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych. 4. Konstruowanie narzędzia badawczego - zasady podstawowe, najczęstsze błędy. 5. Badania wielozmiennowe. 6-7. Dobór próby. 8. Wiarygodność badań społecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2007. 2. Hempel C. G., Filozofia nauk przyrodniczych, r. 2-4, Warszawa 2001. 3. Huntington S., Trzecia fala demokratyzacji, PWN, Warszawa 1995, s. 15-23. 4. Logika analizy socjologicznej, Sułek A. [red.], Warszawa 1979. 5. Nachmias C. i D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. 6. Nowak S., Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006. 7. Oppenheim A. N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004. 8. Popper K. R., W poszukiwaniu lepszego świata, Książka i wiedza, Warszawa 1997. 9. Psychologia i poznanie, Majerska M. i Tyszka T. [red.], Warszawa 1992, s. 136-143. 10. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001, s. 143-173. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia – wiedza: EK_1 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych EK_2 Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych EK_3 Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji EK_4 Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby Efekty kształcenia – umiejętności: EK_5 Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia EK_6 Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy EK_7 Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach EK_8 Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania Efekty kształcenia – kompetencje: EK_9 Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych EK_10 Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności EK_11 Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych Punkty ECTS 2 15 godz. – udział w zajęciach 15 godz. – lektura własna (przygotowanie do wejściówek na zajęcia) 25 godz. – przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: ocena pracy semestralnej, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach Efekty umiejętności metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praca z tekstem weryfikacja - ocena pracy semestralnej oraz przygotowanie do kolejnych ćwiczeń Efekty kompetencji metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu, przygotowanie i ocena pracy semestralnej, wykład konwersatoryjny, metody problemowe weryfikacja – ocena pracy semestralnej, aktywny udział w ćwiczeniach Kryteria oceniania: Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. prezentacja pracy semestralnej. 3. zaliczenie pisemne treści programowych. Zaliczenie przedmiotu bez oceny. Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych: Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Wiedza – student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego. Umiejętności – student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.