Methodology of Pre-Marital Catechesis
General data
Course ID: | WSR-NR-D-MKP |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Methodology of Pre-Marital Catechesis |
Name in Polish: | Metodyka katechezy przedmałżeńskiej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W10; NRL_W15; NRL_U07; NRL_U08; NRL_K03 |
Short description: |
(in Polish) Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest katecheza przedmałżeńska. Celem wykładu jest zaprezentowanie ogólnych i szczegółowych propozycji metodycznych z zakresu katechezy przedmałżeńskiej, które ubogacą i ożywią pracę z narzeczonymi. |
Full description: |
On successful completion of this course, student should be able to: - identify the measurement of matured personality, - use varies methods and techniques during the educational process of premarital catechesis, - evaluate models of premarital catechesis. Course contents 1.Introduction. Marriage as a gift and obligation. Overview of the Church's call for personal and faith formation. 2.Aims of premarital catechesis. 3.Varies teaching methods. 4.Basic drama techniques. 5.Characteristics of personal maturity. 6.Exercises forming personal maturity. 7.Personal maturity and Christian maturity. 8.Responsible choice of a husband/ wife. 9.Methods serving marital formation. 10.Factors supporting marriage and family development. 11.Actualisation of love and marriage bonds. 12.Personal communication in the family. 13.Relations between the family members. 14.Formation of Christian marriage and family. |
Bibliography: |
(in Polish) Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985. Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991. Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990. Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, cz. II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 158-299. Przygotowanie do małżeństwa, red. W. Szewczyk, Tarnów 2002. Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, red. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006. Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999. Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw, płyta CD, Warszawa 2013. W kręgu rodziny, red. E. Osewska, J. Stala, Poznań 2003. Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002. Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczania religii, Olsztyn 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po pozytywnym zakończeniu zajęć student potrafi: - określić cechy dojrzałej osobowości, - stosować zróżnicowane metody i techniki realizacji katechezy przedmałżeńskiej, - ocenić modele katechezy przedmałżeńskiej. wiedza: EK_1 student definiuje, czym jest małżeństwo, narzeczeństwo, katecheza małżeństwa i narzeczeństwa; EK_2 student charakteryzuje cele i zadania tej katechezy; EK_3 student identyfikuje różne problemy związane z formacją narzeczonych i małżeństw; EK_4 student wskazuje na różne formy katechezy z tymi odbiorcami. umiejętności: EK_5 student sporządza konspekty katechez z narzeczonymi i małżeństwami; EK_6 planuje formację dla różnych przypadków; EK_7 projektuje katechezy dla osób znajdujących się w specyficznych okolicznościach życia; EK_8 inicjuje rozwój osób uczestniczących w katechezie. kompetencje: EK_9 student krytycznie ocenia materiały do formacji katechez z narzeczonymi i małżeństwami; EK_10 pracuje w zespole nad znalezieniem najbardziej adekwatnych do sytuacji uczestników formacji dróg rozwoju; EK_11 wykazuje odpowiedzialność za dostarczenie katechizowanym odpowiedniej literatury i pomocy w trudnych sytuacjach; EK_12 ma świadomość potrzeby stałej formacji (przez całe życie) i do niej przygotowuje. ECTS aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta udział w wykładzie - 30 zapoznanie z lekturami obowiązkowymi - 25 przygotowanie eseju - 25 przygotowanie do kolokwium - 20 LICZBA ECTS 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) na ocenę 2 (ndst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta nie pozwalają mu uczestniczyć w dyskusji o katechezie. na ocenę 3 (dst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają mu na udział w dyskusji o katechezie, nadto student samodzielnie przygotowuje i prowadzi taką dyskusję. na ocenę 4 (db) wiedza studenta pozwala posługiwać się specjalistycznym słownictwem, umiejętności pozwalają dostrzegać specyfikę problemów katechizowanych, a kompetencje umożliwiają krytyczną ocenę materiałów i samodzielne tworzenie zajęć. na ocenę 5 (bdb) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają nie tylko rzeczowo dyskutować o katechezie narzeczonych i małżeństw, ale dostrzegać aktualne problemy związane z życiem odbiorców i samą katechezą, wynajdować nowe formy skutecznego dotarcia do odbiorców i przeciwdziałać różnym problemom. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.