Marriage and the Family in the Bible
General data
Course ID: | WSR-NR-D-MRB1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Marriage and the Family in the Bible |
Name in Polish: | Małżeństwo i rodzina w Biblii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty monograficzne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | NRM_W03; NRM_W04; NRM_W15; NRM_U10; NRM_K04 |
Short description: |
Marriage and the Family in the Bible Course Level: Intermediate Objectives: The aim of the course is to acquaint students with the issues contained in the Bible concerning marriage and family. Prerequisites: The subject of introducing is General Introduction to Sacred Scripture. It is required knowledge of issues concerning the nature, timing and circumstances of the creation of the Old and New Testaments. |
Full description: |
Course contents: 1. The dignity and vocation of man according to the Bible 2. Corporeality of man in biblical terms 3. Family Types in Scripture 4. Polygamy and monogamy 5. Israeli model of marriage 6. Engagement in the Bible 7. Marriage Ceremonies 8. The situation of women: mothers, wives, widows 9. A child in the family 10. Responsibilities of marriage and family 11. Laws and customs relating to family 12. Acts detrimental to the marriage and family 13. Succession and inheritance 14. Death and funeral customs 15. Theology of Marriage and the Family |
Bibliography: |
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. 2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193. 3. Najda, A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109. 4. Najda, A. J., Ciało w rozumieniu biblijnym, w: A. J. Najda (red.), Stworzeni do miłości. Wokół Jana Pawła II teologii ciała, Warszawa 2011, s. 11-22. 5. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997. 6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007. 7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. 8. Najda, A. J., Nauka o narzeczeństwie w Starym i Nowym Testamencie, w: Z. Struzik, Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010, s. 189-204. 9. Najda, A. J., Małżonkowie w służbie ewangelizacji w pierwotnym Kościele, w: Studia nad Rodziną 37(2015), s. 27-47. 10. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002, s. 63-88. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii. EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych. Kompetencje: EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym. EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do kolokwium (eseju): 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z egzaminu; 2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 3. aktywny udział w zajęciach. Kryteria oceniania: Wiedza: student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje społeczne: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - egzamin, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.