Pedagogy of the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PER1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogy of the Family |
Name in Polish: | Pedagogika rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Przygotowanie pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRL_W01, NRL_W04, NRL_K03, NRL_W12 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Nie dotyczy |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia w formie konwersatorium prezentują i porządkują podstawowe zagadnienia związane z pedagogiką rodziny. Prezentowane i dyskutowane zostają pedagogiczne perspektywy rozumienia, charakteryzowania, opisywania i badania rodziny, wskazywane i omawiane zostają główne obszary dociekań i refleksji, podstawowe pojęcia i terminy, kierunki działań praktycznych. |
Full description: |
(in Polish) • ZBLIŻENIE DEFINICYJNE: rodzina jako przedmiot refleksji pedagogicznej (rozumienie rodziny, funkcje i zadania rodziny, modele życia rodzinnego). Pedagogika rodziny jako subdyscyplina nauk pedagogicznych • SYTUACJA RODZIN WSPÓŁCZESNYCH – zarys problematyki z pedagogicznego punktu widzenia – aktualne kierunki przemian • WYCHOWANIE W RODZINIE: rodzina a wychowanie, wychowanie a socjalizacja i autokreacja, funkcje rodziny a wychowanie w rodzinie. Rodzina jako środowisko wychowawcze. • OPIEKA W RODZINIE; funkcje opiekuńcze w rodzinie, sens opieki w rodzinie, opieka wychowawcze w rodzinie • CYKL ŻYCIA RODZINY A JEJ FUNKCJE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE. Cykl życia rodziny, rodzina w procesach zmiany. Wychowanie i opieka wobec cyklu życia rodziny, • PRZEMOC W RODZINIE JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWAŃ PEDAGOGIKI RODZINY: przemoc i jej przejawy, postawy społeczne, możliwości interwencji, rozmiary problemu • WIĘZI SPOŁECZNE W RODZINIE: sposoby definiowania, rodzaje więzi społecznych w rodzinie, znaczenie i rola więzi społecznych • RODZINA A START SPOŁECZNY I EDUKACYJNY: społeczno-pedagogiczna problematyka startu życiowego, osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży a uwarunkowania rodzinne, rodzina a orientacje życiowe dzieci i młodzieży • RODZINA A SZKOŁA. Teoria i praktyka związków rodziny i szkoły. Powiazania opiekuńczo-wychowawcze. Demokratyzacja i humanizacja stosunków rodzina-szkoła, poziomy współpracy. • DYSFUNKCJE W ŻYCIU RODZINY. Patologie i dewiacje w życiu rodziny. Dziecko w rodzinie dysfunkcjonalnej. Uwarunkowania społeczno-kulturalne. • DIAGNOZA RODZINY – obszary, problemy, podejścia, rozwiązania. • POMOC RODZINIE – kierunki i formy pomocy współczesnej rodzinie: kierunki i formy pomocy, interwencje psychospołeczne w systemie rodzinnym, ochrona praw dziecka – wybrane aspekty • OSOBY STARSZE W RODZINIE – niesamodzielność w rodzinie, wsparcie i opieka |
Bibliography: |
(in Polish) • Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne. • Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005 • Krzesińska–Żach, B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Trans Humana, Białystok 2007. • Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017. • Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004 • Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka. • Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001 • Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154. UZUPEŁNIAJĄCO • Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK_1 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem EK_2 - ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście wychowania i opieki nad dzieckiem UMIEJĘTNOŚCI: EK_7- potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_8 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) 3. Pisemnego opracowania wybranego zagadnienia (praca zaliczeniowa) Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja) (3) Ocena pracy zaliczeniowej (kryteria: samodzielność, dojrzałość i poprawność wnioskowania, strona formalna - układ, staranność, opracowanie graficzne, poprawność przygotowania pracy - wykorzystanie źródeł, poprawność językowa, struktura pracy, wnioski) Łączna ocena = średnia ocen (1), (2) i (3). Wymagana łączna średnia ocen cząstkowych min. 3,00 OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Udział w wykładach - 30 godzin - 1 ECTS Lektura literatury przedmiotu - 25 godzin - 1 ECTS Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów: 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zajęcia realizowane w trybie stacjonarnym czwartek godz. 11.30-13.00, sala 1543 |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.