Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka zdrowia - projekt badawczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-D-PFZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka zdrowia - projekt badawczy
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Fakultatywne na II roku - stacjonarne I stopnia
Przedmioty monograficzne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_W14; NRL_U02; NRL_U04; NRL_U08; NRL_K03


Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy dotyczącej zasad poprawnego konstruowania projektów badawczych w zakresie profilaktyki zdrowia oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności: wyznaczania celów badawczych oraz prowadzenia badań naukowych z zakresu profilaktyki zdrowia z wykorzystaniem adekwatnych metod i technik badawczych.

Pełny opis:

Treści programowe:

Prezentacja problematyki badawczej.

Konstrukcja założeń projektu badawczego.

Cele i sposoby realizacji projektu badawczego.

Planowanie badań.

Opracowanie projektu badawczego. Poprawność metodologiczna.

Przydział tematów i zadań badawczych.

Realizacja projektu badawczego.

Tutoring, kontrola przebiegu badań.

Monitoring, kontrola realizacji projektu badawczego.

Prezentacja wyników badań.

Upowszechnianie wyników projektu.

Literatura:

1. Blanco M.A., Lee. M.Y., Twelve tips for writing educational research grant proposals, [w:] Medical Teacher, 2012; 34: 450–453.

2. Frankfort-Nachmias Ch., .Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 1996 (Problemy etyczne w badaniach społecznych, s.88-112).

3. Oruc Y., Handbook of Scientific Proposal Writing, London & New York, 2012.

4. Friedland A.J., Folt C.L., Writing Successful Science Proposals, New Haven & London, 2009.

5. Hamper R.J., Baugh L.S., Handbook for Writing Proposals, New York, 2011.

6. Lisek-Michalska J., Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

7. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom II , Numer 1 – Listopad 2006, s.68-87.

8. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa, 2005.

9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

EK_1 - Ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy i formułowaniu problemów badawczych metodach, technikach i narzędziach badawczych

EK_2 - Ma elementarną wiedzę o budowie i funkcjach organizmu człowieka oraz wiedzę na temat zasad ochrony i promocji zdrowia

EK_3 - Ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia

UMIEJĘTNOŚCI:

EK_4 - Potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne oraz proponować działania profilaktyczne i pomocowe;

EK_5 - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT)

EK_6 - Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

EK_7 - Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych

EK_8 - Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;

EK_9 - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.

ECTS

udział w zajęciach - 30 godzin

lektura literatury przedmiotu - 15 godzin

przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 55 godzin

LICZBA ECTS 3

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA

Student ma elementarną wiedzę o sposobie konstruowania projektów badawczych, w szczególności diagnozy problemów badawczych i metodach ich rozwiązywania; ma elementarną wiedzę o zasadach ochrony i promocji zdrowia

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne; posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych metodami projektowymi; umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy badawczej; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektów badawczych na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;

2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie tekstów oraz zapoznanie się z materiałami; zaprojektowanie, opracowanie, realizacja oraz zaprezentowanie zadania badawczego; przygotowanie raportu z badań;

3. Aktywny udział w zajęciach.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu.

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, samodzielna praca badawcza.

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – warsztaty.

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja.

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)