Profilaktyka zdrowia - projekt badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PFZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka zdrowia - projekt badawczy |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na II roku - stacjonarne I stopnia Przedmioty monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_W14; NRL_U02; NRL_U04; NRL_U08; NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie wiedzy dotyczącej zasad poprawnego konstruowania projektów badawczych w zakresie profilaktyki zdrowia oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności: wyznaczania celów badawczych oraz prowadzenia badań naukowych z zakresu profilaktyki zdrowia z wykorzystaniem adekwatnych metod i technik badawczych. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Prezentacja problematyki badawczej. Konstrukcja założeń projektu badawczego. Cele i sposoby realizacji projektu badawczego. Planowanie badań. Opracowanie projektu badawczego. Poprawność metodologiczna. Przydział tematów i zadań badawczych. Realizacja projektu badawczego. Tutoring, kontrola przebiegu badań. Monitoring, kontrola realizacji projektu badawczego. Prezentacja wyników badań. Upowszechnianie wyników projektu. |
Literatura: |
1. Blanco M.A., Lee. M.Y., Twelve tips for writing educational research grant proposals, [w:] Medical Teacher, 2012; 34: 450–453. 2. Frankfort-Nachmias Ch., .Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 1996 (Problemy etyczne w badaniach społecznych, s.88-112). 3. Oruc Y., Handbook of Scientific Proposal Writing, London & New York, 2012. 4. Friedland A.J., Folt C.L., Writing Successful Science Proposals, New Haven & London, 2009. 5. Hamper R.J., Baugh L.S., Handbook for Writing Proposals, New York, 2011. 6. Lisek-Michalska J., Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wyd. UŁ, Łódź 2013. 7. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom II , Numer 1 – Listopad 2006, s.68-87. 8. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa, 2005. 9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK_1 - Ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy i formułowaniu problemów badawczych metodach, technikach i narzędziach badawczych EK_2 - Ma elementarną wiedzę o budowie i funkcjach organizmu człowieka oraz wiedzę na temat zasad ochrony i promocji zdrowia EK_3 - Ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia UMIEJĘTNOŚCI: EK_4 - Potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne oraz proponować działania profilaktyczne i pomocowe; EK_5 - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) EK_6 - Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_7 - Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych EK_8 - Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; EK_9 - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin. ECTS udział w zajęciach - 30 godzin lektura literatury przedmiotu - 15 godzin przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 55 godzin LICZBA ECTS 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Student ma elementarną wiedzę o sposobie konstruowania projektów badawczych, w szczególności diagnozy problemów badawczych i metodach ich rozwiązywania; ma elementarną wiedzę o zasadach ochrony i promocji zdrowia UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne; posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych metodami projektowymi; umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy badawczej; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektów badawczych na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin. Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; 2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie tekstów oraz zapoznanie się z materiałami; zaprojektowanie, opracowanie, realizacja oraz zaprezentowanie zadania badawczego; przygotowanie raportu z badań; 3. Aktywny udział w zajęciach. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu. Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, samodzielna praca badawcza. Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – warsztaty. Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów. Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja. Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.