Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Morality

General data

Course ID: WSR-NR-D-PM1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Fundamentals of Morality
Name in Polish: Podstawy moralności
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRL_W03; NRL_W09; NRL_U05; NRL_K02


Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Poziom podstawowy. Wykład jest przeznaczony dla studentów pierwszego roku Wydziału Nauk o Rodzinie,

Cele przedmiotu:

Na wykładzie dokonuje się analizy podstawowych pojęć moralnych, szuka źródeł współczesnej wiedzy o moralności, podaje definicje oraz uczy rozpoznawania dobra i zła moralnego u siebie i w życiu społecznym. Po zaliczeniu student powinien nie tylko umieć oceniać swoje postępowanie moralne, ale także nabyć zdolności krytycznych przydatnych do oceny moralnej innych.

Wymagania wstępne:

Zakłada się zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym.

Full description:

Essential matter:

1.Basic definitions of science about the morality. Customs and the morality, the morality and an ethic. A material subject of a moral reflection.

2.Differences and relations between a moral sociology and psychology and a moral ethic and theology.

3.Sources of a Christian moral reflection: an intellect, experience and the Revelation.

4.Basics methodological problems in a modern reflection about the moral good and bad. Social conditionings of the moral good.

5.A person as subject of a moral activity. A person features. Basics human fears and their influence on moral activities.

6.A moral efficiency in an education of a human character.

7.Biological, psychological and spiritual dimensions of a human nature.

8.A moral law and instituted law.

9.A content of a nature law and human rights.

10.Features of a nature law.

11.An essence, division and functions of a conscience.

12.A conscience formation.

13.The evil and sin. Causes of a disappearance a sense of sin.

14.An individual sin and social evil structures.

15.Cardinal sins and sin against the Holy Spirit.

Bibliography: (in Polish)

Jan Paweł II, Reconciliatio et paenitentia, Rzym 1984; Jan Paweł II, Veritatis splendor, Rzym 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, cz. III; E.C. Merino, R. G. dr Haro, Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2004; Ks. B. Jurczyk, Red., Veritatis splendor. Przesłanie moralne Kościoła. Materiały z sympozjum. KUL 1993, Lublin 1994; Ks. E. Janiak, Red., W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki Veritatis splendor, Wrocław 1994; K. Demmer, Wprowadzenie do teologii moralnej, Kraków 1996; Th. Pinckaers OP, Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, Poznań 1994; J. Nagórny, A. Derdziuk, Tożsamość i metodyka nauczania teologii moralnej, Lublin 1997; S. Olejnik, Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna, t. 1-3, Warszawa 1988; Tenże, Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998; G.W. Hunold i in., Hrsg., Theologische Ethik. Ein Werkbuch, Tuebingen 2000; I. Mroczkowski, Zło i grzech. Studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2002;, Z. Chlewiński, Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 2001; A. Szostek MIC, Natura – rozum - wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współczesnej teologii moralnej, Rzym 1990; T. Ślipko SJ, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002; L. P. Pervin, Psychologia osobowości, Gdańsk 2002; J. Strelau, Red., Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Psychologia ogólna, Gdańsk 2000.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

EK 1 - Student identyfikuje język i metody dyskursu o moralności w Biblii i we współczesnych szkołach etycznych.

EK 2 - Student definiuje najważniejsze doświadczenia moralne człowieka w kontekście światopoglądowym.

EK 3 - Student rozpoznaje kryteria ocen czynu ludzkiego w świetle podstaw sumienia prawdziwego i podstawowych zasad prawa naturalnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

EK 4 - Student analizuje specyfikę definiowania moralności ludzkiej na tle jej opisu kulturowego i społecznego.

EK 5 - Student rozróżnia między świeckim i religijnym wyjaśnianiem moralności.

EK 6 - Student ocenia czyny ludzkie przy zachowaniu autonomii sumienia i zachowaniu powszechnych praw moralnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

EK 7 - Student zachowuje ostrożność w ocenie moralnej innych, zwłaszcza w ich krytyce.

EK 8 - Student docenia głos swego sumienia w relacjach społecznych.

EK 9 - Student jest bardziej odpowiedzialny za innych i ich wybory moralne.

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Udział w wykładzie: 30 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: zaliczenie ustne treści programowych, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny udział w dyskusjach;

Efekty umiejętności (EK 4-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, analiza indywidualnych przypadków, praca z tekstem

weryfikacja - zaliczenie ustne, obserwacja aktywności studentów;

Efekty kompetencji społecznych (EK 7-9):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna

Do zaliczenia wykładu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. zaliczenie ustne treści programowych.

Zaliczenie przedmiotu bez oceny w sesji zimowej.

Egzamin w sesji letniej.

Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych w sesji zimowej:

Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.

Wiedza (EK 1-3):

– student identyfikuje język i metody dyskursu o moralności, posiada wiedzę na temat doświadczeń moralnych człowieka w kontekście światopoglądowym oraz na temat zasad oceny czynu ludzkiego.

Umiejętności (EK 4-6):

– student potrafi analizować specyfikę definiowania moralności ludzkiej; potrafi dokonać rozróżnienia między świeckim i religijnym wyjaśnianiem moralności; posiada umiejętność oceny czynów ludzkich przy zachowaniu autonomii sumienia i praw moralnych.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)