Fundamentals of Morality
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PM1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Fundamentals of Morality |
Name in Polish: | Podstawy moralności |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W03; NRL_W09; NRL_U05; NRL_K02 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Poziom podstawowy. Wykład jest przeznaczony dla studentów pierwszego roku Wydziału Nauk o Rodzinie, Cele przedmiotu: Na wykładzie dokonuje się analizy podstawowych pojęć moralnych, szuka źródeł współczesnej wiedzy o moralności, podaje definicje oraz uczy rozpoznawania dobra i zła moralnego u siebie i w życiu społecznym. Po zaliczeniu student powinien nie tylko umieć oceniać swoje postępowanie moralne, ale także nabyć zdolności krytycznych przydatnych do oceny moralnej innych. Wymagania wstępne: Zakłada się zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym. |
Full description: |
Essential matter: 1.Basic definitions of science about the morality. Customs and the morality, the morality and an ethic. A material subject of a moral reflection. 2.Differences and relations between a moral sociology and psychology and a moral ethic and theology. 3.Sources of a Christian moral reflection: an intellect, experience and the Revelation. 4.Basics methodological problems in a modern reflection about the moral good and bad. Social conditionings of the moral good. 5.A person as subject of a moral activity. A person features. Basics human fears and their influence on moral activities. 6.A moral efficiency in an education of a human character. 7.Biological, psychological and spiritual dimensions of a human nature. 8.A moral law and instituted law. 9.A content of a nature law and human rights. 10.Features of a nature law. 11.An essence, division and functions of a conscience. 12.A conscience formation. 13.The evil and sin. Causes of a disappearance a sense of sin. 14.An individual sin and social evil structures. 15.Cardinal sins and sin against the Holy Spirit. |
Bibliography: |
(in Polish) Jan Paweł II, Reconciliatio et paenitentia, Rzym 1984; Jan Paweł II, Veritatis splendor, Rzym 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, cz. III; E.C. Merino, R. G. dr Haro, Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2004; Ks. B. Jurczyk, Red., Veritatis splendor. Przesłanie moralne Kościoła. Materiały z sympozjum. KUL 1993, Lublin 1994; Ks. E. Janiak, Red., W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki Veritatis splendor, Wrocław 1994; K. Demmer, Wprowadzenie do teologii moralnej, Kraków 1996; Th. Pinckaers OP, Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, Poznań 1994; J. Nagórny, A. Derdziuk, Tożsamość i metodyka nauczania teologii moralnej, Lublin 1997; S. Olejnik, Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna, t. 1-3, Warszawa 1988; Tenże, Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998; G.W. Hunold i in., Hrsg., Theologische Ethik. Ein Werkbuch, Tuebingen 2000; I. Mroczkowski, Zło i grzech. Studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2002;, Z. Chlewiński, Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 2001; A. Szostek MIC, Natura – rozum - wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współczesnej teologii moralnej, Rzym 1990; T. Ślipko SJ, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002; L. P. Pervin, Psychologia osobowości, Gdańsk 2002; J. Strelau, Red., Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Psychologia ogólna, Gdańsk 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK 1 - Student identyfikuje język i metody dyskursu o moralności w Biblii i we współczesnych szkołach etycznych. EK 2 - Student definiuje najważniejsze doświadczenia moralne człowieka w kontekście światopoglądowym. EK 3 - Student rozpoznaje kryteria ocen czynu ludzkiego w świetle podstaw sumienia prawdziwego i podstawowych zasad prawa naturalnego. UMIEJĘTNOŚCI: EK 4 - Student analizuje specyfikę definiowania moralności ludzkiej na tle jej opisu kulturowego i społecznego. EK 5 - Student rozróżnia między świeckim i religijnym wyjaśnianiem moralności. EK 6 - Student ocenia czyny ludzkie przy zachowaniu autonomii sumienia i zachowaniu powszechnych praw moralnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK 7 - Student zachowuje ostrożność w ocenie moralnej innych, zwłaszcza w ich krytyce. EK 8 - Student docenia głos swego sumienia w relacjach społecznych. EK 9 - Student jest bardziej odpowiedzialny za innych i ich wybory moralne. ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] Udział w wykładzie: 30 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy (EK 1-3): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: zaliczenie ustne treści programowych, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny udział w dyskusjach; Efekty umiejętności (EK 4-6): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, analiza indywidualnych przypadków, praca z tekstem weryfikacja - zaliczenie ustne, obserwacja aktywności studentów; Efekty kompetencji społecznych (EK 7-9): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie ustne treści programowych. Zaliczenie przedmiotu bez oceny w sesji zimowej. Egzamin w sesji letniej. Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych w sesji zimowej: Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Wiedza (EK 1-3): – student identyfikuje język i metody dyskursu o moralności, posiada wiedzę na temat doświadczeń moralnych człowieka w kontekście światopoglądowym oraz na temat zasad oceny czynu ludzkiego. Umiejętności (EK 4-6): – student potrafi analizować specyfikę definiowania moralności ludzkiej; potrafi dokonać rozróżnienia między świeckim i religijnym wyjaśnianiem moralności; posiada umiejętność oceny czynów ludzkich przy zachowaniu autonomii sumienia i praw moralnych. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.