Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Counselling and Therapy of Marriage and the Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-POPS1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Counselling and Therapy of Marriage and the Family
Name in Polish: Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRM_W04; NRM_W08; NRM_W10; NRM_U01; NRM_U02; NRM_U05; NRM_U12; NRM_U13; NRM_K05


Short description: (in Polish)

Celem wykładu i ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności do udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, młodzieży, osób starszych, w różnych sytuacjach trudnych (stresy, konflikty, kryzysy, zaburzenia osobowościowe, uzależnienia, poczuć winy, utraty, krzywdy.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu i ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności do udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, młodzieży, osób starszych, w różnych sytuacjach trudnych (stresy, konflikty, kryzysy, zaburzenia osobowościowe, uzależnienia, poczuć winy, utraty, krzywdy.

Treści programowe:

1.Specyfika kontaktu pomocnego (po-radę i po-moc) dla małżonków i członków rodzin.

2.Definicja poradnictwa, rodzaje ze względu na różne kryteria.

3.Trzy człony w poradnictwie: Petent-Relacja-Doradca.

4.Poradnictwo jako proces. Etapy według G.Egana, B.Okun i E.Sujak.

5.Zjawiska w poradnictwie i psychoterapii: opór, przeniesienie, wgląd, milczenie, wypalenie.

6.Techniki rozmowy pomocnej i najczęstsze błędy.

7. Model pięciu kroków terapii w sytuacji kryzysu małżeńskiego

8. Model edukacyjny poradnictwa dla młodzieży

Bibliography: (in Polish)

Lektura:

Egan G., Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. Russel Crane C., Podstawy terapii małżeństw, Gdańsk 2002. Grzesiuk L., (red), Psychoterapia. Szkoły zjawiska, techniki i problemy, Warszawa 1994.

Literatura: Aleksandrowicz J., Psychoterapia, Warszawa 1993. Czabała Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997. Greenstone,Leviton, Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004. Kratochvil S., Podstawy psychoterapii, Gdańsk 2004. Kennedy E., Jak pomagać dobrą radą, Kraków 2004. Szewczyk W., Poradnictwo Rodzinne, Hannover-Tarnów 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student posiada uszczegółowiona wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach

EK 2 – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

Umiejętności:EK 3 – student posiada rozwinięta umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym;

EK 4 – student potrafi wskazać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; wskazuje właściwe formy prywatnej i publicznej pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie

Kompetencje:

EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

EK 6 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych

ECTS:

Udział w wykładach - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 10 godz.

Przygotowanie się do kolokwium - 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-2):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, nie potrafi scharakteryzować procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w ograniczonym stopniu charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;

Ocena 4 (db) – student posiada ogólną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ogólnie charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 50%);

Ocena 5 (bdb) – student posiada dokładną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w pełni charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 80%);

Umiejętności (EK 3-4):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; nie potrafi wskazywać zasad opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasad organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; nie potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;

Ocena 4 (db) – student posiada podstawowe umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać ogólne zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz ogólne zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;

Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo dobre umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać szczegółowe zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz szczegółowe zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w pełni potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;

Kompetencje społeczne (EK 5-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się szczególną odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Do zaliczenia wykładu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. prezentacja pracy semestralnej;

3. zaliczenie kolokwium.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)