Counselling and Therapy of Marriage and the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-POPS1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Counselling and Therapy of Marriage and the Family |
Name in Polish: | Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W04; NRM_W08; NRM_W10; NRM_U01; NRM_U02; NRM_U05; NRM_U12; NRM_U13; NRM_K05 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu i ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności do udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, młodzieży, osób starszych, w różnych sytuacjach trudnych (stresy, konflikty, kryzysy, zaburzenia osobowościowe, uzależnienia, poczuć winy, utraty, krzywdy. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu i ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności do udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, młodzieży, osób starszych, w różnych sytuacjach trudnych (stresy, konflikty, kryzysy, zaburzenia osobowościowe, uzależnienia, poczuć winy, utraty, krzywdy. Treści programowe: 1.Specyfika kontaktu pomocnego (po-radę i po-moc) dla małżonków i członków rodzin. 2.Definicja poradnictwa, rodzaje ze względu na różne kryteria. 3.Trzy człony w poradnictwie: Petent-Relacja-Doradca. 4.Poradnictwo jako proces. Etapy według G.Egana, B.Okun i E.Sujak. 5.Zjawiska w poradnictwie i psychoterapii: opór, przeniesienie, wgląd, milczenie, wypalenie. 6.Techniki rozmowy pomocnej i najczęstsze błędy. 7. Model pięciu kroków terapii w sytuacji kryzysu małżeńskiego 8. Model edukacyjny poradnictwa dla młodzieży |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura: Egan G., Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. Russel Crane C., Podstawy terapii małżeństw, Gdańsk 2002. Grzesiuk L., (red), Psychoterapia. Szkoły zjawiska, techniki i problemy, Warszawa 1994. Literatura: Aleksandrowicz J., Psychoterapia, Warszawa 1993. Czabała Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997. Greenstone,Leviton, Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004. Kratochvil S., Podstawy psychoterapii, Gdańsk 2004. Kennedy E., Jak pomagać dobrą radą, Kraków 2004. Szewczyk W., Poradnictwo Rodzinne, Hannover-Tarnów 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student posiada uszczegółowiona wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach EK 2 – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności:EK 3 – student posiada rozwinięta umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; EK 4 – student potrafi wskazać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; wskazuje właściwe formy prywatnej i publicznej pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie Kompetencje: EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) EK 6 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych ECTS: Udział w wykładach - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 10 godz. Przygotowanie się do kolokwium - 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-2): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, nie potrafi scharakteryzować procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w ograniczonym stopniu charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie; Ocena 4 (db) – student posiada ogólną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ogólnie charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 50%); Ocena 5 (bdb) – student posiada dokładną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w pełni charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 80%); Umiejętności (EK 3-4): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; nie potrafi wskazywać zasad opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasad organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; nie potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 4 (db) – student posiada podstawowe umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać ogólne zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz ogólne zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo dobre umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać szczegółowe zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz szczegółowe zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w pełni potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Kompetencje społeczne (EK 5-6): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się szczególną odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. prezentacja pracy semestralnej; 3. zaliczenie kolokwium. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.