Legal Aspects of Assistance to the Family - Legal Foundations of Mediation and Constructing Conciliatory Forms
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PPM |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Legal Aspects of Assistance to the Family - Legal Foundations of Mediation and Constructing Conciliatory Forms |
Name in Polish: | Prawne aspekty pomocy rodzinie - podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Omówienie podstawowych regulacji prawnych dotyczących mediacji oraz konstruowania ugód mediacyjnych. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Umocowanie mediacji w prawie polskim 1.1. Konstytucja i prawo europejskie 1.2. Ustawy: Prawo cywilne 1.3. Ustawy: Prawo karne 1.4. Ustawy: Prawo administracyjne 1.5. Rozporządzenia i inne akty prawne 2. Mediacja w prawie cywilnym 3. Mediacja w prawie karnym 4. Mediacja w prawie administracyjnym 5. Zasady konstruowania ugód sądowych i pozasądowych 6. Zasady konstruowania innych dokumentów w procesie mediacji 7. Inne instrumenty prawne w mediacji 8. Standardy pracy mediatora w prawie polskim i europejskim 9. Etyka pracy mediatora w prawie polskim i europejskim 10. Inne alternatywne metody rozwiązywania konfliktów w polskim systemie prawnym. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Wawa, 2004; E. Gmurzyńska, Mediacje. Teoria i Praktyka, 2009 M. Tabernacka, Mediacje i negocjacje w sferze publicznej, 2009 A. Lewicka, Profesjonalny mediator, 2008 L. Mazowiecka, Mediacja, 2010 II. Uzupełniająca: Ustawa Kodeks Cywilny z 23.04.1964 (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z póż zm) Ustawa Kodeks Postępowania Cywilnego z 17.11.1964 (Dz.U. z 2014 poz. 101) Ustawa Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy z 25.02.1964 (Dz.U. z 2012 poz. 788) Ustawa o Postępowania w Sprawach Nieletnich z 26.10.1982 (Dz.U. z 2014 poz. 382) Ustawa Kodeks Karny 6.06.1997 (Dz. U. z 1997 r. nr 88, poz. 553) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student potrafi prawidłowo skonstruować ugodę sądową i pozasądową oraz inne dokumenty występujące w prawnym obiegu podczas mediacji; EK 2 –.Student wskazuje rozwiązania prawne dostępne w ramach danego przypadku EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie prawnym dotyczącym mediacji w Polsce i w Europie oraz prawidłowo wskazuje podstawę prawną przywoływanych w ugodzie rozwiązań. Umiejętności: EK 4 – student posługuje się podstawowymi pojęciami prawnymi w celu generowania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych oraz konstruowania ewentualnej ugody. EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych w obrębie rozwiązań prawnych. EK 6 – student posiada umiejętność korzystania z prawnych materiałów źródłowych. Kompetencje społeczne: EK 7 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny. EK 8 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy prawnej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie. ECST 3 udział w konwersatorium i ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu, przygotowanie prezentacji medialnej - 25 godzin przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować podstawy prawnej zagadnienia, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, nie ma pełnej wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji . Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada ograniczoną wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada pełną i wystarczającą wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny. Kompetencje społeczne (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli mediatora. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę stosowania przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. prezentacja pracy semestralnej; Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.