Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Legal Aspects of Assistance to the Family - Legal Foundations of Mediation and Constructing Conciliatory Forms

General data

Course ID: WSR-NR-D-PPM
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Legal Aspects of Assistance to the Family - Legal Foundations of Mediation and Constructing Conciliatory Forms
Name in Polish: Prawne aspekty pomocy rodzinie - podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Omówienie podstawowych regulacji prawnych dotyczących mediacji oraz konstruowania ugód mediacyjnych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Umocowanie mediacji w prawie polskim

1.1. Konstytucja i prawo europejskie

1.2. Ustawy: Prawo cywilne

1.3. Ustawy: Prawo karne

1.4. Ustawy: Prawo administracyjne

1.5. Rozporządzenia i inne akty prawne

2. Mediacja w prawie cywilnym

3. Mediacja w prawie karnym

4. Mediacja w prawie administracyjnym

5. Zasady konstruowania ugód sądowych i pozasądowych

6. Zasady konstruowania innych dokumentów w procesie mediacji

7. Inne instrumenty prawne w mediacji

8. Standardy pracy mediatora w prawie polskim i europejskim

9. Etyka pracy mediatora w prawie polskim i europejskim

10. Inne alternatywne metody rozwiązywania konfliktów w polskim systemie prawnym.

Bibliography: (in Polish)

I. Podstawowa

A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Wawa, 2004;

E. Gmurzyńska, Mediacje. Teoria i Praktyka, 2009

M. Tabernacka, Mediacje i negocjacje w sferze publicznej, 2009

A. Lewicka, Profesjonalny mediator, 2008

L. Mazowiecka, Mediacja, 2010

II. Uzupełniająca:

Ustawa Kodeks Cywilny z 23.04.1964 (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z póż zm)

Ustawa Kodeks Postępowania Cywilnego z 17.11.1964 (Dz.U. z 2014 poz. 101)

Ustawa Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy z 25.02.1964 (Dz.U. z 2012 poz. 788)

Ustawa o Postępowania w Sprawach Nieletnich z 26.10.1982 (Dz.U. z 2014 poz. 382)

Ustawa Kodeks Karny 6.06.1997 (Dz. U. z 1997 r. nr 88, poz. 553)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student potrafi prawidłowo skonstruować ugodę sądową i pozasądową oraz inne dokumenty występujące w prawnym obiegu podczas mediacji;

EK 2 –.Student wskazuje rozwiązania prawne dostępne w ramach danego przypadku

EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie prawnym dotyczącym mediacji w Polsce i w Europie oraz prawidłowo wskazuje podstawę prawną przywoływanych w ugodzie rozwiązań.

Umiejętności:

EK 4 – student posługuje się podstawowymi pojęciami prawnymi w celu generowania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych oraz konstruowania ewentualnej ugody.

EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych w obrębie rozwiązań prawnych.

EK 6 – student posiada umiejętność korzystania z prawnych materiałów źródłowych.

Kompetencje społeczne:

EK 7 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny.

EK 8 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy prawnej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.

ECST 3

udział w konwersatorium i ćwiczeniach - 30 godzin

przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu, przygotowanie prezentacji medialnej - 25 godzin

przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować podstawy prawnej zagadnienia, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, nie ma pełnej wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji .

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada ograniczoną wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada pełną i wystarczającą wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli mediatora.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę stosowania przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. prezentacja pracy semestralnej;

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem

weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)