Fundamentals of Family Counselling
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PPR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Fundamentals of Family Counselling |
Name in Polish: | Podstawy poradnictwa rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W życiu każdej rodziny mogą pojawić się, mogą zaistnieć sytuacje, w których ulegają zaburzeniu podstawowe typy (rodzaje) aktywności człowieka i jego relacje z otoczeniem. Dlatego też poradnictwo rodzinne ma w takich sytuacjach wspomagać rodzinę, ażeby życie tej rodziny powróciło do stanu sprzed zaburzenia, ażeby członkowie rodziny mogli prawidłowo funkcjonować nie tylko w swojej rodzinie, ale w społecznościach i całym społeczeństwie. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi założeniami teoretycznymi oraz metodami prowadzenia poradnictwa. Treści programowe: 1.Pojęcia poradnictwa a pojęcia pokrewne (doradztwo, psychoterapia). 2.Trzy elementy składowe: petent-doradca i relacja. 3.Poradnictwo jako proces: etapy i zjawiska. 4.Czynniki ułatwiające i utrudniające skuteczność poradnictwa. 5.Psychoterapia pojęcie i metody. 6.Specyfika poradnictwa i psychoterapii dla narzeczonych, małżonków, rodzin. 7.Poradnictwo poprzez telefon. 8.Elementy poradnictwa w mediacji i negocjacji. |
Bibliography: |
(in Polish) G. Egan, Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. E. Kennedy, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2004. J. Namysłowska, Terapia rodzin, Warszawa 1997. F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, t. 1, Kraków 2001. W. Szewczyk (red.), Jak sobie z tym poradzić, Tarnów 1995. W. Szewczyk, Poradnictwo rodzinne osobowy kontakt pomocny, "Homo Dei" 1999, nr 1, s. 52-61. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami. EK_2 - zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń EK_3 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej Umiejętności EK_4 - ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny EK_5 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_6 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne EK_7 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych EK_8 - potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów. EK_9 - poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce ECTS aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta udział w wykładzie 15 lektura obowiązkowa, przygotowanie do kolokwium 15 LICZBA ECTS 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej Umiejętności ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów, poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.