Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Family Counselling

General data

Course ID: WSR-NR-D-PPR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Fundamentals of Family Counselling
Name in Polish: Podstawy poradnictwa rodzinnego
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

W życiu każdej rodziny mogą pojawić się, mogą zaistnieć sytuacje, w których ulegają zaburzeniu podstawowe typy (rodzaje) aktywności człowieka i jego relacje z otoczeniem. Dlatego też poradnictwo rodzinne ma w takich sytuacjach wspomagać rodzinę, ażeby życie tej rodziny powróciło do stanu sprzed zaburzenia, ażeby członkowie rodziny mogli prawidłowo funkcjonować nie tylko w swojej rodzinie, ale w społecznościach i całym społeczeństwie.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi założeniami teoretycznymi oraz metodami prowadzenia poradnictwa.

Treści programowe:

1.Pojęcia poradnictwa a pojęcia pokrewne (doradztwo, psychoterapia).

2.Trzy elementy składowe: petent-doradca i relacja.

3.Poradnictwo jako proces: etapy i zjawiska.

4.Czynniki ułatwiające i utrudniające skuteczność poradnictwa.

5.Psychoterapia pojęcie i metody.

6.Specyfika poradnictwa i psychoterapii dla narzeczonych, małżonków, rodzin.

7.Poradnictwo poprzez telefon.

8.Elementy poradnictwa w mediacji i negocjacji.

Bibliography: (in Polish)

G. Egan, Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. E. Kennedy, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2004. J. Namysłowska, Terapia rodzin, Warszawa 1997. F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, t. 1, Kraków 2001. W. Szewczyk (red.), Jak sobie z tym poradzić, Tarnów 1995. W. Szewczyk, Poradnictwo rodzinne osobowy kontakt pomocny, "Homo Dei" 1999, nr 1, s. 52-61.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami.

EK_2 - zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

EK_3 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej

Umiejętności

EK_4 - ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny

EK_5 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

EK_6 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

Kompetencje społeczne

EK_7 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych

EK_8 - potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów.

EK_9 - poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce

ECTS

aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta

udział w wykładzie 15

lektura obowiązkowa, przygotowanie do kolokwium 15

LICZBA ECTS 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej

Umiejętności

ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

Kompetencje społeczne

postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów, poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)