Adoption and Foster Care System
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PR-AD3 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Adoption and Foster Care System |
Name in Polish: | Adopcja i system pieczy zastępczej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia (in Polish) Specjalność: mediacje i negocjacje |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące instytucji przysposobienia oraz systemu pieczy zastępczej. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie 2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego 3. Rodzinne formy pieczy zastępczej 4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej 5. Rodzina pomocowa 6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze 7. Przysposobienie - przesłanki 8. Przysposobienie pełne 9. Przysposobienie niepełne 10. Przysposobienie całkowite 11. Adopcja zagraniczna 12. Rozwiązanie adopcji 13. Procedura adopcji krajowej 14. Procedura adopcji zagranicznej 15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej |
Bibliography: |
(in Polish) A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003. M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ek-1 - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła Ek- 2 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania, różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących Umiejętności: Ek - 3 - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań Ek - 4 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społecznej: Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny ECTS: Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 15 godz. Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: (Ek-1- Ek-2) – nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie rozumie jej źródła, nie zna pogłębionych teorii dotyczących wychowania, nie ma rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących Umiejętności: (Ek - 3 – Ek – 4) – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej. Kompetencje społecznej: (Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena 3 (dst) Wiedza: (Ek-1- Ek-2) – nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie w pełnym stopniu rozumie jej źródła, nie zna w pełnym zakresie rozszerzonych teorii dotyczących wychowania, nie posiada pełnej, rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących Umiejętności: (Ek - 3 – Ek – 4) – nie w pełnym zakresie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie w pełnym zakresie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej. Kompetencje społecznej: (Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pełnej, pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie w pełni docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej, nie posiada w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena 4 (db) Wiedza: (Ek-1- Ek-2) – zna rozszerzoną terminologię dotyczącą przysposobienia i pieczy zastępczej i rozumie jej źródła, zna rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących Umiejętności: (Ek - 3 – Ek – 4) - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada pogłębioną umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej. Kompetencje społecznej: (Ek - 5 – Ek – 6) – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, posiada pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena 5 (bdb) Wiedza: (Ek-1- Ek-2) – zna w pełni rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie, w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i w pełni rozumie jej źródła, zna w stopniu bardzo dobrym rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada precyzyjną, rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących Umiejętności: (Ek - 3 – Ek – 4) – bardzo dobrze potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada wykształcone w stopniu bardzo dobrym pogłębione umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej. Kompetencje społecznej: (Ek - 5 – Ek – 6) – ma pełną i pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, posiada w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.