Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Detailed Didactics - Education to Life in the Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-PR-ZM
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Detailed Didactics - Education to Life in the Family
Name in Polish: Dydaktyka szczegółowa - Wychowanie do życia w rodzinie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie.

W semestrze zimowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami prawnymi pracy nauczyciela WDŻ w kontekście szkolnictwa polskiego i europejskiego oraz wprowadzenie w metodykę zajęć profilaktycznych i propedeutykę edukacji seksualnej.

W semestrze letnim celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi programami do realizacji przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, wprowadzenie w metodykę tych zajęć, doskonalenie warsztatu nauczycielskiego i umiejętności wystąpień publicznych.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1.Współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży (utrata poczucia rzeczywistości, uzależnienie od przemocy, uzależnienie od substancji psychoaktywnych, uzależnienie od stymulacji seksualnej, działanie sekt).

2.Osobowość nauczyciela.

3.Zrozumieć świat, w którym żyjemy (rzeczywistość a fikcja, prawa naturalne a prawa stanowione).

4.Poznanie a tworzenie (tajemnica znaku, identyfikacja człowieka, u korzeni manipulacji).

5.Realistyczna wizja człowieka (co wyraża ciało człowieka, co to znaczy, że jestem człowiekiem, co to jest miłość, co się dzieje z człowiekiem, który wybiera kłamstwo, zło, odzyskanie wewnętrznej wolności).

6.Odpowiedzialność człowieka.

7.Istotne znaczenie płci u człowieka (w okresie dojrzewania, w małżeństwie i rodzinie).

8.W kierunku patologii stymulacja seksualna.

9.Ku rodzicielstwu (płciowość i płodność u człowieka, kierunki dojrzewania, higiena osobista).

10.Żyć zdrowo (profilaktyka i choroby przenoszone drogą płciową, dziewictwo immunologiczne).

11.Sens i cel życia.

12.Postęp i nowoczesność.

13.Pomoce dydaktyczne: Wzrastam w mądrości książka ucznia z ćwiczeniami. Busola życia książka ucznia z ćwiczeniami. Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela. zestaw plansz, gier mądrościowych, składanek, rozsypanek, pilotów do lekcji oraz modeli.

Bibliography: (in Polish)

Andrzejuk A. Człowiek i decyzja, Papis W.E., Busola życia, Warszawa 1998. Papis W.E., Wzrastam w mądrośc, Warszawa 1996. Papis W.E., Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

EK_2 - ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

EK_3 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych

Umiejętności

EK_4 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

EK_5 - posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej i wychowawczej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, znajomość specyfiki procesu wychowawczego i jego zagrożeń

Kompetencje

EK_6 - docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie

EK_7 - jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

ECST 4

udział w zajęciach 60 godzin

przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z lekturami 45 godzin

przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda krótkich wykładowych prezentacji tematów, dyskusji grupowej, prezentacji multimedialnych.

Kryteria oceniania: aktywne uczestnictwo w prowadzonych analizach zadań i wartości odpowiadających wartościom promowanym na kierunku studiów.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)