Detailed Didactics - Education to Life in the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PR-ZM |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Detailed Didactics - Education to Life in the Family |
Name in Polish: | Dydaktyka szczegółowa - Wychowanie do życia w rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie. W semestrze zimowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami prawnymi pracy nauczyciela WDŻ w kontekście szkolnictwa polskiego i europejskiego oraz wprowadzenie w metodykę zajęć profilaktycznych i propedeutykę edukacji seksualnej. W semestrze letnim celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi programami do realizacji przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, wprowadzenie w metodykę tych zajęć, doskonalenie warsztatu nauczycielskiego i umiejętności wystąpień publicznych. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży (utrata poczucia rzeczywistości, uzależnienie od przemocy, uzależnienie od substancji psychoaktywnych, uzależnienie od stymulacji seksualnej, działanie sekt). 2.Osobowość nauczyciela. 3.Zrozumieć świat, w którym żyjemy (rzeczywistość a fikcja, prawa naturalne a prawa stanowione). 4.Poznanie a tworzenie (tajemnica znaku, identyfikacja człowieka, u korzeni manipulacji). 5.Realistyczna wizja człowieka (co wyraża ciało człowieka, co to znaczy, że jestem człowiekiem, co to jest miłość, co się dzieje z człowiekiem, który wybiera kłamstwo, zło, odzyskanie wewnętrznej wolności). 6.Odpowiedzialność człowieka. 7.Istotne znaczenie płci u człowieka (w okresie dojrzewania, w małżeństwie i rodzinie). 8.W kierunku patologii stymulacja seksualna. 9.Ku rodzicielstwu (płciowość i płodność u człowieka, kierunki dojrzewania, higiena osobista). 10.Żyć zdrowo (profilaktyka i choroby przenoszone drogą płciową, dziewictwo immunologiczne). 11.Sens i cel życia. 12.Postęp i nowoczesność. 13.Pomoce dydaktyczne: Wzrastam w mądrości książka ucznia z ćwiczeniami. Busola życia książka ucznia z ćwiczeniami. Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela. zestaw plansz, gier mądrościowych, składanek, rozsypanek, pilotów do lekcji oraz modeli. |
Bibliography: |
(in Polish) Andrzejuk A. Człowiek i decyzja, Papis W.E., Busola życia, Warszawa 1998. Papis W.E., Wzrastam w mądrośc, Warszawa 1996. Papis W.E., Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących EK_2 - ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów EK_3 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych Umiejętności EK_4 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny EK_5 - posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej i wychowawczej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, znajomość specyfiki procesu wychowawczego i jego zagrożeń Kompetencje EK_6 - docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie EK_7 - jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie ECST 4 udział w zajęciach 60 godzin przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z lekturami 45 godzin przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda krótkich wykładowych prezentacji tematów, dyskusji grupowej, prezentacji multimedialnych. Kryteria oceniania: aktywne uczestnictwo w prowadzonych analizach zadań i wartości odpowiadających wartościom promowanym na kierunku studiów. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.