Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PR5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_W17, NRL_U05, NRL_U07, NRL_K01, NRL_K04 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz prawa administracyjnego. |
Pełny opis: |
1. Ogólne wiadomości na temat Konstytucji na tle historycznym. 2. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Organizacja, zakres działania i tryb funkcjonowania organów władzy ustawodawczej (Sejm, Senat, Zgromadzenie Narodowe), władzy wykonawczej (Prezydent i Rada Ministrów) oraz sądów i trybunałów. 4. Referenda i obywatelska inicjatywa ustawodawcza oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa. 5. Zagadnienia ogólne dotyczące administracji, pojęcie, cechy administracji i jej podziały, cechy prawa administracyjnego. 6. Źródła prawa administracyjnego i ich klasyfikacja, konstytucyjny system źródeł prawa, akty prawa miejscowego, źródła prawa Unii Europejskiej. 7. Stosunek administracyjnoprawny i formy działania administracji publicznej i jej podmioty. 8. Samorząd terytorialny |
Literatura: |
E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi., wyd. 7, Warszawa 2016. M. Paździor, B. Szmulik, Konstytucyjny system organów państwowych, wyd. 1, Warszawa 2014. B. Szmulik, Prawo konstytucyjne, wyd. 1, Warszawa 2016. I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, wyd. 1, Warszawa 2010. I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, wyd. 3, Warszawa 2015. P. J. Suwaj, Prawo administracyjne ćwiczenia, 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach prawnych i rozumie jej źródła EK 2 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego Umiejętności: EK 3 – potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie EK 4 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych Kompetencje społeczne: EK 5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) EK 6 – ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 15 godz. Praca własna studenta: 10 godz. Konsultacje z prowadzącym: 5 godz. Razem: 30 godz. = 1 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, weryfikacja: kolokwium pisemne Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów podczas zajęć Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć Kryteria oceniania: Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. kolokwium w formie testu 3. przygotowanie do zajęć Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: (Ek1 – 2) student nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach prawnych i nie rozumie jej źródła; nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego Umiejętności: (Ek 3-4) student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Ocena 3 (dst) Wiedza: (Ek1 – 2) student nie zna w pełnym zakresie elementarnej terminologii używanej w naukach prawnych i nie rozumie jej źródła; nie zna i nie rozumie w pełnym zakresie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego Umiejętności: (Ek 3-4) student nie potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, nie potrafi w pełnym zakresie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student nie ma pełnej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełni potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; nie ma w pełni świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Ocena 4 (db) Wiedza: (Ek1 – 2) student zna elementarną terminologię używaną w naukach prawnych i rozumie jej źródła; zna i rozumie podstawowe pojęci i zasady z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego Umiejętności: (Ek 3-4) student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Ocena 5 (bdb) Wiedza: (Ek1 – 2) student zna w pełnym stopniu elementarną terminologię używaną w naukach prawnych i w pełni rozumie jej źródła; zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego Umiejętności: (Ek 3-4) student w pełnym zakresie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi oraz prawnymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności w oparciu o gwarancje konstytucyjnych praw i wolności adresowanych rodzinie, potrafi precyzyjnie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny bazując na podstawach prawnych wynikających z Konstytucji lub innych aktów prawnych Kompetencje społeczne: (Ek 5-6) student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego; ma pełną świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórki społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.