Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Clinical Psychology with Elements of Psychiatry

General data

Course ID: WSR-NR-D-PSK2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Clinical Psychology with Elements of Psychiatry
Name in Polish: Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Problematyka zaburzeń, dysfunkcji i stanów chorobowych należy do najważniejszych zagadnień podejmowanych przez psychologów. Celem zajęć jest poznanie podstawowych stanowisk, podejść oraz koncepcji psychologii klinicznej związanych z ich występowaniem, diagnozowanie i leczeniem. Przedyskutowane zostaną również wybrane typy i aspekty zaburzeń funkcjonowania człowieka z punktu widzenia terapii psychologicznej, ubogacone o elementy psychiatrii.

Full description: (in Polish)

Problematyka zaburzeń, dysfunkcji i stanów chorobowych należy do najważniejszych zagadnień podejmowanych przez psychologów. Celem zajęć jest poznanie podstawowych stanowisk, podejść oraz koncepcji psychologii klinicznej związanych z ich występowaniem, diagnozowanie i leczeniem. Przedyskutowane zostaną również wybrane typy i aspekty zaburzeń funkcjonowania człowieka z punktu widzenia terapii psychologicznej, ubogacone o elementy psychiatrii.

Treści programowe:

Zapoznanie z literaturą, treściami programowymi formą zajęć oraz trybem zaliczenia

Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne

Źródła i drogi rozwoju psychologii klinicznej

Psychologia kliniczna a psychopatologia i psychiatria: relacje, powiązania, granice

Diagnoza w psychologii klinicznej – modele, etapy, wyniki, metody

Zaburzenia osobowości we współczesnych koncepcjach psychologicznych

Pomiędzy normą, normalnością i zaburzeniem. Terapie psychologiczne – typy, zastosowania, ograniczenia

Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe

Wybrane aspekty psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

Psychologia uzależnień – koncepcje, modele, leczenie

Psychologia zaburzeń seksualnych – klasyfikacje i podejścia, zaburzenia tożsamości, zaburzenia preferencji, dysfunkcje

Rodzina w psychologii klinicznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Sęk, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sek, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 1. Gdańsk: GPW.

Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 2. Gdańsk: GPW.

Millon, T., Davis, R. i in. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej

EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej

EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych oraz psychologicznych stanowisk dotyczących ich występowania, diagnozowania i leczenia.

Umiejętności

EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej

EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji

EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu

Kompetencje społeczne:

EK_7: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania si.ę zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

ECTS

udział w wykładzie 30

lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30

LICZBA ECTS 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%)

Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%)

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%).

Umiejętności

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;

2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)