Clinical Psychology with Elements of Psychiatry
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PSK2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Clinical Psychology with Elements of Psychiatry |
Name in Polish: | Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Problematyka zaburzeń, dysfunkcji i stanów chorobowych należy do najważniejszych zagadnień podejmowanych przez psychologów. Celem zajęć jest poznanie podstawowych stanowisk, podejść oraz koncepcji psychologii klinicznej związanych z ich występowaniem, diagnozowanie i leczeniem. Przedyskutowane zostaną również wybrane typy i aspekty zaburzeń funkcjonowania człowieka z punktu widzenia terapii psychologicznej, ubogacone o elementy psychiatrii. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka zaburzeń, dysfunkcji i stanów chorobowych należy do najważniejszych zagadnień podejmowanych przez psychologów. Celem zajęć jest poznanie podstawowych stanowisk, podejść oraz koncepcji psychologii klinicznej związanych z ich występowaniem, diagnozowanie i leczeniem. Przedyskutowane zostaną również wybrane typy i aspekty zaburzeń funkcjonowania człowieka z punktu widzenia terapii psychologicznej, ubogacone o elementy psychiatrii. Treści programowe: Zapoznanie z literaturą, treściami programowymi formą zajęć oraz trybem zaliczenia Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne Źródła i drogi rozwoju psychologii klinicznej Psychologia kliniczna a psychopatologia i psychiatria: relacje, powiązania, granice Diagnoza w psychologii klinicznej – modele, etapy, wyniki, metody Zaburzenia osobowości we współczesnych koncepcjach psychologicznych Pomiędzy normą, normalnością i zaburzeniem. Terapie psychologiczne – typy, zastosowania, ograniczenia Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe Wybrane aspekty psychologii klinicznej dzieci i młodzieży Psychologia uzależnień – koncepcje, modele, leczenie Psychologia zaburzeń seksualnych – klasyfikacje i podejścia, zaburzenia tożsamości, zaburzenia preferencji, dysfunkcje Rodzina w psychologii klinicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Sęk, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sek, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 1. Gdańsk: GPW. Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 2. Gdańsk: GPW. Millon, T., Davis, R. i in. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych oraz psychologicznych stanowisk dotyczących ich występowania, diagnozowania i leczenia. Umiejętności EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu Kompetencje społeczne: EK_7: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania si.ę zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. ECTS udział w wykładzie 30 lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30 LICZBA ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Wiedza Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%) Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%) Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%). Umiejętności Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć; 2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.