Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pathology in Family and Prophylaxis - classes

General data

Course ID: WSR-NR-D-PSPR1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pathology in Family and Prophylaxis - classes
Name in Polish: Patologia w rodzinie i profilaktyka - zagadnienia praktyczne
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem jest praktyczne zapoznanie się z możliwościami pomocy w adaptacji do aktywnego życia osobom niepełnosprawnym , zasadami opieki środowiskowej nad osobami długotrwale psychicznie chorymi, pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, zadaniami samorządów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie metody dydaktyczne.

Full description: (in Polish)

Celem jest praktyczne zapoznanie się z możliwościami pomocy w adaptacji do aktywnego życia osobom niepełnosprawnym , zasadami opieki środowiskowej nad osobami długotrwale psychicznie chorymi, pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, zadaniami samorządów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie metody dydaktyczne.

Treści programowe:

1.Opieka środowiskowa i rodzinna a opieka instytucjonalna.

2.Reforma psychiatrii i program deinstytucjonalizacji na świecie i Polsce.- reforma lecznictwa psychiatrycznego.

3.Oparcie społeczne jego rola w radzeniu sobie ze stresem i chorobą, ustawa o ochronie zdrowia psychicznego i środowiskowe formy leczenia.

4.Program opieki rodzinnej zamiast domów dziecka.

5.Ustawa o wychowaniu do trzeźwości i przweciwdziałaniu alkoholizmowi.

6.Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom.

7.Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, procedura niebieskiej karty.

8.Ustawa o rehabilitacji i zatrudnieniu niepełnosprawnych, orzekanie o niezdolności do pracy o niepełnosprawności.

9.Ustawa o samorządzie terytorialnym , ustawa o pomocy społecznej.

10.Kryzys, pomoc w sytuacjach kryzysów, centra interwencji kryzysowej, pomoc psychologiczna

11.Hospitacja w wybranej placówce.

12.Seminarium wymiana doświadczeń z hospitacji.

Bibliography: (in Polish)

Ustawy: O ochronie zdrowia psychicznego 19.08.1994. O rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 27.08. 1997. O wychowaniu do trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 26.10.1982. O przeciwdziałaniu narkomanii 04.04.1997. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 29.07.2005. O pomocy społecznej 12.03.2004. O zakładach opieki zdrowotnej 30.08.1991. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych 27.08.2004. O samorządzie gminnym 08.03.1990. O samorządzie powiatu 05.06.1998. O samorządzie województwa 05.06.1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in.

EK_2 - potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego.

Umiejętności

EK_3 - potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej.

EK_4 - potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Kompetencje

EK_5 - potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami.

EK_6 - potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych.

Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach 30

czytanie wskazanej literatury 15

przygotowanie do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

student potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in., potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego.

Umiejętności

student potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej, potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Kompetencje

student potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami, potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)