Pathology in Family and Prophylaxis - classes
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PSPR1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Pathology in Family and Prophylaxis - classes |
Name in Polish: | Patologia w rodzinie i profilaktyka - zagadnienia praktyczne |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem jest praktyczne zapoznanie się z możliwościami pomocy w adaptacji do aktywnego życia osobom niepełnosprawnym , zasadami opieki środowiskowej nad osobami długotrwale psychicznie chorymi, pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, zadaniami samorządów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie metody dydaktyczne. |
Full description: |
(in Polish) Celem jest praktyczne zapoznanie się z możliwościami pomocy w adaptacji do aktywnego życia osobom niepełnosprawnym , zasadami opieki środowiskowej nad osobami długotrwale psychicznie chorymi, pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, zadaniami samorządów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie metody dydaktyczne. Treści programowe: 1.Opieka środowiskowa i rodzinna a opieka instytucjonalna. 2.Reforma psychiatrii i program deinstytucjonalizacji na świecie i Polsce.- reforma lecznictwa psychiatrycznego. 3.Oparcie społeczne jego rola w radzeniu sobie ze stresem i chorobą, ustawa o ochronie zdrowia psychicznego i środowiskowe formy leczenia. 4.Program opieki rodzinnej zamiast domów dziecka. 5.Ustawa o wychowaniu do trzeźwości i przweciwdziałaniu alkoholizmowi. 6.Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. 7.Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, procedura niebieskiej karty. 8.Ustawa o rehabilitacji i zatrudnieniu niepełnosprawnych, orzekanie o niezdolności do pracy o niepełnosprawności. 9.Ustawa o samorządzie terytorialnym , ustawa o pomocy społecznej. 10.Kryzys, pomoc w sytuacjach kryzysów, centra interwencji kryzysowej, pomoc psychologiczna 11.Hospitacja w wybranej placówce. 12.Seminarium wymiana doświadczeń z hospitacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Ustawy: O ochronie zdrowia psychicznego 19.08.1994. O rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 27.08. 1997. O wychowaniu do trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 26.10.1982. O przeciwdziałaniu narkomanii 04.04.1997. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 29.07.2005. O pomocy społecznej 12.03.2004. O zakładach opieki zdrowotnej 30.08.1991. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych 27.08.2004. O samorządzie gminnym 08.03.1990. O samorządzie powiatu 05.06.1998. O samorządzie województwa 05.06.1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in. EK_2 - potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego. Umiejętności EK_3 - potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej. EK_4 - potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Kompetencje EK_5 - potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami. EK_6 - potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych. Bilans punktów ECTS: Udział w wykładach 30 czytanie wskazanej literatury 15 przygotowanie do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in., potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego. Umiejętności student potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej, potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Kompetencje student potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami, potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach. Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów. Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.