Developmental Psychology of Children and Young People
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PSRD2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Developmental Psychology of Children and Young People |
Name in Polish: | Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przygotowanie pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie zmian rozwojowych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka oraz prezentacja najważniejszych koncepcji wyjaśniających oraz opisujących zmiany rozwojowe z punktu widzenia psychologii rozwojowej. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie zmian rozwojowych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka oraz prezentacja najważniejszych koncepcji wyjaśniających oraz opisujących zmiany rozwojowe z punktu widzenia psychologii rozwojowej. Treści programowe: Wprowadzenie: główne problemy psychologii rozwojowej. Rozwój człowieka jako przedmiot dociekań psychologów. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju dzieci młodzieży Okres prenatalny: rozwój fizyczny, motoryczny i zmysłowy. Dojrzewanie układu nerwowego. Narodziny jako etap rozwojowy Wczesne dzieciństwo: wiek niemowlęcy i poniemowlęcy – charakterystyka zmian rozwojowych Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny: charakterystyka zmian rozwojowych w różnych sferach funkcjonowania dziecka Późne dzieciństwo (wczesny wiek szkolny): rozwój fizyczny/motoryczny, poznawczy, komunikacyjny i społeczno–emocjonalny Dorastanie jako faza rozwojowa. Właściwości i znaczenie zmian rozwojowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Schaffer, R. H. (2013), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. (2011), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Wydanie 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Vasta, R.; Haith, M., Miller, S. A. (1995), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Literatura uzupełniająca: Birch, A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęcia do dorosłości. Krótkie wykłady z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Trempała, J. (red.) (2012), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 student definiuje pojęcie psychologii rozwojowej, rozróżnia etapy rozwoju człowieka, zna poszczególne aspekty rozwoju człowieka, EK_2 student prezentuje treści poszczególnych aspektów rozwoju człowieka. Umiejętności: EK_3 student rozpoznaje na jakim etapie rozwoju jest dana jednostka, EK_4 student potrafi ocenić czy jednostka rozwija się prawidłowo. Kompetencje EK_5 student docenia znaczenie znajomości psychologii rozwojowej w procesie przygotowania do życia w rodzinie. EK_6 dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w wybranych płaszczyznach rozwoju. ECTS: udział w wykładzie i ćwiczeniach - 30 przygotowanie do wykładu - 15 lektura tekstów - 15 konsultacje - 5 przygotowanie do kolokwium - 25 SUMA GODZIN 90 (90 : 30 = 3) LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania Wiedza Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; nie potrafi scharakteryzować poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi częściowo scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 50%) Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 65%) Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 75%). Umiejętności Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu dysponuje umiejętnościami rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi rozpoznawać i interpretować procesy rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności obserwacji , rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju; nie docenia znaczenia psychologii rozwojowej w pracy z rodziną. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; w ograniczonym stopniu dostrzega i docenia znaczenie psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczeni psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczenie spychologii rozwojowej w tym poszczególnych koncepcji psychologicznych w pracy z rodzinami. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć; 2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z testu w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytania (zagadnienia) otwartego, dokumentującego umiejętności odczytywania i interpretacji mechanizmów rozwoju dzieci i młodzieży. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.