Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology of Children and Young People

General data

Course ID: WSR-NR-D-PSRD2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Developmental Psychology of Children and Young People
Name in Polish: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przygotowanie pedagogiczne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie zmian rozwojowych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka oraz prezentacja najważniejszych koncepcji wyjaśniających oraz opisujących zmiany rozwojowe z punktu widzenia psychologii rozwojowej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie zmian rozwojowych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka oraz prezentacja najważniejszych koncepcji wyjaśniających oraz opisujących zmiany rozwojowe z punktu widzenia psychologii rozwojowej.

Treści programowe:

Wprowadzenie: główne problemy psychologii rozwojowej. Rozwój człowieka jako przedmiot dociekań psychologów. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju dzieci młodzieży

Okres prenatalny: rozwój fizyczny, motoryczny i zmysłowy. Dojrzewanie układu nerwowego. Narodziny jako etap rozwojowy

Wczesne dzieciństwo: wiek niemowlęcy i poniemowlęcy – charakterystyka zmian rozwojowych

Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny: charakterystyka zmian rozwojowych w różnych sferach funkcjonowania dziecka

Późne dzieciństwo (wczesny wiek szkolny): rozwój fizyczny/motoryczny, poznawczy, komunikacyjny i społeczno–emocjonalny

Dorastanie jako faza rozwojowa. Właściwości i znaczenie zmian rozwojowych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Schaffer, R. H. (2013), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. (2011), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Wydanie 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Vasta, R.; Haith, M., Miller, S. A. (1995), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Literatura uzupełniająca:

Birch, A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęcia do dorosłości. Krótkie wykłady z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała, J. (red.) (2012), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 student definiuje pojęcie psychologii rozwojowej, rozróżnia etapy rozwoju człowieka, zna poszczególne aspekty rozwoju człowieka,

EK_2 student prezentuje treści poszczególnych aspektów rozwoju człowieka.

Umiejętności:

EK_3 student rozpoznaje na jakim etapie rozwoju jest dana jednostka,

EK_4 student potrafi ocenić czy jednostka rozwija się prawidłowo.

Kompetencje

EK_5 student docenia znaczenie znajomości psychologii rozwojowej w procesie przygotowania do życia w rodzinie.

EK_6 dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w wybranych płaszczyznach rozwoju.

ECTS:

udział w wykładzie i ćwiczeniach - 30

przygotowanie do wykładu - 15

lektura tekstów - 15

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 25

SUMA GODZIN 90 (90 : 30 = 3)

LICZBA ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja

weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania

Wiedza

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; nie potrafi scharakteryzować poszczególnych etapów rozwoju dziecka

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi częściowo scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 50%)

Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 65%)

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 75%).

Umiejętności

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu dysponuje umiejętnościami rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi rozpoznawać i interpretować procesy rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności obserwacji , rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju; nie docenia znaczenia psychologii rozwojowej w pracy z rodziną.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; w ograniczonym stopniu dostrzega i docenia znaczenie psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczeni psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczenie spychologii rozwojowej w tym poszczególnych koncepcji psychologicznych w pracy z rodzinami.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;

2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z testu w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytania (zagadnienia) otwartego, dokumentującego umiejętności odczytywania i interpretacji mechanizmów rozwoju dzieci i młodzieży.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)