Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychological Conditions of Personal Development in Marriage and Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-PSUR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychological Conditions of Personal Development in Marriage and Family
Name in Polish: Psychologiczne uwarunkowania rozwoju osobowego w małżeństwie i rodzinie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne

1. Pojęcie rozwoju. Koncepcje rozwoju człowieka.

2. Rozwój człowieka w cyklu życia (z uwzględnieniem rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego): rozwój prenatalny i perinatalny, rozwój w okresie dzieciństwa, w okres dorastania, w okresie dorosłości, starzenie się i umieranie.

3. Pojęcie "ja". Wiedza o obrazie samego siebie. Rozwój obrazu samego siebie.

4. Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości.

5. Osobowość człowieka w głównych nurtach psychologicznych - na przykładzie wybranych koncepcji osobowości.

6. Temperament - pojęcie, wybrane koncepcje i typologie. Potrzeby psychiczne człowieka i system wartości - ich wpływ na rozwój i osobowość.

7. Inteligencja: pojęcie, charakterystyka, czynniki wyznaczające rozwój inteligencji.

Bibliography: (in Polish)

Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986; Siek S., Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993;

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, 2, Gdańsk 2007; Gałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - Posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju i osobowości człowieka;

EK_2 - Zna czynniki kształtujące rozwój jednostki (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, osobowości);

EK_3 - Zna i rozumie działanie czynników kształtujących obraz siebie jednostki;

EK_4 - Wie jaki wpływ na rozwój człowieka i jego zachowanie mają jego potrzeby, wartości, lęk, agresja;

EK_5 - Ma pogłębioną wiedzę na temat reguł kształtujących rozwój i osobowość jednostki;

EK_6 - Rozumie zachodzące między nimi zależności;

Umiejętności

EK_7 - Potrafi właściwie analizować przebieg procesu rozwoju człowieka (fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego i osobowości); EK_8 - Umie właściwie analizować wymiary dojrzałości człowieka i odnosić je do zachowania;

EK_9 - Sprawnie określa normy kształtujące rozwój i osobowość człowieka;

EK_10 - Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie określania przyczyn zachowania człowieka wynikających z różnych aspektów jego rozwoju i kształtowania się osobowości;

Kompetencje społeczne

EK_11 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Rozumie, że rozwój i osobowość człowieka zależą od czynników, które kształtują się zawsze w odniesieniu do rozwoju cywilizacji, kultury i procesów społecznych i wymagają ciągłego ich zgłębiania;

EK_12 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

ECTS

udział w wykładzie 30

lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30

LICZBA ECTS 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja

weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)