Psychological Conditions of Personal Development in Marriage and Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PSUR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Psychological Conditions of Personal Development in Marriage and Family |
Name in Polish: | Psychologiczne uwarunkowania rozwoju osobowego w małżeństwie i rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne 1. Pojęcie rozwoju. Koncepcje rozwoju człowieka. 2. Rozwój człowieka w cyklu życia (z uwzględnieniem rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego): rozwój prenatalny i perinatalny, rozwój w okresie dzieciństwa, w okres dorastania, w okresie dorosłości, starzenie się i umieranie. 3. Pojęcie "ja". Wiedza o obrazie samego siebie. Rozwój obrazu samego siebie. 4. Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości. 5. Osobowość człowieka w głównych nurtach psychologicznych - na przykładzie wybranych koncepcji osobowości. 6. Temperament - pojęcie, wybrane koncepcje i typologie. Potrzeby psychiczne człowieka i system wartości - ich wpływ na rozwój i osobowość. 7. Inteligencja: pojęcie, charakterystyka, czynniki wyznaczające rozwój inteligencji. |
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986; Siek S., Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993; Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, 2, Gdańsk 2007; Gałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - Posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju i osobowości człowieka; EK_2 - Zna czynniki kształtujące rozwój jednostki (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, osobowości); EK_3 - Zna i rozumie działanie czynników kształtujących obraz siebie jednostki; EK_4 - Wie jaki wpływ na rozwój człowieka i jego zachowanie mają jego potrzeby, wartości, lęk, agresja; EK_5 - Ma pogłębioną wiedzę na temat reguł kształtujących rozwój i osobowość jednostki; EK_6 - Rozumie zachodzące między nimi zależności; Umiejętności EK_7 - Potrafi właściwie analizować przebieg procesu rozwoju człowieka (fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego i osobowości); EK_8 - Umie właściwie analizować wymiary dojrzałości człowieka i odnosić je do zachowania; EK_9 - Sprawnie określa normy kształtujące rozwój i osobowość człowieka; EK_10 - Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie określania przyczyn zachowania człowieka wynikających z różnych aspektów jego rozwoju i kształtowania się osobowości; Kompetencje społeczne EK_11 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Rozumie, że rozwój i osobowość człowieka zależą od czynników, które kształtują się zawsze w odniesieniu do rozwoju cywilizacji, kultury i procesów społecznych i wymagają ciągłego ich zgłębiania; EK_12 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny ECTS udział w wykładzie 30 lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30 LICZBA ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.