Basic Philosophical Issues
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PZF1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Basic Philosophical Issues |
Name in Polish: | Podstawowe zagadnienia z filozofii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
To acquire basic philosophical knowledge of man and the world; to present various philosophical views, various conceptions and theories of man. To slow the differing ways of thinking and perceiving the reality; also, to teach a philosophical view of the world and different things to demonstrate the most common mistakes in formulating the man. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie filozofii wobec jej potocznego rozumienia. 2. Koncepcje filozofii. 3. Filozofia a światopogląd. 4. Filozofia jako mądrość („Fides et ratio”). 5. Podział dyscyplin filozoficznych. Przedstawienie poszczególnych działów filozofii. 6. Z dziejów filozofii: filozofia starożytna. Platonizm i arystotelizm. 7. Filozofia nowożytna i pozaeuropejska. Filozofia w Polsce. 8. Współczesne nurty filozoficzne (np. egzystencjalizm, filozofia Karola Wojtyły). 9. Filozofia a religia: różne modele relacji. 10. Pojęcie filozofii bytu. Określenie i wyjaśnienie pojęcia bytu u Parmenidesa i Platona. 11. Pluralizm bytowy według Arystotelesa. Metafizyka Tomasza z Akwinu. 12. Poszukiwanie istoty i natury człowieka – filozofia człowieka. 13. Zdefiniowanie osoby ludzkiej i godności człowieka. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, Warszawa 2002. A. Aznebacher, Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1987; J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; J. Bocheński, Zarys historii filozofii, Kraków 1993. A. Sikora, Od Heraklita do Husserla, Spotkania z filozofią, Warszawa 2001. R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań 1994. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001. M. Gogacz, Platonizm i arystotelizm, Warszawa1996. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK_1 - Potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii. EK_2 - Zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu. EK_3 - Zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić. EK_4 - Potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu. EK_5 - Rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości. EK_6 - Zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii UMIEJĘTNOŚCI: EK_7 - Umie wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii. EK_8 - Potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_9 - Potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu). EK_10 - Potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. ECTS aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta udział w wykładzie 30 zapoznanie się z lekturami 15 przygotowanie do egzaminu 15 LICZBA ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi określić istoty filozofii, odróżnić rozmaitych jej koncepcje i działów filozofii; nie zna głównych etapów dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; nie zna i nie rozumie pojęć przez nich używanych, nie potrafi ich wymienić i wyjaśnić; nie potrafi przedstawić i odróżnić poszczególnych działów filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; nie rozumie rozwoju myśli filozoficznej, a przede wszystkim początków poszukiwania przyczyn rzeczywistości; nie zna problematyki poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Umiejętności (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; nie potrafi stawiać pytań filozoficznych odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Kompetencje społeczne (EK 9-10): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi stosować rozróżnienia filozoficznego do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); nie potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 4 (db) – student potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Do zaliczenia ćwiczeń wymagana jest: obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: egzamin ustny Efekty umiejętności Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.