Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Promotion Health and Prevention of Disorders in the Family and Society

General data

Course ID: WSR-NR-D-PZP
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Promotion Health and Prevention of Disorders in the Family and Society
Name in Polish: Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty monograficzne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o uwarunkowaniach przyczynowych, następstwach, możliwościach zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń somatycznych i psychicznych. Poznanie naukowych podstaw i praktycznych zasad promocji zdrowia i profilaktyki w rodzinie, wiedzy o zachowaniach pro i anty zdrowotnych. Zrozumienie powiązań pomiędzy polityką zdrowotną państwa, zachowaniami poszczególnych jednostek, a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę schorzeń somatycznych i psychicznych w rodzinie, szkole i miejscu pracy.

Full description: (in Polish)

Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o uwarunkowaniach przyczynowych, następstwach, możliwościach zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń somatycznych i psychicznych. Poznanie naukowych podstaw i praktycznych zasad promocji zdrowia i profilaktyki w rodzinie, wiedzy o zachowaniach pro i anty zdrowotnych. Zrozumienie powiązań pomiędzy polityką zdrowotną państwa, zachowaniami poszczególnych jednostek, a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę schorzeń somatycznych i psychicznych w rodzinie, szkole i miejscu pracy.

Treści programowe:

1.Zdrowie definicje, koncepcje,

2.Zdrowotność społeczeństw - metody badania

3.Rodzina a zdrowie systemowe ujęcie zagadnień zdrowia.

4.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne.

5.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne.

6.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne.

7.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne.

8.Profilaktyka chorób cywilizacyjnych.

9.choroby związane ze stresem i psychosomatyczne i ich profilaktyka.

10.Choroby infekcyjne i ich profilaktyka zasady higieny, szczepienia.

11.choroby w obszarach nędzy i ich profilaktyka niedożywienie, złe warunki.

12.Choroby przenoszone droga płciową. profilaktyka.

13.Szkoła i miejsce pracy a zdrowie.

14.Medycyna społeczna a zdrowie publiczne.

15.Polityka zdrowotna w Polsce i Europie standardy opieki w zdrowiu i chorobie, aspekty prawne.

Bibliography: (in Polish)

T. B. Kulik, Maciej Latalski: Zdrowie Publiczne Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych. Wyd. Czelej Lublin 2002. B. T. Adamczyk Wybrane elementy socjologii Zdrowia i choroby. Wyd. UJ Kraków 2000. A. Majchrowska red. Wybrane elementy socjologii. Podręcznik dla Studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauki o zdrowiu Akademii Medycznych wyd. Czelej Lublin 2003. A. Antonovsky, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować Wyd. Fundacja IPN Warszawa 1995. Z. Chlewiński dojrzałość; osobowość, sumienie religijność, wyd. w Drodze Poznań 1991. F. Adamski Rodzina wymiar społeczno kulturowy Wyd. UJ Kraków 2002. B. de - Barbaro Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny Wyd. UJ Kraków 1997. B. de - Barbaro Pacjent w swojej rodzinie - przewodnik lekarza praktyka wyd. Sprinter PWN Warszawa 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia

EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia

Umiejętności:

EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia

EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia

EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać

Kompetencje:

EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia

EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach

Opis ECTS

Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).

Kompetencje:

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.

Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)