Pathology in Family and Prophylaxis
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PZR1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Pathology in Family and Prophylaxis |
Name in Polish: | Patologia w rodzinie i profilaktyka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem jest przekazanie wiedzy o biomedycznych i psychospołecznych uwarunkowaniach patologii w rodzinie (alkohol, narkotyki, przemoc, zanik więzi, niewłaściwe style wychowania i postawy rodzicielskie) jako przyczynach dysfunkcjonalności rodzin. Także o zagrożeniach młodzieży związanych z czynnikami indywidualnymi i środowiskowymi, (w rodzinie), możliwościach zapobiegania i wczesnej interwencji. Zasady profilaktyki w rodzinie, oraz tworzenia szkolnych programów profilaktycznych, interwencji kryzysowej, pomocy psychologicznej. Zdobycie praktycznej umiejętności udzielenia pomocy rodzinie i jednostce w kryzysie, skierowania do odpowiednich służb. |
Full description: |
(in Polish) Celem jest przekazanie wiedzy o biomedycznych i psychospołecznych uwarunkowaniach patologii w rodzinie (alkohol, narkotyki, przemoc, zanik więzi, niewłaściwe style wychowania i postawy rodzicielskie) jako przyczynach dysfunkcjonalności rodzin. Także o zagrożeniach młodzieży związanych z czynnikami indywidualnymi i środowiskowymi, (w rodzinie), możliwościach zapobiegania i wczesnej interwencji. Zasady profilaktyki w rodzinie, oraz tworzenia szkolnych programów profilaktycznych, interwencji kryzysowej, pomocy psychologicznej. Zdobycie praktycznej umiejętności udzielenia pomocy rodzinie i jednostce w kryzysie, skierowania do odpowiednich służb. Treści programowe: 1.Patologia znaczenie społeczno prawne, psychologiczne i medyczne. 2.Patologia w życiu rodziny rodzina jako system, struktura i funkcja rodziny. 3.Rodzina z problemem alkoholowym cechy, cykle przystosowania rodziny. 4.Przemoc w rodzinie rozmiary zjawiska, rodzaje przemocy, cykle przemocy. 5.Przemoc wobec małego dziecka rodzaje, skutki wykrywanie, sposoby udzielania pomocy, aspekty prawne. 6.Zaburzenia psychiczne w rodzinie znaczenie dla rozwoju i zdrowia dziecka i inne powody dysfunkcjalności rodziny. 7.Kryzys i interwencje kryzysowe w rodzinie rodzaje kryzysów, fazy kryzysu i radzenia sobie. 8.Kryzys psychiczny a zaburzenia psychiczne. 9.Zagrożenia młodzieży: postawy rodzicielskie i style wychowawcze a odporność na zagrożenia u dzieci i młodzieży. 10.Trudności w nauce, fobia szkolna, porzucanie szkoły. 11.Odporność na stres depresja, samouszkodzenia i samobójstwo u młodzieży. 12.Ryzykowne zachowania seksualne, ciąża u nieletnich. 13.Nadużywanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych. 14.Przestępczość i przemoc u nieletnich. 15.Profilaktyka i wczesna interwencja w rodzinie i szkole, zasady i podstawowe składniki. 16.Programy profilaktyczne. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Jeffries Mc Whirter, Benedict T. Mc Whirter, Anna Mc Whirter, Ellen Hawley Mc Whirter, wyd. Zagrożona młodzież PARPA 2005. Janet G. Woititz, Małżeństwo na lodzie - psychologiczne problemy żon alkoholików, wyd. IPZiT Warszawa 1990. H. Szczepańska, Żony alkoholików, wyd. IPZiT Warszawa 1992. Bryan E Robinson, J. Lyn Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, wyd. PARPA 2005. R. J Ackerman , S. E Pickering, Zanim będzie za późno przemoc i kontrola w rodzinie, GWP Gdańsk 2004. W. Bzdura Madej, A. Dobrzyńska Esterhazy, Przemoc w rodzinie interwencja kryzysowa i psychoterapia, wyd. UJ Kraków 2000. B. Kraje, Agresja, wyd. GWP Gdańsk 2006. I. Pospieszyl, Razem przeciw przemocy, wyd. Żak Warszawa 1999. G. Ketterman, Jak uchronić dziecko przed przemocą poradnik dla rodziców, wyd. WAM Kraków 2004. M. Łojkowa, Dziecko krzywdzone poradnik prawny, wyd. fundacja MEDERI Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę odnośnie działań profilaktycznych w tym profilaktyki uzależnień. EK_2 - Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności oraz normy i patologii w życiu społecznym. EK_3 - Ma uporządkowaną wiedzę w kwesti zmian osobowościowych i somatycznych a także oddziaływań terapeutycznych wobec osób uzależnionych. Umiejętności EK_4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, wyszukiwania, przetwarzania informacji na temat działań profilaktyczno-terapeutycznych przy użyciu różnych źródeł. EK_5 - potrafi określić rolę konkretnych instytucji i osób w procesie profilaktycznym i terapeutycznym. EK_6 - Potrafi pracować w zespole, przyjmować wspólne cele działania a także przyjąć rolę lidera. Kompetencje EK_7 - Jest otwarty na akceptowanie człowieka, przy jednoczesnym podejmowaniu działań ukierunkowanych na zmianę jego negatywnych postaw na postawy prospołeczne. EK_8 - Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. ECTS 2 Udział w wykładzie - 30 Przygotowanie do zajęć, lektury 15 Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia - 15 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.