Rites in the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-RLIT1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Rites in the Family |
Name in Polish: | Obrzędowość w rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) - Rozumienie czym są obrzędy, zwyczaje i obyczaje oraz jaki mają wpływ na rodzinę. - Celem jest również aby student potrafił wskazać zagrożenia i szanse dla chrześcijan płynące z niewłaściwego rozumienia obrzędów w życiu rodziny i wspólnoty. - Celem jest też uporządkowana wiedza na temat roli obrzędów w przekazywaniu i pielęgnowaniu wiary w rodzinie, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Nauczanie Jana Pawła II na temat wiary i kultury. 2. Okoliczności narodzin i znamiona polskiej kultury chrześcijańskiej. 3. Rozwój kultury chrześcijańskiej w poszczególnych okresach jej rozwoju (problemy kulturowe i obyczajowe). 4. Współczesna rzeczywistość rodzinna. elementy stylów życia ludności miejskiej i wiejskiej. 5. Obyczaj w historii. 6. Przemiany obyczaju we współczesnej Polsce. 7. Formy towarzyskie w życiu społecznym i towarzyskim. 8. Polskie zwyczaje i obrzędy rodzinne na tle roku kalendarzowego i liturgicznego. 9. Znaczenie adwentu w życiu Kościoła i rodziny. 10. Rodzinny charakter Świąt Bożego Narodzenia. Zwyczaje związane z Wigilią i Świętami Bożego Narodzenia. 11. Zwyczaje zapustne. 12. Zwyczaje związane z Wielkim Postem i Wielkanocą (Popielec, Niedziela Kwietna, Groby Pańskie, święcenie pokarmów). 13. Zwyczaje ludowe związane z Zielonymi Świętami. 14. Wzory osobowe niektórych świętych, czczonych w ciągu roku liturgicznego. 15. Organizowanie codziennych zajęć i spędzanie wolnego czasu w rodzinie. Uroczystości i święta rodzinne. Tworzenie rodzinnej tradycji (albumy, zdjęcia rodzinne, archiwa). Znaczenie obchodów świąt, gier, zabaw itp. dla tworzenia komunii życia w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym-Lublin 1988. 2. J. St. Bystroń, Dzieje obyczajów w dawnej Polsce, Warszawa 1976, t. 1 i 2. 3. Z. Kuchowicz, Obyczaje staropolskie, Łódź 1975. 4. M. Czerwiński, Przemiany obyczaju, Warszawa l972. 5. N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa l980. 6. K. Żygulski, Święto i kultura, Warszawa l981. 7. J. Jaworski, Świąteczne zwyczaje, Londyn 1962. 8. E. Ferenc-Szydłowska, Rok kościelny, a polskie tradycje, Poznań 1988. 9. J. Szczypka, Kalendarz Polski, Warszawa l979. 10. Ks. W. Zaleski, Rok Kościelny, Warszawa l989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań wychowania do życia małżeńskiego i rodzinnego UMIEJĘTNOŚCI: posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy ECTS : Udział w wykładzie – 30 godz. Konsultacje i napisanie referatu – 10 godz. Przygotowanie do egzaminu (wykład) – 15 godz. Liczba ECTS – 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza - na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i nie potrafi scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych - na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych. - na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. - na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. Umiejętności: - na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych. - na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej. - na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną. - na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny. Kompetencje: - na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.