Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe z bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-SBIO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe z bioetyki |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W14 NRM_W18 NRM_K08 NRM_U18. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Celem pierwszorzędnym zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii pisania pracy magisterskiej. Chodzi o zdolności i wiedzę, które są wymagane w zakresie kryteriów naukowości, tj. tzw. wymogów formalnych i merytorycznych. Dodatkowo przekazywane są podstawowe informacje w kwestii uzyskiwania i potrzeby działania na rzecz zdobywania grantów. Student, na bazie uzyskanej wiedzy i doświadczenia seminaryjnego, ma możliwość realizacji kolejnych etapów w pisaniu pracy magisterskiej, takich jak np.: określenie tytułu, zatwierdzenie tytułu, zbieranie literatury (kwerenda biblioteczna), analiza tekstów naukowych, ustalenie planu pracy itp. Wymagania wstępne: Znajomość podstaw moralności (podstawowe zagadnienia z etyki katolickiej). Wiedza, w zakresie podstawowym, z antropologii chrześcijańskiej. |
Pełny opis: |
Student ma możliwość, poznając i realizując kolejne etapy zajęć seminaryjnych, praktycznego poznania metodologii pracy dyplomowej z bioetyki (etyki teologicznej). Nadto ćwiczenia i analizy testów naukowych, poszukiwania najbardziej adekwatnych ujęć etycznych, doktrynalnych itp., pod kierunkiem promotora, służą tutaj za podstawę, iż student napisze pracę magisterską, obroni ją, a tym samym zdobędzie tytuł magistra. Ostatecznie to wszystko powinno przyczynić się do tego, że student zdobędzie adekwatne do kierunku studiów kwalifikacje oraz kompetencje społeczne, potrzebne do pracy na rzecz społeczeństwa (w wymiarze troski o małżeństwo i rodzinę). Etapy pracy: 1. Ustalenie problematyki badawczej; 2. Ustalenie problematyki metodologicznej; 3. Kwestia wybrania tematu w szerszym kontekście zagadnień nauk o rodzinie. 4. Sprawa zdobywania grantów na rozwój swoich zainteresowań naukowych. 5. Kwestia dotarcia do literatury i jej gromadzenia; kwerenda. 6. Literatura: źródła a materiały pomocnicze; 7. Bibliografia i jej rodzaje; 8. Bibliografia z internetu; 9. Dokumentacja pracy; przypisy, prawo własności. 10. Analiza zebranej literatury; 11. Praktyczne sporządzanie wypisów (technika przypisów); 12. Sporządzanie fiszek, robienie cytacji; 13. Komponowanie tematu pracy mgr. 14. Zatwierdzenie tematu pracy; 15. Redakcja i korekta pracy: rozdziały, punkty i podpunkty. |
Literatura: |
1. S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995; 2. H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997; 3. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Sareło Z., Ząbki 2004; 4. R. Andrzejczuk, Prawa człowieka podstawą prawa narodów do samostanowienia, Lublin 2004; 5. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae; Fides et ratio; itp. 6. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna zagadnienia szczegółowe, Kraków 2002; 7. Franciszek, Encyklika Laudato si; 8. Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia; 9. Franciszek, Konstytucja apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium. 10. https://www.granty-na-badania.com/. 11. Z. Struzik, Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NRM_W14. Absolwent ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. NRM_W18. Ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i ustawicznego rozwoju Umiejętności: NRM_U14. Absolwent posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie. Kompetencje społeczne NRM_K08. Absolwent odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. ECTS: 4. 1. punkt (udział w seminarium - 30 godz.). 2. punkty (przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 35 godz.). 1. punkt (prezentacja własnych badań (tekst): paragrafy pracy lub eseje. e-laerning itp.: 25 godz.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawową metodą oceny jest: lektura - wspólna bądź indywidualna - oraz korekta merytoryczno-formalna; kolejnych etapów napisanej pracy magisterskiej (lub esejów). Kryterium merytoryczne oceny: czy student zachował elementy naukowości z danej dziedziny (logika myślenia, styl, przejrzystość, terminologia, dedukcja itp.) Kryterium formalne oceny: postęp w pisaniu pracy, kolejne punkty i rozdziały ecc. Poznanie w dyskusji naukowych argumentacji studenta oraz poziomu jego wiedzy. Jest to tzw. ocenianie ciągłe. Ostatecznie student powinien przedstawić profesorowi efekty swojej pracy badawczej w formie pisemnej (cząstkowej i w całości), co do których umówił się. Adekwatnie do postępów, na koniec semestru student otrzymuje zaliczenie lub nie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.