Sociology of Emotions
General data
Course ID: | WSR-NR-D-SE |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Sociology of Emotions |
Name in Polish: | Socjologia emocji |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultatywne na I roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty monograficzne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy z zakresu socjologii emocji, rozumienie przez studenta podstawowych praw kierujących powstawaniem emocji w społeczeństwie, ich zarządzaniem i wpływaniem na przebieg interakcji. Student ma zrozumieć mechanizmy społecznego funkcjonowania emocji. Słuchacz zapoznany zostanie z podstawowymi koncepcjami i teoriami dotyczącymi emocji społecznych oraz z zastosowaniem tych koncepcji we współczesnych badaniach. Poznaje także podstaowe zasady pracy emocjonalnej i zarządzania emocjami |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Socjologia emocji jako subdyscyplina socjologiczna. 2. Czym są emocje? Definicje i klasyfikacje. 3. Emocje uniwersalne czy determinowane przez kulturę? Powstawanie emocji. 4. Emocje w twórczości klasyków socjologii. 5. Wybrane współczesne teorie socjologiczne dotyczące emocji: organicyzm, interakcjonizm, ewolucjonizm. 6. Sposoby badań emocji. 7. Praca emocjonalna. Badania różnych zawodów. 8. Słownik emocjionalny. 9. Emocje w polityce. 10. Emocje w badaniach religijności. 11. Emocje w strefie życia codziennego: miłość, motywacja, lęk, żal, gniew, żal, zadowolenie, duma. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Turner, J. H., Stets, J. E. (2009). Socjologia emocji. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Czerner, A., Nieroba E. (red.). (2011). Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Rajtar, M., Straczuk, J. (red.) (2012). Emocje w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury. Hochschild, A. R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Tłum. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Konecki K.T. (red.) (2016). Emocje i polityka. Sceny z życia polskiego parlamentu. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Tułowiecki D. (2016). Radość i udręczenie proroka - ekspresja przekazu Piotra natanka na temet odrodzenia Kościoła. Studium z socjologii emocji. "Studia Socialia Cracoviennsia" nr 1 (14). s. 169-198. Literatura uzupełniająca: Pawłowska B. (2012). Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14). Maksymowicz A. (2012). Negatywne emocje w internecie. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14). Konecki K.T. Pawłowska B. (red) (2014). Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Ostrowska K. (2012). Emocjonalny portret Polaków. Warszawa: Oficyna Poligraficzno-Wydawnicza Adam. Doliński D. Błaszczak W. (red.) (2011). Dynamika emocji. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pawlik W. (2007). Grzech. Studium z socjologii moralności. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS. Parkinson B. Colman A.M. (red.) (1999). Emocje i motywacja. Poznań: Zysk i S-ka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1. Student potrafi definiować i sprawnie posługiwać się kluczowymi pojęciami dla omawianego/ opracowywanego zagadnienia dotyczącego socjologii emocji EK_2. Student zna główne teorie/ koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia dotyczącego socjologii emocji EK_3. Student ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska związanego z emocjami w życiu społecznym. Umiejętności: EK_4. Student potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Powinien rozumieć różnorodność czynników kształtujących zachowanie człowieka. EK_5. Student jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę odnośnie poruszanego tematu dotyczącego emocji. Kompetencje społeczne: EK_6. Student postrzega emocje jako komponent życia społecnzego, w tym rodzinnego. EK_7. Student ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie zasadami etycznymi. EK_8. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (emocjonalnego), umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób. Opis ECTS: 3 pkt. Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć: 5 godzin Przygotowanie eseju na temet wybranej emocji w życiu społęcznym: 10 godzin Przygotowanie do kolokwium końcowego: 30 godzin Łącznie liczba godzin: 75 Liczba 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WIEDZA (EK 1-2) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi usytuować emocji w kontekście społecznym, nie ma wiedzy co do definicji emocji, ich powstawania, , nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować podstawowych teorii socjologicznych na temet emocji. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie społeczne na temet emocji, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji emocji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania emocji w życiu społecznym. Tylko w pewnym zakresie analizuje obecnośc emocji w życiu społecznym. OCENA 4 (DB) – student poprawnie sytuuje emocje w rzeczywistości społęcznej, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą teorii społecznych i metod badania emocji. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części emocje zachodzące w życiu społecznym. OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia usutuowanie emcji w badaniach społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą metodologii badań emocji i teorii społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować typy słowników emocjonalnych, emocji pierwotnych i wtórnych, pracy emocjonalnej. Poprawnie charakteryzuje wybrane aspekty obecności emocji w żyiu politycznym i religiojności. UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Nie rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka, nie zna podstawowej literatury oraz badaczy emocji. OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami,w ograniczonym zakresie rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka oraz zna wybiórczo polskich badaczy emocji. OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii emocji; potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Rozumie różnorodność czynników kształtujących zachowanie człowieka, zna podstawową literatur oraz badaczy emocji. OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii emocji, potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami; rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka; zna podstawową literaturę oraz badaczy emocji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 6-8) OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje emocji jako składnika życia społecznego; nie udostrzega potrzeby rozwoju emocjonalnego. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje emocje jako komponent życia społeczego, dostrzega jej role w relacjach, widzi potrzebę powiekszania wąłsnych kompetencji w zakresie zarządzania emocjami i wałśnej pracy emocjolnalnej. OCENA 4 (DB) – student ogólnie rozumie potrzebę ciągłego poznawania aspektu afektywnego w życiu społecznym, pracy emocjonalnej, zarządzania emocjami, wyraza chęć poznawania zasady kształtowania życia społęcznego przez emocje. OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje rozumie potrzebę ciągłego poznawania aspektu afektywnego w życiu społecznym, pracy emocjonalnej, zarządzania emocjami, wyraża chęć dalszego i głębszego poznawania zasady kształtowania życia społęcznego przez emocje. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) 2. Kolokwium ustne, po wyłożeniu części materiału 3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy (eseju) na podany temat (system punktów od 1-10) 4. Aktywny udział w zajęciach 5. Kolokwium końcowe ustne |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.