Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sociology of Emotions

General data

Course ID: WSR-NR-D-SE
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Sociology of Emotions
Name in Polish: Socjologia emocji
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Fakultatywne na I roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty monograficzne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy z zakresu socjologii emocji, rozumienie przez studenta podstawowych praw kierujących powstawaniem emocji w społeczeństwie, ich zarządzaniem i wpływaniem na przebieg interakcji. Student ma zrozumieć mechanizmy społecznego funkcjonowania emocji. Słuchacz zapoznany zostanie z podstawowymi koncepcjami i teoriami dotyczącymi emocji społecznych oraz z zastosowaniem tych koncepcji we współczesnych badaniach. Poznaje także podstaowe zasady pracy emocjonalnej i zarządzania emocjami

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Socjologia emocji jako subdyscyplina socjologiczna.

2. Czym są emocje? Definicje i klasyfikacje.

3. Emocje uniwersalne czy determinowane przez kulturę? Powstawanie emocji.

4. Emocje w twórczości klasyków socjologii.

5. Wybrane współczesne teorie socjologiczne dotyczące emocji: organicyzm, interakcjonizm, ewolucjonizm.

6. Sposoby badań emocji.

7. Praca emocjonalna. Badania różnych zawodów.

8. Słownik emocjionalny.

9. Emocje w polityce.

10. Emocje w badaniach religijności.

11. Emocje w strefie życia codziennego: miłość, motywacja, lęk, żal, gniew, żal, zadowolenie, duma.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Turner, J. H., Stets, J. E. (2009). Socjologia emocji. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czerner, A., Nieroba E. (red.). (2011). Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Rajtar, M., Straczuk, J. (red.) (2012). Emocje w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury.

Hochschild, A. R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Tłum. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konecki K.T. (red.) (2016). Emocje i polityka. Sceny z życia polskiego parlamentu. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Tułowiecki D. (2016). Radość i udręczenie proroka - ekspresja przekazu Piotra natanka na temet odrodzenia Kościoła. Studium z socjologii emocji. "Studia Socialia Cracoviennsia" nr 1 (14). s. 169-198.

Literatura uzupełniająca:

Pawłowska B. (2012). Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14).

Maksymowicz A. (2012). Negatywne emocje w internecie. "Societas/Communitas. Socjologia emocji", nr 2 (14).

Konecki K.T. Pawłowska B. (red) (2014). Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

Ostrowska K. (2012). Emocjonalny portret Polaków. Warszawa: Oficyna Poligraficzno-Wydawnicza Adam.

Doliński D. Błaszczak W. (red.) (2011). Dynamika emocji. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pawlik W. (2007). Grzech. Studium z socjologii moralności. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Parkinson B. Colman A.M. (red.) (1999). Emocje i motywacja. Poznań: Zysk i S-ka.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1. Student potrafi definiować i sprawnie posługiwać się kluczowymi pojęciami dla omawianego/ opracowywanego zagadnienia dotyczącego socjologii emocji

EK_2. Student zna główne teorie/ koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia dotyczącego socjologii emocji

EK_3. Student ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska związanego z emocjami w życiu społecznym.

Umiejętności:

EK_4. Student potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Powinien rozumieć różnorodność czynników kształtujących zachowanie człowieka.

EK_5. Student jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę odnośnie poruszanego tematu dotyczącego emocji.

Kompetencje społeczne:

EK_6. Student postrzega emocje jako komponent życia społecnzego, w tym rodzinnego.

EK_7. Student ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie zasadami etycznymi.

EK_8. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (emocjonalnego), umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Opis ECTS: 3 pkt.

Udział w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć: 5 godzin

Przygotowanie eseju na temet wybranej emocji w życiu społęcznym: 10 godzin

Przygotowanie do kolokwium końcowego: 30 godzin

Łącznie liczba godzin: 75

Liczba 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

WIEDZA (EK 1-2)

OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi usytuować emocji w kontekście społecznym, nie ma wiedzy co do definicji emocji, ich powstawania, , nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować podstawowych teorii socjologicznych na temet emocji.

OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie społeczne na temet emocji, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji emocji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania emocji w życiu społecznym. Tylko w pewnym zakresie analizuje obecnośc emocji w życiu społecznym.

OCENA 4 (DB) – student poprawnie sytuuje emocje w rzeczywistości społęcznej, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą teorii społecznych i metod badania emocji. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części emocje zachodzące w życiu społecznym.

OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia usutuowanie emcji w badaniach społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą metodologii badań emocji i teorii społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować typy słowników emocjonalnych, emocji pierwotnych i wtórnych, pracy emocjonalnej. Poprawnie charakteryzuje wybrane aspekty obecności emocji w żyiu politycznym i religiojności.

UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)

OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Nie rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka, nie zna podstawowej literatury oraz badaczy emocji.

OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami,w ograniczonym zakresie rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka oraz zna wybiórczo polskich badaczy emocji.

OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii emocji; potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami. Rozumie różnorodność czynników kształtujących zachowanie człowieka, zna podstawową literatur oraz badaczy emocji.

OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii emocji, potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia związanego z emocjami; rozumie różnorodności czynników kształtujących zachowanie człowieka; zna podstawową literaturę oraz badaczy emocji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 6-8)

OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje emocji jako składnika życia społecznego; nie udostrzega potrzeby rozwoju emocjonalnego.

OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje emocje jako komponent życia społeczego, dostrzega jej role w relacjach, widzi potrzebę powiekszania wąłsnych kompetencji w zakresie zarządzania emocjami i wałśnej pracy emocjolnalnej.

OCENA 4 (DB) – student ogólnie rozumie potrzebę ciągłego poznawania aspektu afektywnego w życiu społecznym, pracy emocjonalnej, zarządzania emocjami, wyraza chęć poznawania zasady kształtowania życia społęcznego przez emocje.

OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje rozumie potrzebę ciągłego poznawania aspektu afektywnego w życiu społecznym, pracy emocjonalnej, zarządzania emocjami, wyraża chęć dalszego i głębszego poznawania zasady kształtowania życia społęcznego przez emocje.

Na ocenę końcową składają się:

1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)

2. Kolokwium ustne, po wyłożeniu części materiału

3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy (eseju) na podany temat (system punktów od 1-10)

4. Aktywny udział w zajęciach

5. Kolokwium końcowe ustne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)