(in Polish) Seminarium licencjackie z psychologii małżenstwa i rodziny
General data
Course ID: | WSR-NR-D-SEM-PMR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Seminarium licencjackie z psychologii małżenstwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest kształtowanie i pogłębianie umiejętności dostrzegania i stawiania problemów naukowych oraz ich rozwiązywania. Seminarium dotyczy problematyki z zakresu psychologii małżeństwa i rodziny. Konieczna jest znajomość jęz. ang. (czytanie literatury po ang.). |
Full description: |
(in Polish) Seminarium służy przygotowaniu przez studentów prac magisterskich. Mają one charakter empiryczny lub teoretyczny i dotyczą problematyki psychologii małżeństwa i rodziny. Przedmiotem zainteresowania są zwłaszcza takie tematy jak: systemowe rozumienie rodziny - style przywiązania w dzieciństwie i dorosłości (teoria przywiązania) - psychologia narracyjna - cele małżeńskie - satysfakcja z małżeństwa - style rodzicielstwa Student nabywa - umiejętność robienia warsztatu naukowego - korzystanie z literatury naukowej, poszukiwanie źródeł - omówienie struktury pracy naukowej |
Bibliography: |
(in Polish) de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braun-Gałkowska, M. (1980). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie. Warszawa: PAX. Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Cassidy, J., Shaver, P.R. (2008). Handbook of attachment. Theory, research and clinical applications. New York, London: The Guilford Press. Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42. Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ. Grzesiuk, L.; Jakubowska, U. W: Grzesiuk, L. (2005). Terapia systemowa (Rozdział 4, s. 189-199) W: Psychoterapia. Teoria. Warszawa: ENETEIA. Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków : Wydawnictwo UJ. Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum. Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster. Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ. Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Kratochvil, S. (2006). Terapia małżeńska. Gdańsk: Via Medica. Leiblum, S.; Rosen, R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL. McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: IPiN. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. Wyd. Znak. Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls. Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls. Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN. Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. Satir, V.; Bandler, R.; Grinder, J. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP. Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP. Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w psychologii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Ma uporządkowana wiedzę na temat zasad i norm etycznych. Potrafi dokonać obserwacji interpretacji zjawisk psychologicznych. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych działań. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii. Wiedza: EK_1 - definiuje i objaśnia usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Umiejętności: EK_2 - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne. Kompetencje społeczne: EK_3 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk; EK_4 - jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego). ECTS: udział w seminarium - 30 przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 30 prezentacja własnych badań: 45 LICZBA ECTS - 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metodą dydaktyczną jest: wykład konwersatoryjny, ale przede wszystkim dialog ze studentem na bazie postępów (etapów) w pisaniu przez niego pracy dyplomowej. Stawiane jest przed studentem zadanie (tj. projekt), który on sam, a następnie z pomocą wykładowcy - realizuje. Weryfikacja efektów kształcenia dokonuje się natomiast na bazie oceny ciągłej, wykładowca spotykając na seminarium studenta (przy pomocy metod dydaktycznych) ma pełną świadomość tego, co zostało przez niego dokonane. ZALICZANIE SEMESTRÓW – ZADANIA DO WYKONANIA Zaliczenie każdego semestru odbywa się OSOBIŚCIE na konsultacji z gotowym materiałem napisanym (w ręku) a wcześniej wysłanym drogą mailową. Semestr 1: NAJWAŻNIEJSZE TO MIEĆ DOBRY PLAN - temat pracy - plan pracy (w tym planowane w temacie zmienne, grupa, narzędzia) Proponuję temat i plan rozważyć ostrożnie pod względem tego czy macie dostęp do takiej grupy badanej! Min. 80 osób badanych Najlepiej pary, koniecznie jakaś zmienna partnerska (np. satysfakcja ze związku). - bibliografia (pierwszy przegląd literatury na ten temat – wypisać książki i artykuły naukowe po angielsku z bazy artykułów w czytelni) Semestr 2: CZAS NA BADANIE! - mając narzędzia (testy psychologiczne, które chronią prawa autorskie itp. kupuje się w PTP, mając moje upoważnienie na piśmie, nie każde narzędzie musi być kupowane, są też takie dostępne np. u mnie do wydruku) - zdobyć grupę badaną, zakończyć całe badania - WPISAĆ badania do SPSSa lub EXCELa (praca żmudna i czasochłonna - np. w wakacje) Semestr 3: PISZEMY! - część teoretyczna - część „metoda” (opis procedury badania, grupy osób badanych, użytych narzędzi) Semestr 4: LICZYMY! A POPRAWKI TO ŻMUDNY PROCES! - obliczyć i opisać wyniki - dyskusja (wnioski, na tle badań innych osób) - nanieść poprawki |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.