Structure and Organization of the Family Assistant
General data
Course ID: | WSR-NR-D-SOPS1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Structure and Organization of the Family Assistant |
Name in Polish: | Struktura i organizacja pracy asystenta rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem jest przygotowanie do pracy w różnych instytucjach pomocy społecznej i agendach samorządowych. Rozumienie współczesnej polityki społecznej oraz jej uwarunkowań ekonomicznych; analizowanie i realizacja zadań z zakresu polityki społecznej w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej; praca z klientem w miejscu zamieszkania lu domu oraz w instytucjonalnych formach opieki. |
Full description: |
(in Polish) Celem jest przygotowanie do pracy w różnych instytucjach pomocy społecznej i agendach samorządowych. Rozumienie współczesnej polityki społecznej oraz jej uwarunkowań ekonomicznych; analizowanie i realizacja zadań z zakresu polityki społecznej w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej; praca z klientem w miejscu zamieszkania lu domu oraz w instytucjonalnych formach opieki. Treści programowe: 1.Dzieje wspólnot i instytucji zajmujących się pracą socjalną. 2.Systemy pomocy społecznej ich instrumenty w wybranych krajach. 3.Pomoc społeczna w Polsce: struktura i kompetencje władz rządowych i samorządowych. 4.Zadania pomocy środowiskowej. 5.Praca z rodzinną relacje opiekuńcze, problem głównego opiekuna. 6.Sytuacja społeczna. 7.Pozarządowe organizacje lokalne. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Wódz K., Praca socjalna w miejscu zamieszkania. BPS, Katowice1998. Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej. BPS, Katowice 1998. Księżopolski M., Polityka społeczna. Wybrane problemy porównań międzynarodowych. BPS, Katowice1999. Marynowicz-Hetka E.[red]: Pedagogika społeczna. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Żukiewicz A. Praca socjalna Ośrodków Pomocy Społecznej. Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. Marzec-Holka K. [red]: Pomoc społeczna. Teoria i praktyka. Wydaw. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003. Stelmaszuk W., Zmiany w systemie opieki nad dzieckiem i młodzieżą. Perspektywa europejska. BPS, Katowice 2001. Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. WSiP, Warszawa 1998. Frysztacki K., Piątka K., Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydaw. AKAPIT, Toruń 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i rządzących nimi prawami. EK_2 - Ma elementarna wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. EK_3 - Ma podstawową wiedzę n.t. polityki społecznej oraz instytucjach i organizacjach działających na rzecz małżeństwa i rodziny, w tym Kościoła Katolickiego. Umiejętności EK_4 - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować wyznaczone zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w pracy z małżeństwem i rodziną (w tym rodziną zastępczą i rodziną z osobami niepelnosprawnymi). Kompetencje EK_5 - Posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej. ETCS udział w wykładzie i ćwiczeniach 15 przygotowanie do przedmiotu 5 przygotowanie do kolokwium 15 SUMA ECTS 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i rządzących nimi prawam, ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę n.t. polityki społecznej oraz instytucjach i organizacjach działających na rzecz małżeństwa i rodziny, w tym Kościoła Katolickiego. Umiejętności student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować wyznaczone zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w pracy z małżeństwem i rodziną (w tym rodziną zastępczą i rodziną z osobami niepelnosprawnymi). Kompetencje student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej. Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: kolokwium pisemne Efekty umiejętności Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu -weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.