Eklezjologia familiologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-TDK3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Eklezjologia familiologiczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03; NRL_W04; NRL_U03; NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych treści teologicznych w zakresie traktatu o Kościele w kontekście życia rodzinnego. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie zaprezentowanych treści; podania podstaw biblijnych i kościelnych oraz zastosowania ich w codziennym życiu na płaszczyźnie religijnej |
Pełny opis: |
1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Ch., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. |
Literatura: |
E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie eklezjologii i ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne eklezjologii i ich odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła szczególnie w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu eklezjologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie eklezjologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące eklezjologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie eklezjologii familiologicznej. Kompetencje: EK 8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z członkostwem w Kościele. EK 9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie prac pisemnych: 15 godz. zaznajomienie z literaturą: 15 godz. przygotowanie do kolokwium (eseju): 30 godz. liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów weryfikacja: kolokwium końcowe Efekty umiejętności (EK 4-8): metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny weryfikacja – kolokwium końcowe Efekty kompetencji (EK 9-11): metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny weryfikacja – kolokwium końcowe Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu eklezjologii familiologicznej Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu eklezjologii. Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura podanej literatury. Kolokwium końcowe - praca pisemna - esej na wybrany temat, objętość ok. 6 stron standardowego maszynopisu, posiadającego wszystkie elementy tekstu naukowego. Prace są przesyłane w formie elektronicznej w systemie e-lerningu. Wiedza (EK 1-3) brak oceny pozytywnej: student nie zna podstawowej terminologii z zakresu eklezjologii; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień eklezjologii; nie ma wiedzy na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena pozytywna: student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię eklezjologii; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu eklezjologii; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena niewyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień eklezjologicznych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena wyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z eklezjologii; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. Umiejętności (EK 4-8) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstu z zakresu eklezjologii; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych zagadnień eklezjologicznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu eklezjologii. ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne zaganianie eklezjologiczne; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii; brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii familiologicznej. ocena wyróżniająca: student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii. Kompetencje (EK 9-11) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena wyróżniająca: student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. ocena z kolokwium pisemnego; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.