Trinitarian and Christological Issues in the Development of the Theology of the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-TDTC1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Trinitarian and Christological Issues in the Development of the Theology of the Family |
Name in Polish: | Kwestie trynitarne i chrystologiczne w rozwoju teologii rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy treści trynitarnych i chrystologicznych w rozwoju teologii rodziny. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Naturalna poznawalność istnienia Boga 2. Postawa negatywna wobec istnienia Boga 3. Istota i przymioty Boga 4. Świadectwo biblijne i historyczny rozwój nauki o Trójcy (1) 5. Historyczny rozwój nauki o Trójcy (2) 6. Bóg Trójjedyny w ekonomii zbawienia 7. Ekspresja prawdy trynitarnej w sztuce (Rublov i Masaccio) 8. "Bóg jest relacją". "Trójca dla rodziny". Rodzina ikoną Trójcy 9. Filary chrystologii i kryzysy współczesności 10. Historyczność postaci Jezusa Chrystusa. Nowy Testament źródłem chrystologii 11. Formowanie się doktryny chrystologicznej (wielkie sobory i ich postanowienia) 12. Unia hipostatyczna i jej konsekwencje 13. Nauka o człowieczeństwie Jezusa Chrystus podstawą humanizmu chrześcijańskiego, teologii ciała i działania ludzkiego 14. Przyczyna, cel i elementy składowe "wydarzenia Chrystusa". Egzystencjalne znaczenie misteriów życia Chrystusa. "Język rodziny" w jego nauczaniu. 15. Prawda o zmartwychwstaniu dowartościowaniem ludzkiej cielesności. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999 Łukaszuk D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000 Schoenborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002 Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie, Warszawa 2005 Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997 Szczurek J., Trójjedyny, Kraków 2003 Szymik J., Traktat o Bogu Jedynym, Warszawa 2006 Warzeszak J., Bóg Jedyny w Trójcy Osób, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Bóg, Trójca, jedność ludzi: monoteizm chrześcijański przeciwko przemocy, (Rzym 2013) Kraków 2014 Bartnik Cz., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987 Szymik J., W światłach Wcielenia, Katowice-Ząbki 2004 Danielou J., Trójca Święta i tajemnica egzystencji, Kraków 1994 Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, Kraków 1995 Bezancon J.-N., Bóg nie jest samotny. Trójca Święta w życiu chrześcijan, Poznan 2009 Špidlik T., Zanurzeni w Trójcy. Krótkie studium o Trójcy Świętej, Kraków 2003 Świderkówna A., Bóg Trójjedyny w życiu człowieka, Tyniec 2004 (tekst także w sieci: http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/as-bog_trojjedyny.htm) S. Hahn, Na początku jest Miłość, Kraków 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 4 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. EK 6 - student formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczące trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym. EK 7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje: EK 8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną. EK 9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. zapoznanie się z wybranymi lekturami: 30 godz. przygotowanie do kolokwium: 30 godz. liczba ECTS: 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; nie zna podstaw teoretycznych trynitologii i chrystologii oraz nie posiada wiedzy szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) – student poprawnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny. Umiejętności (EK 4-7): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; nie formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; nie potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje społeczne (EK 8-10): Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; nie ma świadomości odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródeł prawnych, teologicznych i kulturowych związanych z tematem trynitologii i chrystologii. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii. Ocena 4 (db) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii. Ocena 5 (bdb) – student w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii. Do zaliczenia wymagana jest: obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium ustne Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.