Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Trinitarian and Christological Issues in the Development of the Theology of the Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-TDTC1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Trinitarian and Christological Issues in the Development of the Theology of the Family
Name in Polish: Kwestie trynitarne i chrystologiczne w rozwoju teologii rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy treści trynitarnych i chrystologicznych w rozwoju teologii rodziny.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Naturalna poznawalność istnienia Boga

2. Postawa negatywna wobec istnienia Boga

3. Istota i przymioty Boga

4. Świadectwo biblijne i historyczny rozwój nauki o Trójcy (1)

5. Historyczny rozwój nauki o Trójcy (2)

6. Bóg Trójjedyny w ekonomii zbawienia

7. Ekspresja prawdy trynitarnej w sztuce (Rublov i Masaccio)

8. "Bóg jest relacją". "Trójca dla rodziny". Rodzina ikoną Trójcy

9. Filary chrystologii i kryzysy współczesności

10. Historyczność postaci Jezusa Chrystusa. Nowy Testament źródłem chrystologii

11. Formowanie się doktryny chrystologicznej (wielkie sobory i ich postanowienia)

12. Unia hipostatyczna i jej konsekwencje

13. Nauka o człowieczeństwie Jezusa Chrystus podstawą humanizmu chrześcijańskiego, teologii ciała i działania ludzkiego

14. Przyczyna, cel i elementy składowe "wydarzenia Chrystusa". Egzystencjalne znaczenie misteriów życia Chrystusa. "Język rodziny" w jego nauczaniu.

15. Prawda o zmartwychwstaniu dowartościowaniem ludzkiej cielesności.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999

Łukaszuk D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000

Schoenborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002

Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie, Warszawa 2005

Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997

Szczurek J., Trójjedyny, Kraków 2003

Szymik J., Traktat o Bogu Jedynym, Warszawa 2006

Warzeszak J., Bóg Jedyny w Trójcy Osób, Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca:

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Bóg, Trójca, jedność ludzi: monoteizm chrześcijański przeciwko przemocy, (Rzym 2013) Kraków 2014

Bartnik Cz., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987

Szymik J., W światłach Wcielenia, Katowice-Ząbki 2004

Danielou J., Trójca Święta i tajemnica egzystencji, Kraków 1994

Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, Kraków 1995

Bezancon J.-N., Bóg nie jest samotny. Trójca Święta w życiu chrześcijan, Poznan 2009

Špidlik T., Zanurzeni w Trójcy. Krótkie studium o Trójcy Świętej, Kraków 2003

Świderkówna A., Bóg Trójjedyny w życiu człowieka, Tyniec 2004 (tekst także w sieci: http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/as-bog_trojjedyny.htm)

S. Hahn, Na początku jest Miłość, Kraków 2012

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny.

EK 2 - student zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego.

EK 3 - student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.

Umiejętności:

EK 4 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych.

EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje

profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.

EK 6 - student formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczące trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym.

EK 7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Kompetencje:

EK 8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną.

EK 9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

zapoznanie się z wybranymi lekturami: 30 godz.

przygotowanie do kolokwium: 30 godz.

liczba ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; nie zna podstaw teoretycznych trynitologii i chrystologii oraz nie posiada wiedzy szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db) – student poprawnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.

Umiejętności (EK 4-7):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; nie formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; nie potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Kompetencje społeczne (EK 8-10):

Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; nie ma świadomości odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródeł prawnych, teologicznych i kulturowych związanych z tematem trynitologii i chrystologii.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.

Ocena 4 (db) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.

Do zaliczenia wymagana jest:

obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium ustne

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem

weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)