Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected Issues from the Holy Scriptures

General data

Course ID: WSR-NR-D-WZB
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Selected Issues from the Holy Scriptures
Name in Polish: Wybrane zagadnienia z Pisma św.
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRL_W01, NRL_W03, NRL_W14

NRL_U03, NRL_U14,

NRL_K01, NRL_K09


Short description: (in Polish)

Przedmiot ma charakter wprowadzający w problematykę związaną z Pismem świętym jako źródłem wiary, a jednocześnie dziełem literackim.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Nazwy, porządek i podziały Pisma świętego

2. Pojęcie, natura i zakres natchnienia biblijnego

3. Sporządzanie tekstów oryginalnych

4. Języki biblijne

5. Tekst Starego Testamentu

6. Tekst Nowego Testamentu

7. Przekłady biblijne

8. Pojęcie kanonu biblijnego

9. Pojęcie i historia kanonu Starego i Nowego Testamentu

10. Apokryfy Starego i Nowego Testamentu

11. Biblijne opisy stworzenia (Rdz 1-2)

12. Prehistoria biblijna (Rdz 1-11)

13. Historia Patriarchów

14. Prorocy Starego Testamentu

15. Psalmy

Bibliography: (in Polish)

1. Szlaga J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma świętego, Poznań-Warszawa 1986.

2. Paciorek A., Wstęp ogólny do Pisma świętego (Academica 17), Tarnów 2003.

3. Muszyński H., Słowo natchnione, Kraków 1983.

4. Bartoszewicz D., Introdukcja biblijna, Warszawa 2006.

5. Brzegowy T., Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie i egzegeza Księgi Rodzaju 1-11 (Academica 27), Tarnów 42002.

6. Synowiec J., Pięcioksiąg, Kraków 2000.

7. Witaszek G., Moc słowa prorockiego. Przewodnik po literaturze prorockiej Starego Testamentu, 7, Jak rozumieć Pismo święte (red. J. Kudasiewicz - L. Stachowiak), Lublin 1996.

8. Synowiec J., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1994.

9. Najda, A. J., „Geh!” Zur Sendung durch Gott bei den alttestamentlichen Propheten, w: Collectanea Theologica A 77. Fasciculus specialis 2007, s. 21-50.

10. Brzegowy T., Psalmy i inne pisma, Tarnów 1997.

11. Najda, A. J., Biblia w nauczaniu Kościoła katolickiego w Polsce po Soborze Watykańskim II, w: M. K. Frąckiewicz – A. J. Najda (red.), Intertekstualność a Słowo Boże, czyli o języku biblijno-religijnym w tekstach kultury, Warszawa 2016, s. 23-35.

12. Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych.

EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu.

EK 3 – student ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

EK 5 – student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.

Kompetencje społeczne:

EK 6 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).

EK 7 – student docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.

opis ECTS:

udział w wykładach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 10 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Suma godzin: 60

[60/30(25) godz. = 2 ECTS]

Liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nie posiada wiedzy na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nie w pełni posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.

Ocena 4 (db) – student zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; potrafi dokonać pełnej charakterystyki tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz wybranych zagadnień z Pisma Św.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; w ograniczonym stopniu potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; w ograniczonym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.

Ocena 4 (db) – student prawidłowo potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; w pełni potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie docenia znaczenia nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie w niepełnym zakresie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie w pełni docenia znaczenia nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student w pełnym zakresie docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. ocena z kolokwium;

2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

3. aktywny udział w zajęciach.

Practical placement: (in Polish)

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)