(in Polish) Seminarium magisterskie 2 - przedmiotowe z teologii małżeństwa i rodziny
General data
Course ID: | WSR-NR-MGR2-SzTMR1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Seminarium magisterskie 2 - przedmiotowe z teologii małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest usunięcie konkretnych wątpliwości oraz nauczenie opracowywania materiału, referowania go, dyskutowania, protokołowania, pisania recenzji, wygłaszania referatów, pogłębienie problematyki małżeństwa i rodziny. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Teologiczny system nauk o rodzinie. Zasada interdyscyplinarności. 2. Pochodzenie małżeństwa i rodziny - pierwotny zamysł Boży. Natura jedności dwojga (naturalna komplementarność, dzieło wolności w ustanowieniu jedności małżeńskiej, definicja małżeństwa). 3. Charakterystyka miłości małżeńskiej według: Miłości i odpowiedzialności (treść normy personalistycznej), KDK (kryteria negatywne i pozytywne) i HV. 4."Osoba - komunia" w nauczaniu Jana Pawła II. 5.Cele małżeństwa (błędne teorie XX w. - interwencje Piusa XII i Jana Pawła II) 6.Nauka II Soboru Watykańskiego o małżeństwie i rodzinie (treść: KK 11.35.41; DA 11; DWCH; KDK 47-52). 7.Profetyzm encykliki Pawła VI Humanae vitae. Ochrona godności osoby w podwójnej, nierozerwalnej funkcji znaku w zbliżeniu małżeńskim. 8.Zadania rodziny chrześcijańskiej w oparciu o Familiaris consortio. Zadania duszpasterskie wobec rodzin w sytuacjach trudnych i nieprawidłowych. 9.Geneza - prekursorzy, pojęcie i struktura duszpasterstwa rodzin w Polsce. Dokumenty Episkopatu Polski i Papieskiej Rady Rodziny. Wybitni obrońcy życia w Polsce i na świecie. 10.Obowiązki i prawa rodziny w oparciu o Kartę Praw Rodziny. 11.Małżeństwo i dziewictwo dwa sposoby realizacji powołania do miłości (Sacra Virginitas i Familiaris consortio). Podstawy duchowości rodziny. 12.Podstawowe dokumenty Magisterium Kościoła XXw. dotyczące bezpośrednio problematyki małżeństwa i rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Antczak M., Nowacka A., Przypisy, Powołania, bibliografia załącznikowa, Warszawa 2008, ISBN 978-83-61464-03-07. 2. Apanowicz J. Metodologia ogólna. Gdynia 2002, ISBN 83-910869-9-3. 3. Grzechowiak S.: Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych. Gniezno 1995, ISBN: 00-01-25846-X. 4. Kohtamäki N., Praktyczny Przewodnik Antyplagiatowy, [online] Warszawa 2014 [dostęp: 24.08.2014], Dostępny w Internecie: http://www.wfch.uksw.edu.pl/node/1234. 5. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. 6. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997, ISBN brak. 7. Pieter J.: Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa 1975, ISBN brak. 8. Seweryniak H. Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997, ISBN brak. 9. Struzik Z. Metodyka pisanie pracy naukowej, płyta DVD, wyd. IPJPII, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - definiuje i objaśnia usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Umiejętności: EK_2 - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; EK_3 - potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne. Kompetencje społeczne: EK_4 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk; EK_5 - jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego). ECTS: 2: 30 godzin - udział studenta w seminarium. 20 godzin - praca własna. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metodą dydaktyczną jest: wykład konwersatoryjny, ale przede wszystkim dialog ze studentem na bazie postępów (etapów) w pisaniu przez niego pracy dyplomowej. Stawiane jest przed studentem zadanie (tj. projekt), który on sam, a następnie z pomocą wykładowcy i innych studentów - realizuje. Weryfikacja efektów kształcenia dokonuje się natomiast na bazie oceny ciągłej, wykładowca spotykając na seminarium studenta (przy pomocy metod dydaktycznych) ma pełną świadomość tego, co zostało przez niego dokonane. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.