Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-S-MIJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W1 Student/ka - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W2 Student/ka - posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką NRM_W11 Student/ka - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania. NRM_U12 Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie NRM_U14 Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie NRM_K04 Student/ka - aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Wymagania wstępne: | Wiedza o rodzinie i życiu rodzinnym na tle współczesnych przemian społecznych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie i rozszerzenie wiedzy studentów studentów z zakresu wybranych metod badań społecznych, w tym technik ilościowych i jakościowych, zasadami formowania raportów z badań empirycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzić badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa 2011. G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 217-227. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk iS-ka, Poznań 2001. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa 2001. S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2004. S. Nowak, Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002. Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2000. H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. Z. Tyszka, Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, UAM, Poznań 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NRM_W1 Student/ka - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W2 Student/ka - posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką NRM_W11 Student/Studentka - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania Student/Studentka ma wiedzę z metodologii badań społecznych, która pozwala mu na projektowania i realizację planu badawczego z wykorzystaniem technik i metod ilościowych i jakosciowych. Umiejętności NRW_U12 Student/ka - posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie; NRW_U14 Student/ka - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; Student/Studentka - posiada umiejętności prowadzenia badań w sektorze nauk społecznych (socjologia rodziny, pedagogika rodziny); potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych. Kompetencje społeczne: NRW_K04 Student/ka - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Student/Studentka ma świadomości badań życia rodzinnego metodami nauk społecznych. Opis punktów ECTS: - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - konsultacje: 2 godz. - przygotowanie projektu badawczego: 10 godz. - przygotowanie kwestionariusza ankiety/wywiadu: 10 godz. - przygotowanie klucza kodowego: 5 godz. - przeprowadzenie badań pilotażowych: 5 godz. - opracowanie materiału empirycznego: 5 godz. - przygotowanie i przeprowadzenie wywiadów: 10 godz. - transkrypcja i analiza materiału z wywiadów: 10 godz. - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godz. w sumie: 127 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Projekt badań ilościowych- 30% - Plan projektu badawczego - Kwestionariusz wywiadu - Klucz kodowy - Analiza wyników pomiarów 2. Projekt badań jakościowych - 30% 3. Test/kolokwium ustne z wiedzy - 30% 4. W sytuacji braku przygotowań studentów do zajęć lub po odbyciu zajęć niesynchronicznych w postaci zadaniowej, wykładowca może zastosować kolokwia wejściowe z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego lub inne metody weryfikacji zrealizowanych zadań. Brak zaliczenia takiego kolokwium oznacza konieczność zaliczenia danego materiału na konsultacjach w postaci ustnej wypowiedzi; w innej sytuacji brak realizacji takiego zadania oznacza niemożność uzyskania zaliczenia na poziomie oceny pozytywnej. Ocenie podlega: 1. Wiedza nt. procesu badawczego, narzędzi, technik i etyki. 2. Umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy 3. Komplementarność zadań 4. Terminowość zadań 5. Poprawność edycji Zasady oceniania: Każde z zadań oceniane jest w skali ocen od 5,0 (bardzo dobry) do 2,0 (niedostateczny) Oceny końcowe: Na podstawie ocen cząstkowych Aktywność może być nagrodzona do 20% całości oceny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Tułowiecki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Tułowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Suma: 4 ECTS 1 ECTS - godziny kontaktowe 1 ECTS - przygotowanie do zajęć poprzez lekturę własną 2 ECTS - przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie wyników badań |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa 2011. G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 217-227. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk iS-ka, Poznań 2001. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa 2001. S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2004. S. Nowak, Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002. Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2000. H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. Z. Tyszka, Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, UAM, Poznań 1991. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Tułowiecki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Tułowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Suma: 4 ECTS 1 ECTS - godziny kontaktowe 1 ECTS - przygotowanie do zajęć poprzez lekturę własną 2 ECTS - przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie wyników badań |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa 2011. G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 217-227. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk iS-ka, Poznań 2001. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa 2001. S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejscie aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022. S. Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Literatura uzupełniająca E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2004. S. Nowak, Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002. Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2000. H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. Z. Tyszka, Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, UAM, Poznań 1991. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.