(in Polish) Problemy współczesnego rodzicielstwa
General data
Course ID: | WSR-NR-S-OR2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Problemy współczesnego rodzicielstwa |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy problemów współczesnego rodzicielstwa na tle przemian społecznych i kulturowych oraz wyzwań z nimi związanych. |
Full description: |
(in Polish) Rodzicielstwo – wielowymiarowość pojęcia, rodzaje rodzicielstwa. Problemy współczesnego rodzicielstwa z perspektywy społecznej i biomedycznej. Wczesne macierzyństwo i ojcostwo jako współczesny problem rodzicielstwa. Rodzina i niepełnosprawność jako współczesny problem rodzicielstwa. Niepełnosprawność i niedołężność a eugenika i eutanazja. Zdrowie prokreacyjne jako współczesny problem rodzicielstwa. Niepłodność jako współczesny problem rodzicielstwa. Poronienie, strata prokreacyjna, dziecko utracone jako współczesny problem rodzicielstwa. Niechciana ciąża i aborcja jako współczesny problem rodzicielstwa. Uzależnienia jako współczesny problem rodzicielstwa. Uwarunkowania więzi małżeńskiej. Rozwody i nietrwałość związków małżeńskich jako współczesny problem rodzicielstwa. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986 2. Pius XI Papież, Encyklika Casti Connubii, 1930 3. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość prawda i znaczenie. Wskazania do wychowania w rodzinie, Łomianki 1996 4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008 5. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986 6. W. Fijałkowski, Niewykorzystany dar płci, Kraków 1997 7. Człowiek osoba płeć, red. M. Wójcik, Łomianki 1998 8. J. Reisman, E. Eichel, Kinsey- seks i oszustwo, Warszawa 2002 9. K. Meissner, Człowiek - istota płciowa. O psychologii współżycia małżeńskiego, Poznań 2004 10. K. Meissner, Płciowość i czystość. Z problematyki życia seksualnego, Poznań 2004 11. M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013 12. G.K. Chesterton, Eugenika i inne zło, Sandomierz 2011 13. M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013 14. M. von Gersdorff, Rewolucja seksualna zagraża dzieciom, Kraków 2008 15. H. Delassus, Duch rodzinny w domu, społeczeństwie i państwie, Kraków 2005 16. A. Kwak (red.), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Warszawa 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student posiada pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich EK 2 – student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka EK 3 – student ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego Umiejętności: EK 4 – student posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; posiada także umiejętność rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny EK 5 – student posiada pogłębioną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka i nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa EK 6 – student posiada pogłębioną umiejętność stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich Kompetencje społeczne: EK 7 –student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego. EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem EK 9 – student jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich ECTS: udział w konwersatorium: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 15 godz. przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godz. Liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, nie posiada wiedzy na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, nie potrafi zdiagnozować stylu życia oraz wybrane zachowań prozdrowotnych i prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka, a także nie posiada wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, w ograniczonym stopniu potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także w ograniczonym stopniu posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada poprawną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada dokładną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi dokładnie zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada dokładną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa nie posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada rozumienie znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, w ograniczonym stopniu także posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich Kompetencje społeczne (EK 7-9): Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, nie jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada znikome przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, student jest mało świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada głębokie przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest w pełni świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich. Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. 2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia. 3. Aktywny udział w zajęciach. 4. Zaliczenie egzaminu ustnego. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu, materiały edukacyjne Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne –konwersatorium, analiza treści i umiejętność argumentowania Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.