Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Problemy współczesnego rodzicielstwa

General data

Course ID: WSR-NR-S-OR2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Problemy współczesnego rodzicielstwa
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy problemów współczesnego rodzicielstwa na tle przemian społecznych i kulturowych oraz wyzwań z nimi związanych.

Full description: (in Polish)

Rodzicielstwo – wielowymiarowość pojęcia, rodzaje rodzicielstwa.

Problemy współczesnego rodzicielstwa z perspektywy społecznej i biomedycznej.

Wczesne macierzyństwo i ojcostwo jako współczesny problem rodzicielstwa.

Rodzina i niepełnosprawność jako współczesny problem rodzicielstwa.

Niepełnosprawność i niedołężność a eugenika i eutanazja.

Zdrowie prokreacyjne jako współczesny problem rodzicielstwa.

Niepłodność jako współczesny problem rodzicielstwa.

Poronienie, strata prokreacyjna, dziecko utracone jako współczesny problem rodzicielstwa.

Niechciana ciąża i aborcja jako współczesny problem rodzicielstwa.

Uzależnienia jako współczesny problem rodzicielstwa.

Uwarunkowania więzi małżeńskiej.

Rozwody i nietrwałość związków małżeńskich jako współczesny problem rodzicielstwa.

Bibliography: (in Polish)

1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986

2. Pius XI Papież, Encyklika Casti Connubii, 1930

3. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość prawda i znaczenie. Wskazania do wychowania w rodzinie, Łomianki 1996

4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008

5. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986

6. W. Fijałkowski, Niewykorzystany dar płci, Kraków 1997

7. Człowiek osoba płeć, red. M. Wójcik, Łomianki 1998

8. J. Reisman, E. Eichel, Kinsey- seks i oszustwo, Warszawa 2002

9. K. Meissner, Człowiek - istota płciowa. O psychologii współżycia małżeńskiego, Poznań 2004

10. K. Meissner, Płciowość i czystość. Z problematyki życia seksualnego, Poznań 2004

11. M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013

12. G.K. Chesterton, Eugenika i inne zło, Sandomierz 2011

13. M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013

14. M. von Gersdorff, Rewolucja seksualna zagraża dzieciom, Kraków 2008

15. H. Delassus, Duch rodzinny w domu, społeczeństwie i państwie, Kraków 2005

16. A. Kwak (red.), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Warszawa 2008

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student posiada pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich

EK 2 – student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka

EK 3 – student ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego

Umiejętności:

EK 4 – student posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; posiada także umiejętność rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny

EK 5 – student posiada pogłębioną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka i nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa

EK 6 – student posiada pogłębioną umiejętność stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich

Kompetencje społeczne:

EK 7 –student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.

EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem

EK 9 – student jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich

ECTS:

udział w konwersatorium: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 15 godz.

przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godz.

Liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, nie posiada wiedzy na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, nie potrafi zdiagnozować stylu życia oraz wybrane zachowań prozdrowotnych i prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka, a także nie posiada wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, w ograniczonym stopniu potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także w ograniczonym stopniu posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada poprawną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada dokładną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi dokładnie zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada dokładną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa nie posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada rozumienie znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, w ograniczonym stopniu także posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich

Kompetencje społeczne (EK 7-9):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, nie jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada znikome przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, student jest mało świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada głębokie przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest w pełni świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.

2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia.

3. Aktywny udział w zajęciach.

4. Zaliczenie egzaminu ustnego.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu, materiały edukacyjne

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne –konwersatorium, analiza treści i umiejętność argumentowania

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)