(in Polish) Terapia problemów małżeństwa i rodziny
General data
Course ID: | WSR-NR-S-PTR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Terapia problemów małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności do tworzenia diagnozy problemów rodzinnych oraz udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, całej rodziny, w różnych sytuacjach trudnych. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Fazy rozwoju rodziny. 2. Psychologia miłości. 3. Style przywiązania w małżeństwie i rodzinie. 4. Koncepcje psychoterapii małżeńskiej: psychodynamiczna, behawioralna i systemowa. 5. Systemowe rozumienie rodziny – diagnoza i psychoterapia. 6. Dysfunkcje seksualne i terapia zaburzeń seksualnych. |
Bibliography: |
(in Polish) de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ. Grzesiuk, L.; Jakubowska, U. W: Grzesiuk, L. (2005). Terapia systemowa (Rozdział 4, s. 189-199) W: Psychoterapia. Teoria. Warszawa: ENETEIA. Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków : Wydawnictwo UJ. Kratochvil, S. (2006). Terapia małżeńska. Gdańsk: Via Medica. Leiblum, S.; Rosen, R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP. McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy. Poznań: Zysk i S-ka. Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: IPiN. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. Wyd. Znak. Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Oficyna Wydawnicza Impuls. Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie.Metody badań. Oficyna Wydawnicza Impuls. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. Satir, V.; Bandler, R.; Grinder, J. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP. Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student posiada uszczegółowiona wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach EK 2 – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK 3 – student posiada rozwinięta umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów; organizowania poradnictwa małżeńskorodzinnego; wskazywania właściwych form prywatnej i publicznej pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie Kompetencje: EK 4 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) EK 5 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-2): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, nie potrafi scharakteryzować procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w ograniczonym stopniu charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie; Ocena 4 (db) – student posiada ogólną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ogólnie charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 50%); Ocena 5 (bdb) – student posiada dokładną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w pełni charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 80%); Umiejętności (EK 3-4): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; nie potrafi wskazywać zasad opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasad organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; nie potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 4 (db) – student posiada podstawowe umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać ogólne zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz ogólne zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo dobre umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać szczegółowe zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz szczegółowe zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w pełni potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie; Kompetencje społeczne (EK 5-6): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się szczególną odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. zaliczenie kolokwium. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.