Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical Anthropology

General data

Course ID: WSR-NR-Z-AF
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophical Anthropology
Name in Polish: Antropologia filozoficzna
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Antropologia filozoficzna zakorzeniona jest przede wszystkim w metafizycznym ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest nauczenie rozpoznawania ostatecznych powodów realności człowieka i docierania do nich. W tym pokazanie sensu i znaczenia aktu istnienia oraz przejawiających go własności transcendentalnych. W takim odniesieniu odkrywa się aktywność osoby, którą stanowią relacje osobowe nawiązywane pomiędzy ludźmi a Bogiem i między ludźmi wzajemnie. Kolejnym celem dydaktycznym jest wyjaśnienie właściwie pojętej osobowej aktywności człowieka przez odwołanie się do zapomnianego już doświadczenia mowy serca. Mowa serca wyrasta z aktywności własności transcendentalnych prawdy i dobra i dlatego informuje nas o osobowej aktywności tych własności. Poprzez kontemplację i sumienie przemawia do nas osobowa prawda i osobowe dobro. Wykład antropologii filozoficznej w swoim założeniu ma służyć odkryciu wspaniałości i niezwykłości osoby człowieka stworzonego i powołanego przez Boga.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Filozofia człowieka jako dyscyplina filozoficzna.

2. Historia problematyki antropologicznej.

3. Platoński, arystotelesowski i św. Tomasza sposób ujęcia bytu ludzkiego.

4. Chrześcijańskie modyfikacje antropologiczne.

5. Antropologizacja filozofii w nowożytności.

6. Niektóre współczesne modele antropologii filozoficznej.

7. Zarys klasycznej filozofii człowieka.

8. Genetyczne ujęcie człowieka - byt ludzki w aspekcie przyczyn.

9. Strukturalne ujęcie człowieka - problem duszy i ciała.

10. Człowiek jako osoba - relacje osobowe.

11. Władze - sprawności. Relacja poznania.

12. Decydowanie i uczucia.

13. Cnoty moralne - umiarkowanie, męstwo, roztropność i sprawiedliwość.

14. Niektóre filozoficzne konsekwencje filozoficznego ujęcia człowieka.

15. Etyka i pedagogika. Wspólnoty osób.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa: M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, 1985. T.Stępień, ks., Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka, 2004. P.Mielcarek, Teoria ciała ludzkiego, 1994. Dudzik, Muszyńska, Nowik, O duszy. Arystoteles.Tomasz z Akwinu, 1996. Jedna z wymienionych niżej pozycji:. M. Gogacz, Wprowadzenie do etyki chronienia osób, 1998. M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, 1997. A. Andrzejuk, Filozofia moralna w tekstach Tomasza z Akwinu, 1999. A. Andrzejuk, Prawda o dobru. Problem filozoficznych podstaw etyki tomistycznej, Warszawa 2000. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991.

Literatura uzupełniająca: Arystoteles, O duszy, tł. P. Siwek, 1988. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, tł. S. Swieżawski, 1957. Kwestia o duszy, tł. Z. Włodek, W. Zega, 1996. J.Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, 1985. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, 1991. K.Wojtyła, Osoba i czyn, 1994. J.Maritain, Człowiek i państwo, 1993. M.Gogacz, Wokół problemu osoby, 1974. S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, 1990. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice,

EK_2 zna różne przejawy osobowej aktywności człowieka,

Umiejętności:

EK_3 student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne,

EK_4 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,

Kompetencje:

EK_5 jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka,

EK_6 w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci.

ECTS 4

udział w wykładzie - 18 godzin;

przygotowanie się do wykładu i przeczytanie zaproponowanych lektur - 60 godzin;

przygotowanie do egzaminu - 30 godzina;

egzamin - 2 godziny

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice, zna także różne przejawy osobowej aktywności człowieka,

Umiejętności:

student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,

Kompetencje:

jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka, w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci.

Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty wiedzy

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu

- weryfikacja: kolokwium pisemne

Efekty umiejętności

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu

-weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

- weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)