Philosophical Anthropology
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-AF |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Philosophical Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Antropologia filozoficzna zakorzeniona jest przede wszystkim w metafizycznym ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest nauczenie rozpoznawania ostatecznych powodów realności człowieka i docierania do nich. W tym pokazanie sensu i znaczenia aktu istnienia oraz przejawiających go własności transcendentalnych. W takim odniesieniu odkrywa się aktywność osoby, którą stanowią relacje osobowe nawiązywane pomiędzy ludźmi a Bogiem i między ludźmi wzajemnie. Kolejnym celem dydaktycznym jest wyjaśnienie właściwie pojętej osobowej aktywności człowieka przez odwołanie się do zapomnianego już doświadczenia mowy serca. Mowa serca wyrasta z aktywności własności transcendentalnych prawdy i dobra i dlatego informuje nas o osobowej aktywności tych własności. Poprzez kontemplację i sumienie przemawia do nas osobowa prawda i osobowe dobro. Wykład antropologii filozoficznej w swoim założeniu ma służyć odkryciu wspaniałości i niezwykłości osoby człowieka stworzonego i powołanego przez Boga. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Filozofia człowieka jako dyscyplina filozoficzna. 2. Historia problematyki antropologicznej. 3. Platoński, arystotelesowski i św. Tomasza sposób ujęcia bytu ludzkiego. 4. Chrześcijańskie modyfikacje antropologiczne. 5. Antropologizacja filozofii w nowożytności. 6. Niektóre współczesne modele antropologii filozoficznej. 7. Zarys klasycznej filozofii człowieka. 8. Genetyczne ujęcie człowieka - byt ludzki w aspekcie przyczyn. 9. Strukturalne ujęcie człowieka - problem duszy i ciała. 10. Człowiek jako osoba - relacje osobowe. 11. Władze - sprawności. Relacja poznania. 12. Decydowanie i uczucia. 13. Cnoty moralne - umiarkowanie, męstwo, roztropność i sprawiedliwość. 14. Niektóre filozoficzne konsekwencje filozoficznego ujęcia człowieka. 15. Etyka i pedagogika. Wspólnoty osób. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, 1985. T.Stępień, ks., Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka, 2004. P.Mielcarek, Teoria ciała ludzkiego, 1994. Dudzik, Muszyńska, Nowik, O duszy. Arystoteles.Tomasz z Akwinu, 1996. Jedna z wymienionych niżej pozycji:. M. Gogacz, Wprowadzenie do etyki chronienia osób, 1998. M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, 1997. A. Andrzejuk, Filozofia moralna w tekstach Tomasza z Akwinu, 1999. A. Andrzejuk, Prawda o dobru. Problem filozoficznych podstaw etyki tomistycznej, Warszawa 2000. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: Arystoteles, O duszy, tł. P. Siwek, 1988. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, tł. S. Swieżawski, 1957. Kwestia o duszy, tł. Z. Włodek, W. Zega, 1996. J.Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, 1985. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, 1991. K.Wojtyła, Osoba i czyn, 1994. J.Maritain, Człowiek i państwo, 1993. M.Gogacz, Wokół problemu osoby, 1974. S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, 1990. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice, EK_2 zna różne przejawy osobowej aktywności człowieka, Umiejętności: EK_3 student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne, EK_4 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, Kompetencje: EK_5 jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka, EK_6 w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci. ECTS 4 udział w wykładzie - 18 godzin; przygotowanie się do wykładu i przeczytanie zaproponowanych lektur - 60 godzin; przygotowanie do egzaminu - 30 godzina; egzamin - 2 godziny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice, zna także różne przejawy osobowej aktywności człowieka, Umiejętności: student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, Kompetencje: jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka, w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci. Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: kolokwium pisemne Efekty umiejętności Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu -weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.