Methodology of Family Sciences
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-MNR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Methodology of Family Sciences |
Name in Polish: | Metodologia systemu nauk o rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W01; NRM_W02; NRM_W14; NRM_U04; NRM_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w praktykę stosowania zasady interdyscyplinarności oraz uwrażliwienie ich na problemy metodologiczne, związane z jej stosowaniem, zwłaszcza w kontekście fundamentalnych niespójności rozmaitych paradygmatów poszczególnych dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Podstawy metodologii nauki 2. Klasyfikacje nauk i miejsce w nich nauk o rodzinie 3. Zasada interdyscyplinarności i integralna wizja człowieka w naukach o rodzinie 4. Nauki społeczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie 5. Nauki psychologiczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie 6. Nauki filozoficzne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie 7. Nauki teologiczne w strukturze nauk o rodzinie 8. Identyfikacja małżeństwa i rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym |
Bibliography: |
(in Polish) S. Kamiński, Nauka i Metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1998. T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1955. J. Szymczak, Definicje rodziny, "Studia nad Rodziną" 2002 R. 6, nr 2(11), s. 151-165. T. Mazan, Podstawowe problemy metodologiczne nauk o rodzinie, „Roczniki nauk o rodzinie” t. 4 (63) 2013. T. Mazan, Przedmiot formalny nauk o rodzinie w ujęciu interdyscyplinarnym, „Studia nad rodziną” 30-31/2012. F.S. Piętka, Z problematyki unifikacji nauk, "Lignum Vitae" 1 (2000). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, EK_2 student rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem EK_3 student charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie Umiejętności: EK_4 student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie EK_5 student potrafi w sposób poprawny metodologicznie organizować własną pracę naukową Kompetencje: EK_6 student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny EK_7 student stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej ECTS: Udział w zajęciach - 12 godzin Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 30 godzin Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie zna terminologii używanej w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; nie rozumie zasady interdyscyplinarności oraz problemów związanych z jej stosowaniem; nie potrafi scharakteryzować podstawowych niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Z testu końcowego uzyskuje mniej niż 50% punktów. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; częściowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; fragmentarycznie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Ocena 4 (db) – student w większości zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; prawidłowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; poprawnie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wyczerpująco rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; szczegółowo charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Umiejętności (EK 4-5): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować niespójnych paradygmatów w strukturze nauk o rodzinie oraz nie umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własnej pracy naukowej. Ocena 3 (dst) – student częściowo poprawnie potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w ograniczonym stopniu poprawnie metodologicznie zorganizować własną pracę naukową. Ocena 4 (db) – student zasadniczo prawidłowo potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób ogólnie poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową. Ocena 5 (bdb) – student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową. Kompetencje społeczne (EK 6-7): Ocena 2 (ndst) – student ignoruje problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz pomija zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej. Ocena 3 (dst) – student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz częściowo stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej. Ocena 4 (db) – student jest zasadniczo wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny i przeważnie poprawnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej. Zaliczenie – student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz konsekwentnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej. Wymogi zaliczenia: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; więcej nieobecności skutkuje dodatkowym zadaniem; 2. terminowe zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu (opóźnienia skutkują obniżaniem oceny o pół stopnia); 3. opracowanie jednego deskryptora dotyczącego przygotowywanej pracy magisterskiej; Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach. Efekty umiejętności: metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, analiza przypadku weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach. Efekty kompetencji społecznych: metoda dydaktyczna – dyskusja problemowa, analiza tekstu weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, ocena argumentacji poglądów i postaw podczas zajęć. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.