Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Family Sciences

General data

Course ID: WSR-NR-Z-MNR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Methodology of Family Sciences
Name in Polish: Metodologia systemu nauk o rodzinie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRM_W01; NRM_W02; NRM_W14; NRM_U04; NRM_K03

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w praktykę stosowania zasady interdyscyplinarności oraz uwrażliwienie ich na problemy metodologiczne, związane z jej stosowaniem, zwłaszcza w kontekście fundamentalnych niespójności rozmaitych paradygmatów poszczególnych dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Podstawy metodologii nauki

2. Klasyfikacje nauk i miejsce w nich nauk o rodzinie

3. Zasada interdyscyplinarności i integralna wizja człowieka w naukach o rodzinie

4. Nauki społeczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie

5. Nauki psychologiczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie

6. Nauki filozoficzne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie

7. Nauki teologiczne w strukturze nauk o rodzinie

8. Identyfikacja małżeństwa i rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym

Bibliography: (in Polish)

S. Kamiński, Nauka i Metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1998.

T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1955.

J. Szymczak, Definicje rodziny, "Studia nad Rodziną" 2002 R. 6, nr 2(11), s. 151-165.

T. Mazan, Podstawowe problemy metodologiczne nauk o rodzinie, „Roczniki nauk o rodzinie” t. 4 (63) 2013.

T. Mazan, Przedmiot formalny nauk o rodzinie w ujęciu interdyscyplinarnym, „Studia nad rodziną” 30-31/2012.

F.S. Piętka, Z problematyki unifikacji nauk, "Lignum Vitae" 1 (2000).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych,

EK_2 student rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem

EK_3 student charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie

Umiejętności:

EK_4 student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie

EK_5 student potrafi w sposób poprawny metodologicznie organizować własną pracę naukową

Kompetencje:

EK_6 student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny

EK_7 student stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej

ECTS:

Udział w zajęciach - 12 godzin

Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 30 godzin

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie zna terminologii używanej w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; nie rozumie zasady interdyscyplinarności oraz problemów związanych z jej stosowaniem; nie potrafi scharakteryzować podstawowych niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Z testu końcowego uzyskuje mniej niż 50% punktów.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; częściowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; fragmentarycznie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.

Ocena 4 (db) – student w większości zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; prawidłowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; poprawnie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.

Ocena 5 (bdb) – student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wyczerpująco rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; szczegółowo charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.

Umiejętności (EK 4-5):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować niespójnych paradygmatów w strukturze nauk o rodzinie oraz nie umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własnej pracy naukowej.

Ocena 3 (dst) – student częściowo poprawnie potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w ograniczonym stopniu poprawnie metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.

Ocena 4 (db) – student zasadniczo prawidłowo potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób ogólnie poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.

Ocena 5 (bdb) – student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.

Kompetencje społeczne (EK 6-7):

Ocena 2 (ndst) – student ignoruje problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz pomija zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.

Ocena 3 (dst) – student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz częściowo stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.

Ocena 4 (db) – student jest zasadniczo wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny i przeważnie poprawnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.

Zaliczenie – student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz konsekwentnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.

Wymogi zaliczenia:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; więcej nieobecności skutkuje dodatkowym zadaniem;

2. terminowe zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu (opóźnienia skutkują obniżaniem oceny o pół stopnia);

3. opracowanie jednego deskryptora dotyczącego przygotowywanej pracy magisterskiej;

Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty wiedzy:

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach.

Efekty umiejętności:

metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, analiza przypadku

weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach.

Efekty kompetencji społecznych:

metoda dydaktyczna – dyskusja problemowa, analiza tekstu

weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, ocena argumentacji poglądów i postaw podczas zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)