Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of Fertility Recognition - the Rötzer Method

General data

Course ID: WSR-NR-Z-MPR1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Methods of Fertility Recognition - the Rötzer Method
Name in Polish: Metody rozpoznawania płodności - metoda Rötzera
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauka rozpoznawania faz płodności i niepłodności w cyklu miesiączkowym kobiety oraz podstawowej diagnostyki zdrowia prokreacyjnego wg metody J. Roetzera.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Karta obserwacji i znaki umowne stosowane na kartach obserwacji

2. Okres niepłodności przed owulacją

3. Wskaźniki płodności, okres okołoowulacyjny

4. Określanie okresu niepłodności poowulacyjnej

5. Interpretacja kart obserwacji przy cyklach regularnych i nieregularnych

6. Interpretacja kart obserwacji po odstawieniu pigułki hormonalnej

7. Interpretacja kart obserwacji po porodzie

8. Interpretacja kart obserwacji w premenopauzie

Bibliography: (in Polish)

1. J. Rötzer, Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005.

2. J. Roetzer, Ja i mój cykl, Warszawa 2007.

3. E. Wójcik, Naturalne planowanie rodziny. Objawowo-termiczna metoda rozpoznawania płodności wg prof. J. Roetzera, Warszawa 2014.

4. Karty ćwiczeń na kurs dla nauczycieli, Warszawa 2014.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – posiada podstawową znajomość budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety

EK 2 – student zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego i potrafi je zdiagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu

EK 3 – student posiada podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych szczególnie w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny

EK 5 – student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny

EK 6 – student posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności

Kompetencje społeczne:

EK 7 – student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.

EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem

EK 9 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

ECTS:

Udział w zajęciach - 18 godz.

Lektura literatury przedmiotu - 55 godz.

Przygotowanie do zaliczenia - 45 godz.

Liczba ECTS: 6

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się ograniczoną odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność

2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia

3. Aktywny udział w zajęciach

4. Zaliczenie pisemne

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemne

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)