Personalistic Foundations of Marital Love
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-PPMM |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Personalistic Foundations of Marital Love |
Name in Polish: | Personalistyczne podstawy miłości małżeńskiej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Szukamy odpowiedzi na pytania: czym jest miłość i jak ją wychować, aby nas uszczęśliwiała? |
Full description: |
(in Polish) Szukamy odpowiedzi na pytania: czym jest miłość i jak ją wychować, aby nas uszczęśliwiała? W dzisiejszych czasach bardzo wyranie widać jak się wykorzystuje osoby jako środek do celu, dla zaspokojenia własnych potrzeb, a także dla własnych przyjemności. Jest to niestety bardzo powszechne i przykre zjawisko. Studenci uczą się jak należy traktować drugą osobę i podchodzić do ludzi w sposób osobowy, traktować ich godnie, z szacunkiem, na równi z sobą i przede wszystkim z miłością, ponieważ osoba jest takim dobrem, że właściwe i pełnowartościowe odniesienie do niej stanowi miłość. Należy kochać drugiego nie ze względu na jego przymioty, lecz z takiego względu, że jest. Treści programowe: 1. Zakochanie 2. Przyjaźń 3. Godność 4. Wzajemność 5. Przyjemność 6. Zharmonizowanie egoizmów 7. Seksualność 8. Zmysłowość i pożądanie 9. Czystość 10. Współżycie seksualne 11. Dar z siebie 12. Miłość 13. Tematy dodatkowe: mind mapping, zarządzanie projektem |
Bibliography: |
(in Polish) Wojtyła K., "Miłość i odpowiedzialność", TN KUL, Lublin 2001. Tischner J. , Kłoczowski J. A., "Wobec wartości", wyd. "W drodze", Poznań 2001. Wojtyła K., Problem "uświadomienia" z punktu widzenia teologii, "Ateneum Kapłańskie" 54(1962) t. 64, s. 1-5. Wojtyła K., Zagadnienie katolickiej etyki seksualnej. Refleksje i postulaty, "Roczniki Filozoficzne" 13(1965) z. 2, s. 5-25. Wojtyła K., Miłość a odpowiedzialność, "Ateneum Kapłańskie" 51(1959) t. 59, s. 163-172. Wojtyła K., Instynkt, miłość, małżeństwo, "Tygodnik Powszechny" 8 (1952) nr 42. [lub w: "Aby Chrystus się nami posługiwał", Znak, Kraków 1979, s. 36-50.] Wojtyła K., O znaczeniu miłości oblubieńczej (Na marginesie dyskusji), "Roczniki Filozoficzne" 22(1974) z. 2, s. 162-174. Wojtyła K., Rodzina jako "communio personarum". Próba interpretacji teologicznej, "Ateneum Kapłańskie" 66(1974) t. 83, s. 347-361. Wojtyła K., Rodzicielstwo a "communio personarum", "Ateneum Kapłańskie" 67(1975) t. 84, s. 17-31. Wojtyła K., Do nowożeńców, w: tenże, Kazania 1962-1978, Wydawnictwo Znak, Kraków 1979, s. 446-449. Wojtyła K., Propedeutyka sakramentu małżeństwa. Kryzys instytucji i kryzys sakramentu, "Ateneum Kapłańskie" 50(1958) t. 56, s. 20-33. Wojtyła K., Wychowanie miłości, "Tygodnik Powszechny" 14 (1960) nr 21. [lub w: "Aby Chrystus się nami posługiwał", Znak, Kraków 1979, s. 88-92.] |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA EK_1 - student ma podstawową wiedzę z zakresu antropologii osoby i teologii katolickiej na temat człowieka i małżeństwa rozumie zachodzącą interakcję pomiędzy rozumem a wiarą. EK_2 - zna wybrane koncepcje człowieka w ujeciu filozoficznym, teologicznym, psychologicznym i społecznym co daje teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny UMIEJETNOŚCI EK_3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe EK_5 - potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych KOMPETENCJE EK_6 - posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. ECST 4 udział w wykładzie - 18 godzin przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu i robienie prezentacji multimedialnych - 25 godzin zapoznanie z podanymi lekturami - 25 godzin przygotowanie do końcowego egzaminu - 25 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane poprzez zastosowanie następujących metod: wykład konwersatoryjny, praca w parach, wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów, dyskusja; natomiast weryfikowane przez egzamin ustny i projekt przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Efekty w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane poprzez zastosowanie: metody sytuacyjnej, analizy tekstów, dyskusji, aplikacji wiedzy w praktyce poprzez projekt przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Weryfikowane przez obserwację aktywności studentów i ocenę projektu przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie. na ocenę 3 - student wykazuje posiadanie wiedzy i kompetencji w wymaganym zakresie na poziomie podstawowym. na ocenę 4 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w omawianym zakresie na poziomie zadowalającym. na ocenę 5 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w omawianym zakresie na poziomie bardzo dobrym. Prace zaliczeniowe. Test sprawdzający wiedzę. Obecność, aktywność i kreatywność na zajęciach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.