Fundamentals of Family Counselling
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-PPR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Fundamentals of Family Counselling |
Name in Polish: | Podstawy poradnictwa rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W życiu każdej rodziny mogą pojawić się, mogą zaistnieć sytuacje, w których ulegają zaburzeniu podstawowe typy (rodzaje) aktywności człowieka i jego relacje z otoczeniem. Zwykle sytuacje te nazywamy granicznymi, lub kryzysem. Dlatego też poradnictwo jako przedmiot ma przygotować studentów do zmierzenia się z tego typu sytuacjami w środowisku lokalnym jak też nauczyć kompetencji prowadzenia poradnictwa rodzinnego w rożnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny. Przedmiot ma charakter teoretyczny wyjaśniający wiedze we wskazanej tematyce oraz praktyczny, czyli kształtujący kompetencje i umiejętności w zakresie pomagania. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Dlaczego ludzie szukają pomocy- poradnictwa - wsparcia 2. Pomaganie to „udzielanie” rady i mocy.(po-rada , po-moc ) 3. Poradnictwo jako jedna z form pomagania (psychoterapia, doradztwo, mediacja, telefony zaufania, interwencja kryzysowa…) 4. Podział poradnictwa ze względu na różne kryteria 5. Czym jest poradnictwo – kilka definicji 6. Osobowość – pojęcie, czynniki, badanie 7. Dojrzałość osobowości jednym z celów poradnictwa 8. Wspólnota rodzinna – jej „całożyciowa” rola 9. Rodzina jako sieć wielorakich więzi 10. Trzy poziomy więzi w małżeństwie 11. Wielość problemów jednostek i wspólnot wymaga poradnictwa wielopoziomowego i integralnego 12. Trzy człony procesu poradnictwa 12.1 I człon – Klient, osoba szukająca pomocy 12.2 II człon – Doradca, jego kompetentne „wyposażenie” 12.3 III człon procesu poradnictwa –relacja międzyosobowa 13. Obszary pracy Doradcy i Klienta – oś więzi i oś problemu 14. Etapy procesu (relacji) Doradcy i Klienta. 15. Etapy pracy Doradcy i Klienta wg modelu Gerarda Egana 16. „Kwadrat wypowiedzi” (komunikatu)wg Schulza von Thuna. 17. Poziomy komunikacji międzyosobowej wg J. Powella 18. Dynamika komunikacji międzyosobowej wg J. Reuscha 19. Pierwsze spotkanie – kontakt i zapoznanie z problemem 20. Rozpoznawanie stanu rzeczy – wywiad 21. Wywiad w diadzie – gdy problem jest między A i B cel: 22. Zrozumienie i nazwanie (rozwiązanie) problemu –diagnoza interakcyjna 23. Na kogo mogę „liczyć”? – system wsparcia, rola wsparcia emocjonalnego 24. Niektóre błędy doradcy 25. Bez zaufania nie ma współpracy: zaufanie – współpraca – efekt 25. Poradnictwo - rozmowy, które leczą |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowo W. Szewczyk, W. Okła, Podstawy poradnictwa psychologicznego, warszawa 2015 W. Okła, Poradnictwo terapeutyczne, Lublin 2010. W. Szewczyk, J. Młyński, E. Zięba, Rozmowy, które leczą, Tarnów 2017. Uzupełniająco U. Dudzuak, G. Koszałka, J. Młyński (red), Podstawy poradnictwa rodzinnego w teorii i praktyce, Kraków 2013. G. Egan, Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. E. Kennedy, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2004. J. Namysłowska, Terapia rodzin, Warszawa 1997. F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, t. 1, Kraków 2001. W. Szewczyk (red.), Jak sobie z tym poradzić, Tarnów 1995. W. Szewczyk, Poradnictwo rodzinne osobowy kontakt pomocny, "Homo Dei" 1999, nr 1, s. 52-61. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK_1 student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami. EK_2 umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny. EK_3 potrafi pobudzać własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów. EK_4 poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce ECST 4 udział w wykładzie 18 godzin przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z lekturami podanymi, pisanie pracy zaliczeniowej na wybrany temat 45 godzin (podyplomowi), (niestacjonarni) pisanie pracy zaliczeniowej na wybrany temat 45 godzin plus przygotowanie do końcowego egzaminu 25 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej Umiejętności Student nabył umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne Student postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów, poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. EFEKTY WIEDZY (1-2) metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowana oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (3-4) metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie EFEKTY KOMPETENCJI (5) metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych . KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA (EK 1-2) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii podstaw poradnictwa rodzinnego, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować problemów w zakresie rodzących się kryzysów, nie potrafi przeprowadzić rozmowy pomocowej OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie podstaw poradnictwa rodzinnego, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów. W ograniczony sposób potrafi aplikować uzyskana wiedze w zakresie pomocy rodzinie. OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie podstaw poradnictwa rodzinnego, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów pomocy rodzinie, nabył podstawowe kompetencje poradnictwa. Relatywnie opanował umiejętności i techniki pomagania OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie podstaw poradnictwa rodzinnego. Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów obszarów pomagania rodzinie. Potrafi bardzo dobrze interpretować kryzys w rodzinie, postawić diagnozę i napisać scenariusz pomocowy. Potrafi przeprowadzić spotkanie z osobą, grupa potrzebująca pomocy. UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw poradnictwa rodzinnego, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny oraz wskazać drogi wyjścia. OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw poradnictwa rodzinnego. Wiedze i umiejętności potrzebne do zmierzenia się z kryzysem rodziny prezentuje na poziomie 50% . OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw poradnictwa rodzinnego, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do praktycznych umiejętności w poznaniu i rozwiązywaniu problemów małżeńskich i rodzinnych. wie jak to zrobić. OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw poradnictwa rodzinnego, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy (90%) problemów małżeńskich, postawić diagnozę i umiejętnie poprowadzić osoby potrzebujących wsparcia celem dokonania zmiany w ich życiu. Potrafi poprowadzić rozmowę pomocową. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5) OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby udzielenia jej wsparcia i pomocy w sytuacji pojawiających się kryzysów, nie docenia roli współpracy rodziny z odpowiednimi instytucjami pomocowymi a szczególnie poradniami specjalistycznymi. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzebę udzielania jej wsparcia, tak aby właściwie funkcjonowała w społeczeństwie, w ograniczony sposób uznaje, ze tego rodzaju wsparcie jej konieczne i powinno przyjmować charakter etyki chrześcijańskiej, jego kompetencje w tym zakresie nie są zadowalające. OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzebę udzielania jej wsparcia, tak aby właściwie funkcjonowała w społeczeństwie, rozumie, ze im wyższa jakość rodziny tym społeczeństwo lepiej funkcjonuje, uznaje tez , ze relatywnie każde małżeństwo, rodzina w sytuacji zagubienia, kryzysu możne zostać uzdrowione, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji poradnictwa rodzinnego w rożnych instytucjach pomocowych również w jego otoczeniu ( środowisku lokalnym). OCENA 5 (BDB) – student uznaje wartości rodziny i potrzebę udzielania jej wsparcia, tak aby właściwie funkcjonowała w społeczeństwie, rozumie, ze im wyższa jakość rodziny tym społeczeństwo lepiej funkcjonuje, dlatego jego zadaniem jest pomagać zagubionym małżeństwom i rodzinom. uznaje też, że każde małżeństwo, rodzina w sytuacji zagubienia, kryzysu możne zostać uzdrowione, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji poradnictwa rodzinnego w rożnych instytucjach pomocowych również w jego otoczeniu (środowisku lokalnym). Potrafi dyskutować i zajmować właściwe stanowisko w zakresie pomagania. Potrafi tez kompetentnie poprowadzić rozmowę pomocową i udzielić integralnego wsparcia. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) 3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy zaliczeniowej na podany lub wybrany temat 4.Aktywny udział w zajęciach 5. Kolokwium końcowe lub egzamin (pisemne lub ustne) - możliwy także test. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.