Clinical Psychology with Elements of Psychiatry
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-PSK2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Clinical Psychology with Elements of Psychiatry |
Name in Polish: | Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem jest zdobycie podstawowej wiedzy o czynnikach sprzyjających zdrowiu psychicznemu i czynnikach ryzyka zaburzeń psychicznych, oraz metodach leczenia, rehabilitacji i pomocy osobie z zaburzeniami psychicznymi i jej rodzinie. Zrozumienie uwarunkowań i znaczenia objawów zaburzeń psychicznych, kształtowanie postaw zrozumienia życzliwości i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi. Zdobycie praktycznej umiejętności udzielenia porady odnośnie doraźnego sposobu postępowania oraz instytucji udzielających fachowej pomocy osobom z zaburzeniami i psychicznymi i uzależnionym. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne. 2.Metody badawcze i diagnostyczne w psychologii klinicznej. 3.Psychologia kliniczna a psychiatria, diagnoza psychologiczna, a diagnoza medyczna psychiatryczna. 4.Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych. 5.Czynniki związane z otoczeniem społecznym. 6.Psychopatologia objawy i zespoły psychopatologiczne a klasyfikacje. 7.Sfery funkcjonowania psychiki ludzkiej i ich zaburzenia. 8.Dysfunkcje, sfera emocji, rodzaje emocji, ich znaczenie. 9.Okres przedszkolny i wczesnoszkolny. 10.Kryzysy i zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania. 11.Zaburzenia okresu wczesnej dorosłości. 12.Osobowość a zaburzenia psychiczne, zaburzenia osobowości i zaburzenia rozwoju psychoseksualnego, zaburzenia sfery popędowej. 13.Leczenie zaburzeń i chorób psychicznych. 14.Rozpowszechnienie używania, rodzaje substancji psychoaktywnych i ich działanie. 15.Alkohol- używanie, nadużywanie, uzależnienie, fazy uzależnienia. 16.Leczenie uzależnienia alkoholowego. 17.Uzależnienie od opiatów - objawy, zespół abstynencyjny, skutki zdrowotne HIV, AIDS. |
Bibliography: |
(in Polish) K. Klimasiński, Elementy psychopatologii i Psychologii klinicznej Wyd. UJ Kraków 2000. J. Mader, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi Wyd Śląsk Katowice 2002. C. Suttton, Psychologia dla pracowników socjalnych GWP 2004. B. T. Woronowicz, Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu IPiN Warszawa 2001. B. T. Woronowicz, Alkoholizm jako choroba PARPA Warszawa 1994. H. Baran-Furga, Karina Steinbarth Chmielweska Uzależnienia obraz kliniczny i leczenie wyd. Warszawa 1999 PZWL. ICD 10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania Wyd. Vesalius i IPiN Kraków Warszawa 1997. A. Bilikiewicz, Psychiatria podręcznik dla studentów medycyny Wyd PZWL Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych w określonych okresach rozwojowych człowieka Umiejętności EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu Kompetencje EK_7 - student potrafi różnicować zaburzenia życia psychicznego i zaplanować sposoby ich rozwiązywania EK_8 - potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychologii klinicznej dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostkiieży. ECST 4 udział w zajęciach 18 godzin przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z podanymi lekturami, pisanie referatu 55 godzin przygotowanie do kolokwium końcowego 25 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Wiedza Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%) Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%) Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%). Umiejętności Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych. Kompetencje społeczne : Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć; 2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.