Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Clinical Psychology with Elements of Psychiatry

General data

Course ID: WSR-NR-Z-PSK2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Clinical Psychology with Elements of Psychiatry
Name in Polish: Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem jest zdobycie podstawowej wiedzy o czynnikach sprzyjających zdrowiu psychicznemu i czynnikach ryzyka zaburzeń psychicznych, oraz metodach leczenia, rehabilitacji i pomocy osobie z zaburzeniami psychicznymi i jej rodzinie. Zrozumienie uwarunkowań i znaczenia objawów zaburzeń psychicznych, kształtowanie postaw zrozumienia życzliwości i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi. Zdobycie praktycznej umiejętności udzielenia porady odnośnie doraźnego sposobu postępowania oraz instytucji udzielających fachowej pomocy osobom z zaburzeniami i psychicznymi i uzależnionym.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1.Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne.

2.Metody badawcze i diagnostyczne w psychologii klinicznej.

3.Psychologia kliniczna a psychiatria, diagnoza psychologiczna, a diagnoza medyczna psychiatryczna.

4.Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych.

5.Czynniki związane z otoczeniem społecznym.

6.Psychopatologia objawy i zespoły psychopatologiczne a klasyfikacje.

7.Sfery funkcjonowania psychiki ludzkiej i ich zaburzenia.

8.Dysfunkcje, sfera emocji, rodzaje emocji, ich znaczenie.

9.Okres przedszkolny i wczesnoszkolny.

10.Kryzysy i zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania.

11.Zaburzenia okresu wczesnej dorosłości.

12.Osobowość a zaburzenia psychiczne, zaburzenia osobowości i zaburzenia rozwoju psychoseksualnego, zaburzenia sfery popędowej.

13.Leczenie zaburzeń i chorób psychicznych.

14.Rozpowszechnienie używania, rodzaje substancji psychoaktywnych i ich działanie.

15.Alkohol- używanie, nadużywanie, uzależnienie, fazy uzależnienia.

16.Leczenie uzależnienia alkoholowego.

17.Uzależnienie od opiatów - objawy, zespół abstynencyjny, skutki zdrowotne HIV, AIDS.

Bibliography: (in Polish)

K. Klimasiński, Elementy psychopatologii i Psychologii klinicznej Wyd. UJ Kraków 2000. J. Mader, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi Wyd Śląsk Katowice 2002. C. Suttton, Psychologia dla pracowników socjalnych GWP 2004. B. T. Woronowicz, Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu IPiN Warszawa 2001. B. T. Woronowicz, Alkoholizm jako choroba PARPA Warszawa 1994. H. Baran-Furga, Karina Steinbarth Chmielweska Uzależnienia obraz kliniczny i leczenie wyd. Warszawa 1999 PZWL. ICD 10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania Wyd. Vesalius i IPiN Kraków Warszawa 1997. A. Bilikiewicz, Psychiatria podręcznik dla studentów medycyny Wyd PZWL Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej

EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej

EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych w określonych okresach rozwojowych człowieka

Umiejętności

EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej

EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji

EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu

Kompetencje

EK_7 - student potrafi różnicować zaburzenia życia psychicznego i zaplanować sposoby ich rozwiązywania

EK_8 - potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychologii klinicznej dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostkiieży.

ECST 4

udział w zajęciach 18 godzin

przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z podanymi lekturami, pisanie referatu 55 godzin

przygotowanie do kolokwium końcowego 25 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%)

Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%)

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%).

Umiejętności

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.

Kompetencje społeczne :

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;

2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)