Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-Z-PSRD
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia
Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia
Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W04; NRL_W06; NRL_U01; NRL_U02; NRL_U04; NRL_K01

Skrócony opis:

Cel prowadzonych zajęć: Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość.

Pełny opis:

Cel prowadzonych zajęć: Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość.

Treści programowe:

1.Przedmiot i zadania i gł. działy psychologii rozwojowej.

2.Podstawowe czynniki rozwoju człowieka.

3.Fazy rozwojowe człowieka (koncepcja Hurlock, Żebrowskiej i Eriksona).

4.Okres prenatalny. Nabywanie cech indywidualnych. Rozwój dziecka w łonie matki. Wczesne dzieciństwo wiek niemowlęcy.

5.Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny. Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny. Dojrzałość szkolna.

6.Adolescencja. Wczesna adolescencja. Późna adolescencja.

7.Fazy dojrzewania płciowego.

8.Wczesna dorosłość.

9.Rozwój poznawczy. Koncepcja Jeana Piageta. Zmienne i niezmienne struktury poznawcze,

10.Stadia rozwoju inteligencji wg J. Piageta

11.Teoria rozwoju poznawczego Brunera.

12.Podstawowe funkcje języka i etapy rozwoju mowy wg Aitchisona, fazy nabywania języka, stosunek czynnika biologicznego do środowiskowego w rozwoju mowy.

13.Rozwój moralny. Związek rozwoju moralnego z rozwojem intelektualnym. Główne teorie jakie wyrosły z badań nad rozwojem moralnym.

14.Stadia rozwoju moralnego według Piageta, Kohlberga i Muszyńskiego. Style wychowawcze wg Hoffmana.

15.Fazy rozwoju emocjonalnego.

16.Rozwój społeczny. Rozwój religijny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: Przetacznikowa-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Warszawa 1992.Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1995. Hurlock E. Rozwój dziecka. Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca: Niebrzydowski L. Psychologia ludzkich potrzeb, aspiracji i możliwości. Łódź 1999. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 1995. Wspomaganie rozwoju dziecka Gas.Z. (red) L 1994. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Żebrowska M (red) Warszawa 1986. Psychologia rozwojowa, Bryant P.E. Colman A.M. (red), Poznań 1997. M. Grzywak-Kaczyńska. Trud Rozwoju. Warszawa 1988.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: EK_1 student definiuje pojęcie psychologii rozwojowej, rozróżnia etapy rozwoju człowieka, zna poszczególne aspekty rozwoju człowieka, EK_2 student prezentuje treści poszczególnych aspektów rozwoju człowieka.

Umiejętności: EK_3 student rozpoznaje na jakim etapie rozwoju jest dana jednostka, EK_4 student potrafi ocenić czy jednostka rozwija się prawidłowo.

Kompetencje EK_5 student docenia znaczenie znajomości psychologii rozwojowej w procesie przygotowania do życia w rodzinie. EK_6 dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w wybranych płaszczyznach rozwoju.

ECST 2

udział w zajęciach 18 godzin

przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu/prezentacji 25 godzin

przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 15 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja

weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych :

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; nie potrafi scharakteryzować poszczególnych etapów rozwoju dziecka

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi częściowo scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 50%)

Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 65%)

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 75%).

Umiejętności

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu dysponuje umiejętnościami rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi rozpoznawać i interpretować procesy rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności obserwacji , rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju; nie docenia znaczenia psychologii rozwojowej w pracy z rodziną.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; w ograniczonym stopniu dostrzega i docenia znaczenie psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczeni psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczenie spychologii rozwojowej w tym poszczególnych koncepcji psychologicznych w pracy z rodzinami.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;

2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z testu w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytania (zagadnienia) otwartego, dokumentującego umiejętności odczytywania i interpretacji mechanizmów rozwoju dzieci i młodzieży

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)