Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-Z-PSRD |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W04; NRL_W06; NRL_U01; NRL_U02; NRL_U04; NRL_K01 |
Skrócony opis: |
Cel prowadzonych zajęć: Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość. |
Pełny opis: |
Cel prowadzonych zajęć: Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość. Treści programowe: 1.Przedmiot i zadania i gł. działy psychologii rozwojowej. 2.Podstawowe czynniki rozwoju człowieka. 3.Fazy rozwojowe człowieka (koncepcja Hurlock, Żebrowskiej i Eriksona). 4.Okres prenatalny. Nabywanie cech indywidualnych. Rozwój dziecka w łonie matki. Wczesne dzieciństwo wiek niemowlęcy. 5.Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny. Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny. Dojrzałość szkolna. 6.Adolescencja. Wczesna adolescencja. Późna adolescencja. 7.Fazy dojrzewania płciowego. 8.Wczesna dorosłość. 9.Rozwój poznawczy. Koncepcja Jeana Piageta. Zmienne i niezmienne struktury poznawcze, 10.Stadia rozwoju inteligencji wg J. Piageta 11.Teoria rozwoju poznawczego Brunera. 12.Podstawowe funkcje języka i etapy rozwoju mowy wg Aitchisona, fazy nabywania języka, stosunek czynnika biologicznego do środowiskowego w rozwoju mowy. 13.Rozwój moralny. Związek rozwoju moralnego z rozwojem intelektualnym. Główne teorie jakie wyrosły z badań nad rozwojem moralnym. 14.Stadia rozwoju moralnego według Piageta, Kohlberga i Muszyńskiego. Style wychowawcze wg Hoffmana. 15.Fazy rozwoju emocjonalnego. 16.Rozwój społeczny. Rozwój religijny. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Przetacznikowa-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Warszawa 1992.Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1995. Hurlock E. Rozwój dziecka. Warszawa 1985. Literatura uzupełniająca: Niebrzydowski L. Psychologia ludzkich potrzeb, aspiracji i możliwości. Łódź 1999. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 1995. Wspomaganie rozwoju dziecka Gas.Z. (red) L 1994. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Żebrowska M (red) Warszawa 1986. Psychologia rozwojowa, Bryant P.E. Colman A.M. (red), Poznań 1997. M. Grzywak-Kaczyńska. Trud Rozwoju. Warszawa 1988. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 student definiuje pojęcie psychologii rozwojowej, rozróżnia etapy rozwoju człowieka, zna poszczególne aspekty rozwoju człowieka, EK_2 student prezentuje treści poszczególnych aspektów rozwoju człowieka. Umiejętności: EK_3 student rozpoznaje na jakim etapie rozwoju jest dana jednostka, EK_4 student potrafi ocenić czy jednostka rozwija się prawidłowo. Kompetencje EK_5 student docenia znaczenie znajomości psychologii rozwojowej w procesie przygotowania do życia w rodzinie. EK_6 dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w wybranych płaszczyznach rozwoju. ECST 2 udział w zajęciach 18 godzin przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu/prezentacji 25 godzin przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 15 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych : metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Wiedza Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; nie potrafi scharakteryzować poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi częściowo scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 50%) Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 65%) Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 75%). Umiejętności Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu dysponuje umiejętnościami rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi rozpoznawać i interpretować procesy rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności obserwacji , rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami. Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju; nie docenia znaczenia psychologii rozwojowej w pracy z rodziną. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; w ograniczonym stopniu dostrzega i docenia znaczenie psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczeni psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczenie spychologii rozwojowej w tym poszczególnych koncepcji psychologicznych w pracy z rodzinami. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć; 2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z testu w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytania (zagadnienia) otwartego, dokumentującego umiejętności odczytywania i interpretacji mechanizmów rozwoju dzieci i młodzieży |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.