Basic Philosophical Issues
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-PZF |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Basic Philosophical Issues |
Name in Polish: | Podstawowe zagadnienia z filozofii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne I stopnia (in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zdobycie podstawowej wiedzy filozoficznej o świecie i o człowieku. Przedstawienie różnych poglądów filozoficznych, różnych koncepcji i teorii człowieka. Pokazanie różnych sposobów myślenia i poznawania rzeczywistości. Nauczenie filozoficznego spojrzenia na świat i na różne rzeczy (pytanie o istotę i sens). Wskazanie na najczęstsze błędy w ujmowaniu człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Zdobycie podstawowej wiedzy filozoficznej o świecie i o człowieku. Przedstawienie różnych poglądów filozoficznych, różnych koncepcji i teorii człowieka. Pokazanie różnych sposobów myślenia i poznawania rzeczywistości. Nauczenie filozoficznego spojrzenia na świat i na różne rzeczy (pytanie o istotę i sens). Wskazanie na najczęstsze błędy w ujmowaniu człowieka. Treści programowe: 1.Wyjaśnienie greckiej etymologii terminu "filozofia". 2.Zdefiniowanie filozofii - czym jest filozofia? 3.Przedstawienie poszczególnych działów filozofii. 4.Odróżnienie metafizyki i epistemologii (teorii poznania); zagadnienie rzeczywistości (tego, co realne) i poznania tej rzeczywistości. 5.Problem realizmu i idealizmu (przykłady różnych ujęć realistycznych i idealistycznych w historii filozofii). 6.Określenie i wyjaśnienie pojęcia bytu (Parmenides); zagadnienie substancji - esenscjalistyczny opis bytu (czym jest istota bytu?) (poglądy Arystotelesa); rozróżnienie na istotę i istnienie (poglądy św. Tomasza z Akwinu). 7.Pojęcie przyczyny i zasady; wyjaśnienie przyczynowo-skutkowe rzeczywistości; teoria czterech przyczyn Arystotelesa. Filozofia jako poszukiwanie przyczyn bytu. 8.Relacyjny opis bytu (poglądy Platona, filozofia współczesna). 9.Rozumienie człowieka w nim samym; rozumienie człowieka poprzez odniesienie do innych bytów, wytworów kultury (język, kultura, dobra materialne, itp.). 10.Poszukiwanie istoty i natury człowieka (różne koncepcje i odpowiedzi). 11.Ujęcie bytu poprzez kategorie transcendentalne; transcendentalne własności bytu (to, co jest zamienne z bytem) - prawda, dobro, piękno, jedność, odrębność, realność. 12.Znaczenie własności i pojęcia prawdy w teorii poznania. 13.Znaczenie dobra w koncepcji etycznej. 14.Zdefiniowanie osoby ludzkiej i godności człowieka. 15.Relacje osobowe i ich znaczenie dla zrozumienia wspólnoty osób. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura: M. Gogacz, Platonizm i arystotelizm, Wyd. ATK, Warszawa1996. Literatura: Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, wyd. ost., PWN, Warszawa 2002. J. Bocheński, Zarys historii filozofii, Philed, Kraków 1993. A. Sikora, Od Heraklita do Husserla, Spotkania z filozofią, Open, Warszawa 2001. R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Wyd. Zysk i s-ka, Poznań 1994. B. Stępień, Wstęp do filozofii, wyd. IV, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK_1 - Potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii. EK_2 - Zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu. EK_3 - Zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić. EK_4 - Potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu. EK_5 - Rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości. EK_6 - Zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii UMIEJĘTNOŚCI: EK_7 - Umie wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii. EK_8 - Potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_9 - Potrafi stosować rozróznienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu). EK_10 - Potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. ECST 4 udział w zajęciach - 18 godzin przygotowanie do przedmiotu - 25 godzin zapozanie z lekturami - 25 godzin przygotowanie do egzaminu - 20 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi określić istoty filozofii, odróżnić rozmaitych jej koncepcje i działów filozofii; nie zna głównych etapów dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; nie zna i nie rozumie pojęć przez nich używanych, nie potrafi ich wymienić i wyjaśnić; nie potrafi przedstawić i odróżnić poszczególnych działów filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; nie rozumie rozwoju myśli filozoficznej, a przede wszystkim początków poszukiwania przyczyn rzeczywistości; nie zna problematyki poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii. Umiejętności (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; nie potrafi stawiać pytań filozoficznych odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości. Kompetencje społeczne (EK 9-10): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi stosować rozróżnienia filozoficznego do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); nie potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 4 (db) – student potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają. Do zaliczenia ćwiczeń wymagana jest: obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: egzamin ustny Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.