Contemporary Spiritual Dangers
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-WZD |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Contemporary Spiritual Dangers |
Name in Polish: | Współczesne zagrożenia duchowe |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Każdy czas, także współczesność, niesie z sobą rozliczne zagrożenia duchowe, propozycje nowych form działalności i zaangażowania w realizację propozycji pochodzących od różnego rodzaju pseudoreformatorów i pseudoodnowicieli "starego świata". Wśród owych zagrożeń można wymienić np. rozliczne sekty religijne, nowe ruchy, stowarzyszenia o nastawieniu destrukcyjnym i manipulatorskim. Współczesny świat drastycznie spłycił nie tylko istnienie szatana, ale także istnienie dobra i zła jako wartości, między którymi nie ma dialogu. Są to wartości tak przeciwstawne, jak ogień i woda, które nawzajem się wykluczają. Nie można zatem łączyć ze sobą wiary w irracjonalne teorie z wiarą w Boga – jedynego Pana, któremu ufasz i oddajesz Mu każdy problem. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Aikido 2. Akupresura 3. Bioenergoterapia 4. Capoeira 5. Dopalacze 6. Gry komputerowe 7. Homeopatia 8. Horoskopy 9. Szkoły i przedszkola Waldorfskie |
Bibliography: |
(in Polish) G. Bacik, Okultyzm. O zagrożeniach płynących z uwikłania w spirytyzm, magię, wróżby..., ks. A. Zwoliński, Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych, 2008 R. Tekieli, Egzorcyzmy i opętania, Kraków 2012. S. T. Pinckaers OP, Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Pallotinum 1998; M. Gogacz, Filozoficzne aspekty mistyki, Warszawa 1985; R. Garrigou-Lagrange OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; Paweł VI, Encyklika Humanae vitae; Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio; Tenże, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - student określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i formy wypowiedzi na poszczególne zagrożenia w stosunku do rodziny EK_2 - zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła na współczesny nurty duchowe, na jakie jest narażony współczesny człowiek EK_3 - potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła i stosować je do poszczególnych trudnych sytuacji duchowych, w jaki może się znaleźć człowiek Umiejętności: EK_4 - interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze zagrozęń duchowych i ich formach występowania, EK_5 - stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii duchowości i interpretuje je do wyjaśniania sytuacji zagrożeń w stosunku do człowieka Kompetencje: EK_6 - docenia znaczenie ustaleń teologicznych w duchowości, pracuje w zespole jako ekspert życia duchowego oraz formator; jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości EK_7 - projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii duchowości ECTS 2 udział w wykładzie - 9 godz. przygotowanie do zaliczenia, zapoznanie się z lekturami - 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: student określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i formy wypowiedzi na poszczególne zagrożenia w stosunku do rodziny i poszczególnego człowieka, zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła na współczesny nurty duchowe, na jakie jest narażony współczesny człowiek, potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła i stosować je do poszczególnych trudnych sytuacji duchowych, w jakich może się znaleźć człowiek Umiejętności: student interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze zagrożeń duchowych i ich formach występowania, stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii duchowości i interpretuje je do wyjaśniania sytuacji zagrożeń w stosunku do człowieka Kompetencje: student docenia znaczenie ustaleń teologicznych w duchowości, pracuje w zespole jako ekspert życia duchowego oraz formator, jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości, projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii duchowości Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, test sprawdzajacy Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.